Vernieuwde app voor Nissan

Een internationale app voor Japanse autofabrikant Nissan vernieuwen. Dat is niet alleen een enorme eer, maar ook een hele mooie uitdaging.

"Compion has been creative and proposed a good variety of designs."

Ontmoet Nissan

Nissan is één van de bekendste Japanse autofabrikanten en heeft wereldwijd een marktaandeel van ongeveer 6%. Nissan-auto’s die je in Nederland tegenkomt zijn vooral de Micra, Note, Juke, Leaf en Qashqai.

Elke auto is voorzien van een handleiding, het bekende dikke boekje dat ergens onderin je autovakje ligt. De partij die voor deze documentatie verantwoordelijk is, schrijft en ontwerpt deze boekjes voor Nissan in meer dan 23 verschillende talen. Om de gebruiker het nog makkelijker te maken werd al eerder een app ontwikkeld waarin je de handleiding voor je auto terug kunt vinden. Maar dat niet alleen, via augmented reality is het mogelijk je auto te ‘scannen’. De app herkent verschillende onderdelen en geeft vervolgens in de app bijvoorbeeld per knopje uitleg van de werking. Een ideale manier om snel je auto te ontdekken!
Daarnaast geeft de app inzicht in de betekenis van de lampjes die op je dashboard branden. Zo word je makkelijk geholpen en kun je snel je reis vervolgen. Dat klinkt handig hé?

De vraag

Kunnen jullie het design van de app aan laten sluiten op onze visuele identiteit?

Het design van de app paste niet meer bij de visuele identiteit van het merk Nissan, waardoor het tijd was voor een nieuw design. Ons werd gevraagd de hele app opnieuw vorm te geven. Bovendien wilden ze van ons weten welke extra functies toegevoegd konden worden én wilden ze een element in de app om gebruikers te leren over innovatie. Daar konden wij wel wat mee!

Het proces

Van doelgroep tot design

We hebben eerst onderzoek gedaan naar de doelgroep. Want voor wie is deze app eigenlijk? Dit leidde tot twee zogeheten persona’s (een fictieve persoon die perfect in de doelgroep zou passen).

Daarna begonnen we te schetsen, met continu in ons achterhoofd de vraag: ‘Is deze vormgeving gebruiksvriendelijker voor onze persona?’. Ook keken we goed naar vergelijkbare apps van andere automerken, om te zien wat wel en wat juist niet goed werkt.

Het ontwerp werd flexibel ingericht, zodat er in een later stadium makkelijk functies aan toegevoegd konden worden.

De vormgeving

Wat betreft de vormgeving voerden we een aantal veranderingen door die ten goede kwamen van de user experience, zoals de keuze voor een ander soort menu.

Vervolgens maakte we het design voor elke pagina, waarbij we telkens het doel van die pagina centraal stelden. Zo ontstonden er lay-outs die bij verschillende soorten pagina’s pasten. Zo kregen pagina’s met veel media ruimte om deze beelden goed te tonen en legden we bij pagina’s met uitleg meer focus op de tekst. Hierbij gebruikten we het huisstijlhandboek van Nissan als leidraad. Daarnaast zijn veel iconen opnieuw vormgegeven om aan te sluiten bij deze huisstijl.

Tutorial creëren

Ook leek het ons goed om een tutorial te maken voor mensen die de eerste keer de app bezoeken. Met deze tutorial kunnen mensen makkelijker kennismaken met de mogelijkheden van de app.

Het resultaat

Krachtig design met een logische opbouw

Een frisse nieuwe app in de huisstijl en volgens de identiteit van Nissan! De functionaliteiten zitten op een logische plek en de app is klaar om verder uitgebouwd te worden met nieuwe functies.

En Nissan? Die verwoorde het resultaat als volgt:

Compion helped us to to redesign the visual identity and user experience of the Nissan Driver’s Guide. They have been creative and proposed a good variety of designs for us to achieve our vision.

Michel Sung – Customer documentation coordinator at NISSAN

Analyseren en rapporteren

Sinds de app live staat, analyseren we elke maand de data die we meten in de app.

Zo kijken we onder andere naar het aantal gebruikers, uit welk land ze afkomstig zijn, welke pagina’s veel bekeken worden, welke functies veel gebruikt worden én via welke apparaten de gebruikers de app binnenkomen.

Deze data rapporteren we en sturen we door naar Nissan zodat de marketingafdeling dit mee kan nemen in de doorontwikkeling van de app. Meten is weten!