Ephemeral content: waarom is het zo populair?

’Ephemeral content’. Grote kans dat je nog nooit van deze ingewikkelde term hebt gehoord, maar het al wel eens voorbij hebt zien komen. Bijvoorbeeld op SnapChat, bij Instagram/Facebook Stories of op een tijdelijke Whatsapp-status. Als de Engelsen in Nederland hadden gewoond, hadden ze het ‘kortstondige content’ genoemd. En die naam verklapt het al wat: dit is de inhoud die je online of via je app tegenkomt waarbij je niet te lang met je ogen moet knipperen, want dan is het alweer weg. Foetsie. Verdwenen.

Je zou misschien zeggen: wat is er leuk aan content dat er straks toch niet meer is? Nou, dat gaan we je vertellen. Want generatie Z, die geboren is tussen ongeveer 1996 en 2010, is gék op dit kortstondige karakter van inhoud. Als je dit leest, hoor je misschien niet tot die generatie, maar werk je misschien wel met of voor de iGeneration. En kan het daarom ook best handig zijn om te weten waarom zij zulke fans zijn van ephemeral content. Wij zetten je hierbij op vier punten even in de schoenen van de jongelui!

1. FOMO (Fear Of Missing Out)

Als je de hele dag online bent, krijg je best veel belangrijke en leuke dingen mee. Je houdt je vrienden, favoriete YouTubers en nieuwszenders strak in de gaten. Maar leg je je telefoon even aan de kant? En moet je het daarom van een klasgenoot horen dat de Derde Wereldoorlog is uitgebroken? Of erger nog: dat je dat ene leuke kattenfilmpje waar iedereen het over hebt gemist? “Wait what? Dat wist ik helemaal niet! Ik ga mijn telefoon dus nu echt niet meer wegleggen.”

De angst om iets belangrijks of leuks te missen voelt zo heel reëel voor Generatie Z. Daarom zijn ze nóg meer gemotiveerd om de content die straks voor altijd verdwenen is nú direct te checken. Pfoe, net op tijd.

2. Ik wil dít zien!

Een beetje automatisch scrollen door Facebook kan je soms het gevoel geven dat al die berichten je wat overkomen. Je vindt alles niet perse heel leuk om te bekijken, maar de FOMO zorgt ervoor dat je toch blijft doorgaan. Voordat je het weet zit je de nieuwe hond van tante Patricia te bestuderen die je op weg naar beneden tegenkomt, terwijl het je eigenlijk voor geen meter boeit.

Bij epheremal content is dit anders, want als gebruiker kies je er heel bewust voor dat je het moment van die afzender wil zien. Je moet er namelijk op klikken om het te kunnen bewonderen. Lijkt een klein detail, is het ook wel. Maar toch ook weer niet. Want de intentie om iets te bekijken heeft veel meer te maken met je interesse in de afzender, dan van het algemenere FOMO-gedreven checken van je socials.

3. Authentieke en creatieve content

Ephemeral content bestaat vaak uit ruwe content, die zo – hups – eventjes snel uit de mouw wordt geschud. Snelle foto’s en filmpjes, aangevuld met een leuk opgemaakt tekstje. Omdat alles zo snel gaat, is deze content niet perfect, maar wel veel echter en vaak ook veel creatiever. In ieder geval een stuk authentieker dan die overperfecte Instagramfoto die 8 keer overnieuw moest worden gemaakt voordat ie online kon.

Ephemeral content is daarmee een verademing voor Generatie Z en daarom vinden ze zélfs reclame verhuld in zo’n authentiek kortstondig jasje leuk. Marketeers onder ons: doe er je voordeel mee, zouden wij zeggen.

4. Momenten delen vs. likes binnen hengelen

De stap om iets te posten op social media kan soms best nog groot zijn. Want wanneer is datgene wat je doet leuk of belangrijk genoeg om te delen? Stel je voor dat je na 3 dagen nog maar 43 likes hebt! Dat zou beschamend zijn.

Bij epheremal content is dat niet zo’n issue. Je bent veel meer gericht op het delen van momenten op het moment zelf, dan op het creëren van een picture perfect foto of een supergrappig tekstje voor een like. Deel je een verhaal op Instagram Stories? Dan is de reactie hierop niet een like (dat is niet eens een optie), maar een direct message van de kijker. Zo wordt jouw moment een stuk specialer en socialer en doet social media op die manier z’n naam ook meer eer aan!

Wij bij Compion zijn natuurlijk ook aan het experimenteren geslagen met epheremal content. Zien hoe wij dat doen? Check Instagram! Maar je moet wel geluk hebben natuurlijk, want het is er niet altijd en het is ook zomaar weer weg. Maar dat wist je inmiddels al.