Het OMK-model

Blij worden van je werk, wie wil dat nou niet? Wij in ieder geval wel. Sterker nog, dat is de fundering van ons bedrijf. Als we niet blij zijn, leveren wij ook geen goed werk. Dus daarom zorgen wij ervoor dat we optimaal blij zijn, met iedere opdracht die wij hebben.

Hoe doe je dat dan?

Je kunt op je onderbuikgevoel afgaan (altijd een goed idee), maar voor mensen zoals wij (wiens onderbuikgevoel roept: hartstikke leuk, gewoon doen!), kan het volgende model handig zijn. Een zelfontwikkeld model, met daarom de toepasselijke naam: het OMK-model.

Met dit model kun je zichtbaar maken:

  1. Met welke reden je een opdracht aan zou nemen
  2. En of je dit daadwerkelijk moet doen of niet

 

Wij kwamen er namelijk achter dat we 3 redenen hebben om een klus aan te nemen of niet:

  • De O van Omzet (is dit goed voor onze omzet, levert het voldoende geld op?)
  • De M van Merk (is dit goed voor ons merk, wordt ons merk hier sterker van?)
  • De K van Kracht (levert dit ons energie op, zet het ons in onze kracht?)

Onze stelregel is hierbij: een klus moet aan minimaal 2 van de 3 redenen voldoen. Het kan ons nog zo veel geld opleveren, maar als het saai werk is en we het niet op ons portfolio mogen plaatsen… dan doen we het niet. En andersom kan een opdrachtgever roepen ‘Dit staat leuk in je portfolio’, maar als het geen geld en energie oplevert, dan wordt niemand er blij van. En wie wil dat nou?

Omzet, Merk & Kracht