Jouw kantoor als communicatiemiddel

Bij een communicatiemiddel wordt al snel gedacht aan een website, campagne of een social media post. Maar wist je dat een kantoor ook een heel belangrijk middel is om het eigen merk te versterken? In deze blog leggen we je uit waarom en vertellen we je ook waar je op kunt letten bij de inrichting van je eigen kantoor.

Jouw kantoor als visitekaartje 

Een kantoor heeft een grotere impact op anderen dan je waarschijnlijk denkt. Het is niet alleen de werkplek voor werknemers, waar ze dagelijks vele uren doorbrengen, maar ook de locatie waar je opdrachtgevers ontvangt. Belangrijk dus dat het goed past bij wat jij als organisatie uit wilt stralen. Maar hoe geef je dit nu concreet vorm?

Branding binnen jouw organisatie

Als organisatie wil je graag op elk vlak uitstralen waar je voor staat en wat je belangrijk vindt. Wat je hiervoor nodig hebt is branding. In het kort is dit het visueel maken van je bedrijfsidentiteit. Op offline én online gebied moet duidelijk zijn dat het om jouw organisatie gaat. 

Maar betekent dat dan dat je overal je logo op moet zetten? Nee, zeker niet. Het gaat verder dan dat. Je probeert met branding ook de sfeer, huisstijl en waarden van je merk naar voren te laten komen. Dit komt bijvoorbeeld ook terug in kleur, vorm en de tone of voice van jouw organisatie. Dit is terug te zien in gesprekken, visitekaartjes, de website, maar óók op je kantoor.

Ben jij bijvoorbeeld een trendy meubelmaker met de kleur groen prominent in je logo? Dan kan het goed zijn deze ook in het meubilair terug te laten komen. Een serieus advocatenkantoor dat graag rust uitstraalt? Dan is de kans groter dat je met neutralere kleuren dit gevoel van vertrouwen versterkt.

Het consistent terug laten komen van je branding in je kantoor levert een aantal voordelen op.

Voordelen van office branding

  • Al jouw communicatie is consistent. Wanneer je ál je communicatiemiddelen op elkaar aan laat sluiten, zorgt dat voor consistentie en daarmee ook voor herkenbaarheid bij de klant. 
  • Werknemers raken gemotiveerd en geïnspireerd. Een locatie kan wonderen doen voor je inspiratie, zeker als de werkomgeving goed bij de kernwaarden van je organisatie past. Uiteindelijk heeft een werknemer ook voor de organisatie gekozen door de kernwaarden en de sfeer. Bijkomend voordeel is dat een werknemer dit plezier vaak ook weer uitstraalt richting bezoekers. 
  • De communicatie geeft een emotionele laag aan het pand. Op het moment dat een pand meer is dan muren en tafels, voelt iemand zich er beter op zijn plek. Hierdoor wil je er als klant, maar ook als werknemer graag terug blijven komen. 

Waar moet je op letten?

We geven je graag een aantal handige tips om gelijk toe te kunnen passen

Voeg een routebeschrijving toe
Voordat je het kantoor van binnen ziet als bezoeker, moet je het wel kunnen vinden. Het is daarom belangrijk dat het pand van buiten goed zichtbaar is. Zo kunnen stickers op de ramen en vlaggen naast het pand er bijvoorbeeld voor zorgen dat het merk herkenbaar en zichtbaar is. De uitstraling aan de buitenkant van de locatie laat dan al zien waar je moet zijn. Zit je op een verscholen locatie? Voeg dan een routebeschrijving op je website toe.

Let op de eerste indruk
Welkom! De plek waar de klant binnenkomt is ook de plek waar een toekomstige klant of opdrachtgever de eerste indruk van de organisatie krijgt. Het is dus belangrijk om goed na te denken over wat je wilt uitstralen en wat je daarom écht wilt laten zien. De bezoeker moet natuurlijk wel weten bij welke organisatie hij of zij naar binnen stapt.

Is jouw organisatie erg persoonlijk? Dan kan het een goede keuze zijn om mensen dicht bij de ingang te laten zitten, zodat de bezoeker gelijk mensen ziet en wordt begroet. Wanneer je bijvoorbeeld duurzaamheid als belangrijke waarde hebt, kan je veel planten bij de ingang neerzetten.

Overal groen
Planten hebben over het algemeen een heel positief effect op je werkplek. Volgens onderzoek zorgt groen op je kantoor voor minder stress en verbetert het ook de luchtkwaliteit op je werkplek. Verder kunnen planten een boost geven aan de creativiteit. Ideaal voor tijdens een brainstorm of overleg. Er is dus altijd wel een reden om meer planten in je kantoor te zetten.

Gebruik wachttijd in je voordeel 
Op het moment dat jij een heerlijke kop koffie of thee voor je bezoeker haalt, moet de bezoeker even wachten. Maak van dit moment gebruik.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat er iets te lezen is. Denk aan tijdschriften op tafel of in een folderrek. Het is natuurlijk belangrijk dat deze leesstof past bij jouw organisatie of (nog mooier) door jou is gemaakt. Daar scoor je punten mee! Je kan ook teksten zoals een quote of een waarde die bij jouw bedrijfsidentiteit past op de muur terug laten komen.

Je kan ook in plaats van tekst, beeld laten zien. Toon bijvoorbeeld foto’s van jouw werk, content die je hebt gemaakt of fysieke producten. Een andere manier om dit te doen, is door gebruik te maken van digitale schermen. Hier kun je ook je interne communicatie op weergeven. Daarbij ook nog een muziekje laten horen doet het ook altijd goed. Kies voor een tune die bij de uitstraling en sfeer van het bedrijf past. Zo gebruik je wachttijd mooi in je voordeel!

Vergeet de laatste indruk niet 
Als de afspraak of het gesprek ten einde is, wil je dat de bezoeker met een goede (of nog betere) indruk van de organisatie het kantoor weer verlaat. Natuurlijk loopt hij of zij weer langs de gezellige collega’s of die rij met planten. Maar door iets extra’s te doen bij de uitgang, al is het een bord met de tekst ‘Tot de volgende keer’, vergeet je bezoeker je niet snel. 

Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen vaak twee dingen onthouden: het meest positieve en het einde van een moment. Dit wordt ook wel de peak-end rule genoemd. Wanneer het einde van een kantoorbezoek positief is, heeft dit dus veel invloed op het eindoordeel!

Geef jouw bezoeker de ultieme ervaring

Er zijn nog veel meer manieren om jouw kantoor bij jouw merk aan te laten sluiten. Houd vooral goed in gedachten dat je met alléén een logo jouw bedrijfsidentiteit niet goed kan laten zien. Denk ook goed na over de kleurkeuze, indeling en attributen in je kantoor. Op die manier geef je jouw bezoeker de ultieme ervaring.

Benieuwd hoe wij dit hebben toegepast in ons eigen kantoor? Kom vooral eens langs! We leggen graag onze strategie uit en helpen je graag met het doorvoeren van jouw merkidentiteit.

Jouw identiteit ook doorvoeren op jouw werkplek

Karinus denkt graag mee!
Mail Karinus of bel 058 – 203 8076