Herhaling, hét geheim van je communicatie

Op een dag zie, lees en hoor je veel. Zo veel, dat je het nooit allemaal onthoudt. Als marketeer wil je dat je boodschap wél blijft hangen bij je publiek. Om dit te doen kun je de kracht van herhaling in je communicatie gebruiken. De Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus ontdekte al in 1885 hoe je deze in kunt zetten.

Je boodschap blijft namelijk niet zomaar hangen. Om hem goed over te brengen, moet je bericht om te beginnen goed in elkaar zitten. Er moet campagnematig geen speld tussen te krijgen zijn. De juiste inhoud, tone-of-voice en de goede beelden zijn belangrijk. Ook al zit je campagne ontzettend goed -en daar gaan we uiteraard vanuit- in elkaar, dan ben je er nog niet.

Gemiddeld genomen moet een boodschap zelfs drie tot twintig keer langskomen om goed te kunnen landen. De oplossing om top-of-mind te blijven? Herhaling. Herhaling. Herhaling. Kennis waar je in communicatie je voordeel mee kunt doen.

Wij zetten vier manieren op een rij die jij als marketeer toe kan passen, zodat jouw doelgroep de boodschap niet alleen ziet, maar ook onthoudt én toepast.

1 Zet zintuigen aan het werk

Zintuigen helpen je waarnemen, maar ze helpen je ook als marketeer. Door een boodschap te zien, horen en lezen, worden verschillende zintuigen aan het werk gezet. Hoe meer zintuigelijke prikkels onze hersenen krijgen, hoe beter we dingen onthouden. Om zo veel mogelijk zintuigen te prikkelen, moet je veel herhalen.

Hierbij hoef je niet bang te zijn dat je te veel hetzelfde zegt, want men is de voorgaande boodschappen vaak alweer vergeten. Bovendien kun je herhalen zonder -jawel, te veel in herhaling te vallen. Je kunt best een boodschap weer naar voren brengen, maar dan net even op een andere manier. Bereid je campagne steeds iets uit en prikkel steeds andere zintuigen. Dit voorkomt irritatie bij degene die de boodschap de vorige keer nu net wél heeft onthouden.

2 Zorg voor herkenning

Het is belangrijk dat de ontvanger van je marketingboodschap weet met wie hij te maken heeft. Daarom is het goed om een logo en duidelijke huisstijl toe te passen. Met een herkenbare stijl versterk je de identiteit van je merk en roepen alle uitingen dezelfde (positieve) associatie van je bedrijf op.

Om je naamsbekendheid te vergroten en te zorgen dat je campagne aanslaat, is het van belang om je huisstijl te herhalen. Hiermee blijft jouw merk onbewust in het geheugen van de ontvanger hangen. En wanneer hij of zij opzoek is naar een product of dienst die jij verkoopt, komt jouw merk onbewust naar voren. Bedenk maar eens een frisdrank met de kleur rood? Wat is het eerste merk dat je te binnen schiet? Waarschijnlijk kunnen wij het al raden: Coca Cola. Het levende bewijs van de kracht van herhaling.

3 Zorg dat je overal te zien bent

Je klant maakt gebruik van verschillende toestellen; van de computer op de zaak tot de tablet en tv thuis op de bank en de telefoon op de wc. De klant kan je op al deze verschillende plekken bereiken.

Ook door een goede middelenmix toe te passen, is de kans groter dat je boodschap overkomt bij de doelgroep. Zij leest de lokale krant, reclameborden langs de snelweg, de (online) nieuwsbrief, de poster op het toilet en noem maar op. Zorg dat je overal in het leven van de klant te zien bent.

4 Laat de tools het werk voor je doen

Met re-marketing bereik je degenen die jouw advertentie, website of mobiele app vaker hebben bezocht. Een re-marketing netwerk als Google Ads volgt de gebruiker als hij/zij de website verlaat. Analytics bewaart de data en tijdens het bezoeken van een andere website, ziet een gebruiker diezelfde gepersonaliseerde boodschap nog een keer met dezelfde banner. Zij krijgen dus jouw advertenties te zien, terwijl ze andere websites bezoeken. Deze specifieke advertentie wordt meerdere keren getoond om de doelgroep aan te sporen om een vervolgstap te maken. Dit kan van alles zijn; van een inschrijving voor de nieuwsbrief tot een gerichte advertentie voor bijvoorbeeld het kopen van een jurk bij haar favoriete webwinkel.

Conclusie

Het is duidelijk; om jouw boodschap bij je doelgroep te laten landen, kom je er niet met één keer adverteren. Bij Compion zeggen wij daarom: “6 keer zien, is onthouden.” Wil je dat jouw boodschap écht overkomt, dan zit er niets anders op dan herhalen, herhalen, herhalen!

Klaar voor de volgende stap in jouw communicatie?

Geert helpt je graag verder!
Mail Geert of bel Geert