De 6 communicatietrends van 2021

Trends komen en gaan, ook op het gebied van communicatie. Welke kunnen we vergeten en welke zijn ook komend jaar een blijvertje? We zetten 6 trends voor 2021 voor je op een rij. Van platform tot contenttype. Zo kun jij er in je communicatie je voordeel mee (laten) doen.   

Trend 1: Zet de gebruiker binnen SEO nog vaker centraal 

Wil je in de zoekmachine goed naar voren komen? Leg dan de focus vaker op het beantwoorden van vragen. 

Positie zero verwijst naar Google’s Featured snippet. Dit is een ruimte bovenaan de zoekopdrachten in Google. Hier vind je extra relevante informatie die de vraag van de gebruiker beantwoordt, zonder dat deze ergens op klikt. Maak je een uitlegvideo? Geef dan aan waar in je video je het antwoord bespreekt. Zo stuurt Google mensen gelijk naar het juiste deel van je video. 

In dit geval weegt herkenning zwaarder dan een enkele klik of bezoek. Ook wordt de Featured snippet vaak voorgelezen door Google Assistent bij gesproken zoekopdrachten, waardoor jouw informatie als eerst wordt benoemd.  

Een Featured snippet zien we vooral bij lange en specifieke zoekopdrachten. De antwoorden komen in verschillende vormen; van stappenplannen tot definities en video’s.  

Heb je een tekstpagina? Dan is de kans groot dat Google het antwoord straks in de tekst voor je arceert. In Nederland wordt deze functie momenteel nog getest.   

Trend 2: Blijf interactieve content gebruiken 

In 2021 speelt ook interactieve content een steeds belangrijkere rol. Verkoop je koekjes of zit je in de agrarische sector? Jouw volgers hebben altijd een mening en zijn graag betrokken bij jouw product.  

Gebruik dit in je voordeel door het gebruik van interactieve content: 
–  quizzen 
–  open vragen 
– onderzoeken 
– wedstrijdjes 
– giveaways 
– polls  

Het voordeel hiervan is dat jouw volgers langer betrokken zijn bij jouw bedrijf. Het vergroot de gebruikservaring én heeft positieve invloed op je merk. Win-win.  

Trend 3: Beken kleur met illuminating yellow & ultimate gray

Ieder jaar maakt Pantone, een organisatie die kleurcoderingen publiceert, hun kleur van het jaar bekend. Dit is de tint die volgens deze kleurexperts het meeste gebruikt gaat worden voor producten en de visuele identiteit van bedrijven. Vorig jaar was dit bijvoorbeeld Classic blue, een warme blauwe tint. En voor dit jaar heeft Pantone niet één, maar twee kleuren bekend gemaakt, namelijk: Illuminating yellow & ultimate gray 

Op het eerste gezicht zijn deze kleuren het tegenovergestelde van elkaar, maar Pantone omschrijft deze combinatie als ‘een huwelijk van kleur die een boodschap van kracht en hoop brengt. Praktisch en rotsvast, maar ook warm en optimistisch’.  Klinkt als solide basis.  

Trend 4: Steeds meer stories  

In het blog van vorig jaar benoemden we dat stories in 2020 op zouden komen. En die verwachting kwam meer dan uit; stories zijn inmiddels niet meer weg te denken. Ook komend jaar is het belangrijk om hierop in te blijven spelen. De kans dat jouw communicatiedoelgroep jouw story ziet is namelijk veel groter dan bij een post op jouw feed.  

Voordelen van het gebruik van stories zijn er volop: ze leiden vaak tot meer aankopen, lagere kosten per acquisitie in vergelijking met de feed en een toename in herkenbaarheid.  

Trend 5: Vaker hybride events 

Een hybride evenement is een bijeenkomst die de voordelen van online met de persoonlijke aanpak van een live event combineert. Het is een live opgenomen evenement met een klein publiek dat ook vanuit huis te volgen is. Op die manier heb je dus twee soorten bezoekers: online en live.  

We zien deze vorm van evenementen steeds vaker en verwachten dat dit ook voor 2021 een blijvertje is. In de huidige maatschappij van afstand houden en thuiswerken, is dit een goede oplossing. Op deze manier kan jouw evenement nog doorgaan en behoud jij de interactie met je doelgroep.  

Trend 6: Keen is een blijvertje  

In een eerdere blog bespraken we de ontdekking van één van de nieuwste platformen van Google: Google Keen. Ondertussen hebben wij het platform helemaal ontdekt. Het platform biedt ook jou de mogelijkheid om gemakkelijker kennis te delen met jouw doelgroep.  

Nieuwsgierig naar de werking?  
Wij hebben voor jou vast een aantal artikelen verzameld die jou kunnen helpen in je marketing of op het gebied van tijdmanagement. Bekijk deze in het blog over Keen.  

Benieuwd hoe deze trends invloed hebben op jouw merk?

Karinus helpt je graag verder!
Mail Karinus of bel 058 – 203 8076