5 communicatietrends voor 2020

Het is januari, en overal bloeien blogberichten uit de grond met de trends voor dit jaar. Goede zaak: waar velen zeggen dat bloggen niet meer in is, groeien bedrijven met goede contentmarketing wel acht keer sneller. Vandaar dat wij ook stug volhouden en jou hierbij de zoveelste blog met communicatietrends voor 2020 voorschotelen (natuurlijk is die van ons veel beter, leuker en interessanter).

Omdat ons vakgebied erg hypegevoelig is, hebben we ervoor gekozen om in deze blog ‘slechts’ vijf communicatietrends voor 2020 uit te lichten. We beginnen sterk, met de nieuwe kleur van het jaar!

1. Kleur van 2020: Classic Blue
2. Stories nemen social media over
3. (Live) videocontent
4. Steeds slimmere zoekmachines
5. Online shoppen 2.0

1. Kleur van 2020: Classic Blue

Ieder jaar maakt Pantone, een organisatie die kleurcoderingen publiceert, hun kleur van het jaar bekend. Dit is de tint die volgens deze kleurexperts het meeste gebruikt gaat worden voor producten en de visuele identiteit van bedrijven. Vorig jaar was dit bijvoorbeeld Living Coral, een lichtrode tint. En voor dit jaar? Classic Blue!

Klassiek blauw, dus. Een donkerblauwe toon die volgens Pantone een stabiel en betrouwbaar fundament representeert waarop gebouwd kan worden, bij het ontspringen van een nieuw decennium. Ze noemen de kleur tijdloos. Het is gekozen om de ‘terugkeer van een nieuwe dag’ te laten zien. Een stukje stabiliteit in een wereld die snel verandert.

Men heeft voor 2020 de behoefte aan een organisatie met een betrouwbare, misschien zelfs wel veilige uitstraling. Blauw is dus niet voor niets voor gekozen: in de kleurenpsychologie representeert deze toon kalmte, wijsheid, vertrouwen en autoriteit. Bij het ontwikkelen van een visuele identiteit is het daarom belangrijk om dit in achting te nemen. Denk niet alleen aan het gebruik van Classic Blue op je koffiemok, maar ook de waarden die hieraan verbonden zijn. Maar pas wel op: de kleur wordt ook geassocieerd met bedroefdheid of depressie.

Zet blauwe maandag en andere blauwigheden daarom om tot een voordeel dit jaar! Leuke bijkomstigheid? De kleur lijkt veel op spijkerstof en is dus ook uitstekend te gebruiken in (bedrijfs-)kleding!

Visuele weergave van Classic Blue, de kleur van het jaar 2020.

2. Stories nemen social media over

Het tweede te bespreken topic? Creëer Stories! Nagenoeg ieder social media platform maakt er gebruik van: Snapchat, Facebook, Instagram, WhatsApp en recentelijk ook YouTube. Je doet er als bedrijf daarom goed aan om te kijken naar de (advertentie-)mogelijkheden die hierbij komen. Volgens het digital marketing trendrapport van Fingerspitz gebruikt 98% (!) van de Instagramgebruikers de story-functie.

Waarom het zo populair is? Stories zijn zogenoemde epheremal content: verhalen die na een tijdje weer verdwijnen. Deze snelle vorm van content oogt en roept op tot interactie. Het zijn (of lijken) namelijk echte momenten uit het dagelijkse leven van iemand, die niet van te voren door drie bewerkings­programma’s zijn gehaald. Stories genereren ook snel interactie door de mogelijkheid om polls, vragen of klikbare elementen toe te voegen.

Opvallend: merken blijven achter met de story-trend. Er wordt via influencers wel veel geadverteerd in de stories, maar veel organisaties houden het voor nu zelf bij een feed met content. Onze verwachting? Dit gaat in 2020 helemaal veranderen, zeker nu ook het social media-reus WhatsApp dit jaar door middel van Status Ads deze vorm van content op zijn kop gaat zetten. Speel er daarom op in!

3. (Live) videocontent

Het verbaast je wellicht niet, maar ook voor 2020 blijft video is een van de meest populaire vormen van content. 54% van de consumenten geeft aan meer (live) videocontent te willen en 80% van de mensen geeft aan dat ze liever een video bekijken dan dat ze een blog lezen. Hadden we hier dan toch een filmpje van moeten maken?

Volgens Fingerspitz wordt video in 2020 vooral ingezet voor interactie, wat goed aansluit bij de opkomst van livestreaming. Men geeft namelijk steeds meer de voorkeur aan een live video. Ten opzichte van een gewoon filmpje besteedt men hier driemaal zoveel tijd aan. Dit gebeurt om dezelfde reden dat de stories zo populair zijn: het wordt als authentiek gezien en het voelt persoonlijker. Facebook en Instagram hadden de live-functie al een tijdje, en LinkedIn heeft het in 2019 ook geïntroduceerd.

Dit levert vooral in de business-to-businessmarkt veel kansen op. Je doelgroep gebruikt ieder platform namelijk voor een ander doel en verwacht overal een voor hun passend aanbod en ervaring. Door hier op in te spelen, kun je als bedrijf veel vooruitgang boeken. Een voordeel van dit type content is bijvoorbeeld dat de gebruiker een complete beleving krijgt met beeld, geluid én een live opname. Laatstgenoemde geeft het veel ruimte voor interactie, wat er voor zorgt dat mensen de content eerder onthouden én je als bedrijf een stuk toegankelijk wordt.

4. Steeds slimmere zoekmachines

Tekstschrijvers kunnen in 2020 rustiger slapen: Google heeft een manier gevonden om taal beter te begrijpen en zo zoekresultaten te verbeteren. De update ziet sterker verbanden in de samenhang tussen woorden, waardoor zinnen natuurlijker geformuleerd kunnen worden. Niet meer: ‘wij verkopen spotschoenen rood’ maar ‘wij verkopen rode sportschoenen’. Schrijf dus gerust normale zinnen: Google begrijpt nu wat je bedoelt!

Maar ook vormgevers worden op hun wenken bediend: visual search brengt je gebruikservaring naar een heel nieuw niveau. Door het uploaden van een afbeelding kan je een zoekopdracht uitvoeren, waarbij je meer specifieke resultaten krijgt.

Hiervoor heeft Google haar eigen stukje gereedschap: Google Lens is een visuele zoekmachine dat objecten, bezienswaardigheden en flora & fauna herkent door middel van een camera-app. Maak een foto van de Oldehove (Leeuwarden haar toren van Pisa) via deze applicatie & Google herkent ‘m en geeft je er direct meer informatie over. Dit werkt ook met kiekjes van visitekaartjes, boeken of schilderijen. Ook met CamFind kan je via een foto informatie opvragen over gelijkaardige afbeeldingen, prijsvergelijkingen, lokale shopping resultaten, enzovoorts. Slimme marketeers kunnen in 2020 de concurrentie een stapje voor zijn door op deze visual search-trend in te springen en klanten aan te trekken via een beeld van je product!

5. Online Shoppen 2.0

Online shoppen wordt met het jaar gemakkelijker en interessanter voor ondernemers. Instagram kwam recentelijk met een shopfunctie waarbij influencers hun producten kunnen taggen: de zogenoemde ‘shop the look’-optie. Ze zijn zelfs een functie aan het ontwikkelen waarbij je zelf kleding, accessoires en make-up kunt testen voordat het in je winkelmandje gaat. Deze fungeren dan als filters om attributen als een bril op je hoofd te projecteren. Ook in de explore-pagina van Instagram zie je een functie waarbij kleding en accessoires worden getagd. Als je op die tag klikt, ga je rechtstreeks naar de webshop waar dit item te koop is. Hip!

Een ander element waar de winkelwereld zijn voordeel uit kan halen: Instant Experiences op Facebook of Instagram. Dit is een type advertentie die het hele scherm van een mobiel apparaat gebruikt; al ware het een soort mini-website, banner of gigantische infographic. Deze stijgen met goed recht snel in populariteit. Instant Experiences komen authentiek over én het is een makkelijke manier om snel meer prikkelende info voor bijvoorbeeld een evenement te verspreiden. Of om in de trend van het shoppen te blijven: een soort mini-catalogus waarin gebruikers direct een aantal opvallende producten kunnen checken!

Wil jij in 2020 je contentstrategie versterken of je communicatiedoelen bespreken? Wij helpen jou daar graag bij!

Neem contact op