Naar inhoud
contact contact
menu menu
Terug naar nieuws

2 april 2019

Dé kleur voor jou

Elke dag ontvangen we ontzettend veel prikkels van merken om ons heen. Ook met je eigen merk wil je graag richting je doelgroep iets communiceren.

Elke dag ontvangen we ontzettend veel prikkels van merken om ons heen. Ook met je eigen merk wil je graag richting je doelgroep iets communiceren. Om het de doelgroep makkelijk te maken om je te herkennen, is het essentieel dat je huisstijl consistent is en past bij je merk.

Eén van de belangrijkste elementen van een huisstijl is de kleur die daarvoor gebruikt wordt. Let maar eens op. Als wij zeggen: frisdrankmerk, rood met witte letters, dan zeg jij? Juist, precies hetzelfde als de rest van de wereld! Zó belangrijk kunnen kleuren voor jouw identiteit en herkenbaarheid zijn. Maar hoe kies je nou die perfecte kleur voor jouw merk?

Identiteit

Op het eerste gezicht beoordeelt 90% van de mensen een merk op de kleuren. Ook vinden onze hersenen het erg fijn wanneer een merk direct herkenbaar is. Hierbij speelt kleur een belangrijke rol. Om een passende kleur te kiezen is het van belang om goed voor ogen te hebben wat een kleur voor jou kan betekenen. Wat wil je uitstralen en waarmee wil je geassocieerd worden?

We associëren kleuren over het algemeen met de volgende eigenschappen en emoties:

Toch willen we benadrukken dat het gevoel bij een kleur per persoon of doelgroep enorm kan verschillen. Cultuur, context en persoonlijke ervaringen hebben vaak grote invloed op hoe iemand een kleur ervaart. Het gaat hier dan ook meer om internationale patronen die worden herkend, die je als richtlijn kunt gebruiken.

Mannen en vrouwen

Welke kleur als prettig wordt ervaren kan behoorlijk verschillen tussen mannen en vrouwen. Zo geeft bijvoorbeeld wel 23% van de vrouwen aan dat paars de favoriete kleur is, terwijl dit bij de mannen niet eens 1% beslaat. Gelukkig zijn mannen en vrouwen het betreft sommige kleuren heel sterk met elkaar eens: bij beide partijen houdt meer dan 20% niet van de kleuren bruin en oranje. Blauw is daarentegen juist dé kleur die zowel door mannen als vrouwen erg gewaardeerd wordt.

Wanneer je je duidelijk richt op een van deze doelgroepen, is het dus verstandig om hier van tevoren onderzoek naar te doen en rekening mee te houden.

Brand personality

Men voelt zich aangetrokken tot een merk waarin hij of zij zichzelf herkent, of een ideaalbeeld ziet. Het is belangrijk om dit mee te nemen in je kleurbepaling. Bepaal eerst wat jouw merkpersoonlijkheid is; welke menselijke karaktereigenschappen passen bij jouw merk en doelgroep? Dit bepaal je met behulp van de onderstaande tabel: ‘5 Dimensions of Brand Personality’.

Dimensions of brand personality (Aaker, 1997)

Stel dat je bergschoenen verkoopt. Nu wil je de kleuren voor jouw huisstijl kiezen. Je kunt twee routes volgen om de kleuren te bepalen: Je kunt kiezen op basis van wat je over het algemeen uit wilt stralen, óf op basis van jouw merkpersoonlijkheid. Dit ziet er als volgt uit:

Algemene uitstraling

Kies je op basis van algemene emoties en associaties die je op wilt roepen, dan kies je bijvoorbeeld voor blauw. Je wilt namelijk dat wanneer mensen jouw huisstijl zien, ze denken aan vrijheid. Je vindt dat dit wel past bij een product als bergschoenen. Maar vrijheid is niet wie jouw merk is en wat het uniek maakt.

Merkpersoonlijkheid

Jouw merk is gedurfd en levendig van karakter en valt onder de dimensie opgewekt. Dit is ook wat jouw doelgroep is of wil zijn. Maar wat doe je nu met deze informatie? Vanaf hier pak je weer de algemene kleurassociaties erbij. Je zult zien dat dit een heel ander beeld geeft. De kleur rood past bijvoorbeeld op basis hiervan veel beter, met associaties als moed, energie en passie.

Ook het combineren van kleuren is altijd nog een optie. Dan is het wel de vraag of de kleuren bij elkaar passen en wat voor tinten je het beste bij elkaar kunt gebruiken.

De juiste keuze

Dus wat is nu de juiste keuze? Dat is moeilijk te zeggen (sorry). Uiteindelijk zijn alle onderzoeken vrij algemeen. Het zijn leidraden die je kunt gebruiken om jouw merk op een passende manier te presenteren. Een sterke huisstijl ontwerpen is een kwestie van ervaring, onderzoeken, testen en optimaliseren. Wat werkt voor jou, maar vooral: wat werkt voor je doelgroep? En laat dit nu net zijn wat wij voor jou kunnen doen! Wij krijgen ontzettend veel energie van een huisstijl creëren die bij jou, jouw merk en jouw doelgroep past. Ben je nieuwsgierig naar hoe wij dit samen met jou aan zouden pakken? We komen graag eens langs!

Menu

  • Over ons

  • Ons team

  • Onze expertises

  • Onze werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Altijd welkom

Legedyk 4

8935 DG Leeuwarden

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Eén keer per kwartaal sturen we een Compion-courant

Volg ons

© 2025 Compion. Alle rechten gereserveerd

  • Privacy

  • Disclaimer

  • Cookie statement

sluiten sluiten
  • Home

  • Over ons

  • Onze expertises

  • Werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]
terug

  • Home

  • Over ons

    • Over ons

      We adviseren, creëren en optimaliseren. Samen met jou!

      Meer informatie Meer informatie
    • Ons team

      Maak kennis met onze vakidioten.

      Meer informatie Meer informatie
    • Werken bij ons

      Krijg ruimte voor je ideeën, gratis lunch en fijne collega’s.

      Meer informatie Meer informatie
  • Onze expertises

    • Strategie en advies

      Krijg overzicht, een duidelijke boodschap en meetbaar resultaat.

      Meer informatie Meer informatie
    • Content en creatie

      Herkenbaar, creatief en altijd passend bij jouw verhaal.

      Meer informatie Meer informatie
    • Activatie en campagne

      Maak iets los met jouw communicatie.

      Meer informatie Meer informatie
    • Databeheer en rapportage

      Goede communicatie maak je beter met data.

      Meer informatie Meer informatie
    • Training en inspiratie

      Soms heb je geen extra handen nodig, maar frisse ideeën.

      Meer informatie Meer informatie
  • Werkwijze

    • Langdurige samenwerking

      Eén aanspreekpunt, een heel team vakidioten

      Meer informatie Meer informatie
    • Interim-samenwerking

      Tijdelijke versterking, langdurig effect

      Meer informatie Meer informatie
    • Samenwerking op projectbasis

      Duidelijke planning, heldere verwachtingen

      Meer informatie Meer informatie
  • Cases

    • Geldhulpcampagne voor Gemeente Leeuwarden doorbreekt taboe rondom schulden

      Gemeente Leeuwarden

      Bekijk case Bekijk case
    • Een schoongewassen website voor Water Alliance

      Bekijk case Bekijk case
    • Wilhelmina snoepballen zichtbaar door heel Nederland

      Wilhelmina Pepermunt

      Bekijk case Bekijk case
  • Nieuws

    • Compion neemt Wettermerk over

      13 oktober 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Mis geen doelgroep: maak jouw website toegankelijk 

      30 juli 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Een ingenieuze samenwerking met Stemar

      24 april 2025
      Lees bericht Lees bericht
  • Contact