Met deze 6 tips bereik je senioren

Waar we het in onze vorige blog hadden over jongeren, gaat deze blog een hele andere kant op: het bereiken van senioren! Om even wat recente feiten over deze doelgroep te benoemen: Ze hebben relatief gezien veel tijd, rijden meer kilometers met de auto, kopen steeds vaker online dingen en maken steeds meer gebruik van social media. Als je je dan ook nog eens bedenkt dat een huishouden met één 65+er een gemiddeld vermogen heeft van 245 duizend euro (!!)  (bron) kan je er toch echt niet omheen dat dit een goede doelgroep is om jouw marketing op te focussen. Heb jij een product of dienst geschikt voor ouderen of ben jij van plan dit gaan ontwikkelen? Lucky you! Met deze 6 tips bereik je senioren het beste.

Tip 1. Zet hoog in op Facebook
Tip 2. Prikkel ouderen via je webshop
Tip 3. De onmisbare IPad
Tip 4. Kwaliteit boven lage prijzen
Tip 5. Geef iets extra’s
Tip 6. Je aloude reclame is goud waard

Tip 1 Zet hoog in op Facebook  Facebook icoon

Terwijl het Facebook gebruik afneemt onder jongeren, neemt het ontzettend toe onder 65+ers (bron CBR). Facebook is daarmee een slmme tool om deze doelgroep te bereiken. Dit kun je doen door bijvoorbeeld op Facebook te gaan adverteren via Facebook Advertising. Wat enorm handig is aan Facebook advertising is dat je heel specifiek kan instellen welke doelgroep je bericht ontvangt. Je kan de locatie, leeftijd, het opleidingsniveau, geslacht, interesses en de relatiestatus instellen. Heb jij bijvoorbeeld een datingapp ontwikkeld voor single hoger opgeleide 65+ers en wil je deze doelgroep bereiken? Easy peasy op Facebook!

Tip 2 Prikkel senioren via je webshop

Meer dan de helft van de ouderen tussen de 65 en 75 jaar bestelt weleens iets online. Ook van 75-plussers koopt één op de vijf wat ze nodig hebben via internet (CBS). Wees daar als bedrijf alert op en zorg ervoor dat jouw webshop gebruiksvriendelijk is. Als afzender is het belangrijk dat je boodschap helder is. Zorg er daarnaast voor dat je logo goed in zicht is; senioren maken vaker keuzes op basis van merknamen die ze herkennen.

 

Tip 3 De onmisbare iPad

Ligt er bij jou (groot-)ouders ook zo’n hippe iPad op de tafel? De kans is groot, want steeds meer 65+ers hebben er eentje (ouderen gaan zeker mee met de tijd!). En op die iPad kan je veel. Ouderen lezen er online kranten en tijdschriften op, zijn aan het surfen op het internet, lezen mailtjes, bestellen producten en zijn natuurlijk druk aan het Facebooken. Wat we al zeiden in de vorige blog over jongeren gaat hier ook op: zorg ervoor dat jouw website op meerdere media goed te gebruiken is! De teksten moeten helder en duidelijk zijn, gebruik bij voorkeur een iets te groot lettertype als je de oudere doelgroep wil bereiken (tja, ook ogen worden ouder).

Tip 4 Kwaliteit boven lage prijzen

65+ers hebben al de nodige levenservaring. Zo weten ze bijvoorbeeld ook dat ‘goedkoop is duurkoop’ meestal echt opgaat. Ze trappen minder snel in de verkooppraatjes dat producten én goedkoop én van goede kwaliteit zijn. Daarom kan je je om de oudere doelgroep te bereiken beter richten op de kwaliteit van het product of merk. Wek het vertrouwen van de doelgroep door reviews van voorgaande klanten te laten lezen. Ouderen hebben relatief gezien meer tijd. Ze nemen daarom graag de tijd voor het lezen van uitgebreide informatie en het overwegen van beslissingen. Zorg daarom dat er genoeg (positieve) informatie over jouw product of dienst te vinden is.

Tip 5: Geef iets extra’s

Wat het goed blijft doen voor de 65+ doelgroep, zijn speciale aanbiedingen. Die kun je versturen via de mail (ouderen zitten immers veel online!) of meesturen met de post. Proefmonsters en coupons worden bijvoorbeeld ontzettend gewaardeerd onder de senioren. De key om senioren te bereiken is het persoonlijke contact. Vertel je verhaal en help de doelgroep een overwogen beslissing maken. Een brief of mail met persoonlijke aanhef is én blijft effectief.

Tip 6 Je aloude reclamespot is goud waard

De oudere doelgroep is met vlag en wimpel kampioen TV kijken. De gemiddelde 65+er kijkt dagelijks gemiddeld drieënhalf uur naar  de televisie (recent onderzocht door NRC). Vooral lokale en regionale zenders doen het goed onder ouderen. Waar voorheen reclametijd op de televisie alleen was weggelegd voor grote bedrijven met geld, gaat dit tegenwoordig niet meer op. Je kan nu voor een veel kleiner budget reclametijd kopen én door vernieuwde technieken kun je het spotje ook nog eens veel voordeliger laten maken. Als je de oudere doelgroep wil bereiken, is een reclamespotje daarom zeker een goed idee!

Wat we je als laatste nog mee willen geven is dat het altijd een goed idee is om je doelgroep echt te leren kennen. Ga met ze in gesprek. Luister waar ze behoefte aan hebben en hoe ze graag aangesproken willen worden. Daar haal je waarschijnlijk de meeste informatie uit.

Met deze tips trek jij zeker de aandacht van de senioren! Heb jij hulp nodig met deze doelgroep? Wij zijn (ondanks ons nog niet zo oude team) wel goed in seniorenmarketing. Doe ons dus gerust een belletje!

Lees ook:
zo bereik je de doelgroep jongeren