Thought Leadership: op zoek naar je unieke thought

Denk eens goed na: wie is dé vernieuwende denker in jouw vakgebied? Is die er wel? Is het je collega? Of ben je het misschien wel zelf? Oké dan, dit is je kans om jezelf van je concurrentie te onderscheiden! Adem diep in en neem een slok water. Jij staat op het punt thought leader te worden.

Thought leadership? Ik thought het wel!

Thought Leader betekent dat je als een autoriteit wordt gezien op het gebied van thema’s die spelen in én rondom jouw vakgebied. Door veel relevante kennis te delen met je doelgroep zorg je ervoor dat mensen jou als een deskundige gaan zien.

Écht gedachteleider worden, vraagt echter nog wat meer van je dan alleen kennis delen. Een thought leader onderscheidt zich van de rest met een uniek inzicht dat hij met zijn volgers wil delen. Een vernieuwende visie op hoe het anders moet binnen jouw vakgebied. Denk bijvoorbeeld aan beroemde thought leaders als Elon Musk en Steve Jobs. Zij slaagden er zelfs in om de markt compleet op de kop te zetten met hun vernieuwende visie en daarmee groeiden ze uit tot ware iconen van de moderne tijd.

Wanneer het jou lukt om ook jouw eigen unieke inzicht te formuleren en nog belangrijker, te communiceren sla je direct twee vliegen in één klap: Je onderscheidt je van de concurrentie én je wekt het vertrouwen van mensen. Maar ja, hoe doe je dat?

Word kapitein op jouw thought leader ship

Een thought leadership-strategie is ideaal om in te zetten wanneer je enorm veel kennis van de branche hebt. Maar zoals we al zeiden: deskundigheid is pas het begin van een goede thought leadership-strategie. What’s next? Wij leggen je het in drie stappen uit:

1. Vind je thought

Beschikken over kennis is een belangrijk aspect van thought leadership. Veel mensen denken dat het puur gaat om het tonen van je deskundigheid, maar om mensen te overtuigen van je expertise is er meer nodig dan verstand van zaken. Een thought leader doorbreekt namelijk het conventionele denken binnen de markt. De thought leader denkt: “Iedereen mag het dan wel op deze manier doen, ik heb me erin verdiept en denk dat het veel beter op deze manier kan”.

Beschik je niet over dat unieke inzicht? Misschien moet je het thought leadership dan laten varen en het over een andere boeg gooien. Is helemaal niet erg hoor, niet iedereen hoeft voorop te lopen.

“Het is veel beter als iedereen het op deze manier aanpakt en dít is waarom.”

2. Deel je thought

Wanneer je duidelijk hebt wat jouw unieke inzicht is, wordt het tijd om jouw waardevolle kennis te delen met je publiek. Social is hiervoor natuurlijk bij uitstek geschikt, maar ook langere content zoals nieuwsbrieven, talks en long-reads zijn ideaal om jezelf te profileren als thought leader.

De insteek van de info die je deelt, mag nooit zijn om jezelf als expert in de markt te zetten. Nope, jij deelt die kennis om je unieke inzicht te onderbouwen en om mensen bij de hand te nemen. Een thought leader zegt tegen zijn publiek: “Het is veel beter als iedereen het op onze manier aan gaan pakken en dit is waarom.”

3. Leef je thought

Talk is cheap. Als je écht een verandering in de branche wil zien en het vertrouwen van je klanten wil winnen: geef gewoon het goede voorbeeld.

Jouw vernieuwende inzichten zijn je words to live by. Want zeg nou zelf: een bouwmarkt die zelf een innovatieve schroef ontwikkelt om vervolgens de lampen op te hangen met oude schroeven… niet erg hoopgevend, toch? Met andere woorden: Practice what you preach and preach what you practice.

Ben ik een geschikte thought leader?

    • Ik heb veel research gedaan en ken mijn markt als geen ander.
    • Ik heb een unieke visie die de markt gaat veranderen!
  • Ik heb kanalen waar ik mijn unieke visie op kan delen.

Op alles ja? You’re good to go. Niets staat je nog in de weg om een thought leader te worden en je markt op de kop te gooien!

Een keertje nee? Of toch nog twijfels over hoe je dat aan gaat pakken? Stuur dan even een mailtje naar [email protected]. Wij staan altijd open voor thoughts!

Bronnen

    1. Van Halderen, Kettler-Paddock & Badings. Thought Leadership – Vernieuwende inzichten en waardecreatie op het snijvlak van markt en maatschappij. Adformatie Groep
    1. https://www.forbes.com/sites/miketempleman/2015/12/09/thought-leadership-and-its-5-essential-strategies/3/#3bba5b4326ed
  1. http://www.marketingtribune.nl/content/weblog/2017/01/valkuilen-op-weg-naar-thought-leadership/index.xml