Zo bereik je de doelgroep jongeren

Volgens het CBS bestaat ongeveer 15% van de gehele Nederlandse bevolking uit jongeren. Dat is een flinke doelgroep om je marketing op af te stemmen maar ook een best lastige. Het brein van jongeren wordt constant geprikkeld door een doorlopende stroom aan informatie, jij als bedrijf moet daar maar eens tussen zien te komen. Hulp is echter nabij: lees in deze blog hoe jij kan shinen tussen die digitale prikkels, welke trends er spelen onder jongeren en wat je als bedrijf moet doen om deze doelgroep omver te blazen. Of beter gezegd: hoe jij jongeren kan bereiken!

First things first: wat verstaan wij onder de doelgroep jongeren? Deze prikkelende laag van onze bevolking is op te delen in verscheidene subgroepen. ‘Jongeren’ is feitelijk dus ook niet één groep – al heeft men nogal moeite om te bepalen hoe ze dan onder te verdelen. De ene bron maakt bijvoorbeeld het onderscheid tussen kinderen, tieners en jongvolwassenen, terwijl de ander weer ‘pubers’ en ‘adolescenten’ noemt als jongere doelgroepen. Om het concreet te maken: in onze blog richten wij ons met name op de leeftijdsgroep 13 t/m 24 jaar.

Inhoudsopgave

Ben je er klaar voor? Dit zijn de zeven zaken die in dit blog aan bod komen om jongeren te bereiken:

  1. Jongeren bereiken is hun smartphone bereiken

  2. Jongeren staan in contact met de hele wereld

  3. What’s in it for me?

  4. Word leuk gevonden als merk

  5. De ‘why’ van jouw bedrijf

  6. Pictures please!

  7. Jongeren bereiken, is denken om Moeder Aarde

1. Jongeren bereiken is hun smartphone bereiken

Jongeren zijn met hun smartphones altijd en overal bereikbaar. 96% heeft een smartphone in bezit waar ze druk op facebooken, instagrammen, snapchatten, whatsappen, en (sinds kort) tiktokken. Juist hier moet je wat mee doen, als je wil dat jouw merk of bedrijf meer naamsbekendheid wil krijgen onder jongeren. Wij geven twee belangrijke tips waar je niet omheen kan als je deze doelgroep online wil bereiken en vasthouden:

1. Zorg dat je website responsive is
Dat betekent dat jouw website ook op mobiel goed te gebruiken en te lezen is. Is dit niet zo, dan haken jongeren (en heel veel andere doelgroepen!) héél snel af.

2. Speel er met je merk of product op in dat jongeren altijd bereikbaar zijn
Zo kan je namelijk een hele waardevolle manier van interactie realiseren. Dit kan bijvoorbeeld door Facebook Messenger of WhatsApp. Vragen kunnen snel beantwoord worden en bedankjes of uitnodigingen kunnen snel verstuurd worden. Zo heb je meer kans op interactie met je doelgroep én is de kans veel groter dat de doelgroep je bericht leest. Speel ten tweede in op trends! Jongeren zijn vaak helemaal in de ban van TikTok-campagnes – speel hier als bedrijf op in!

2. Jongeren bereiken de hele wereld

Wist je dat je met maar vijf tussenpersonen iedereen kan bereiken over de hele wereld? Jongeren ongetwijfeld wel!

Blijf nadat de aankoop heeft plaatsgevonden in contact met je klant door bijvoorbeeld mailing of Whatsapp. Hierdoor zorg je voor positieve mond-tot-mondreclame. Jongeren ervaren namelijk ontzettend snel cognitieve dissonantie, en zo wordt de kans kleiner dat de klant een slechte ervaring ervaart met jouw product of merk zonder dat je daarvan af weet en er wat aan kan doen. Positieve ervaringen met een product of merk worden vaak gedeeld, maar negatieve al helemaal.

3. What’s in it for me?

Een benefit is iets wat iedereen erg waardeert, vooral jongere doelgroepen. Een benefit is een attribuut of toevoeging aan een product of merk waardoor de afnemer meer voordeel haalt uit het product. Jouw toegevoegde waarde! Hierdoor wordt de doelgroep beter voorzien in zijn behoefte(-n).

Heeft jouw doelgroep bijvoorbeeld de behoefte om uniek te zijn? Speel daarop in door als bedrijf producten aan te bieden die je zelf kan ontwerpen. Dit zie je bijvoorbeeld bij merken als Vans en Nike waar je zelf je eigen schoen kan ontwerpen. Maar ook door een product in verschillende kleuren aan te bieden, kan je hier al op inspelen. Kijk waar jouw doelgroep behoefte aan heeft door bijvoorbeeld een marktonderzoek te doen of door het Waarde Propositie Canvas in te vullen. Sluit hier dan vervolgens op aan met je productaanbod en met je communicatie uitingen.

4. Word leuk gevonden als merk

De sociale druk bij jongeren om online leuk gevonden te worden, is ontzettend groot. Daar kan je als bedrijf goed op inspelen door content te maken of te delen die daarop aansluit. Denk hierbij aan lachwekkende filmpjes, shockerende verhalen, aantrekkelijke personen, interessante berichten of creatieve foto’s. De kans is groot dat je de aandacht van de jongeren trekt en dat de jongeren het bericht gaan liken of delen. Ook inspelen op emoties kan ervoor zorgen dat jongeren het bericht sneller liken. Een kleine tip: Gebruik geen woorden als OMG, WTF of vet cool in je content als je zelf geen jong team hebt of een jong bedrijf bent. Weet je nog dat je zoon je uitlachte omdat je OMG zei? Ja.. Je wordt er niet echt serieus mee genomen.

5. De ‘why’ van jouw bedrijf

Waarom moeten de jongeren iets kopen, waarom moeten ze dat bij jou kopen en waarom is dat de moeite waard? Laat in je communicatie-uitingen je eigen identiteit, oftewel de ‘why’, van je bedrijf of merk terugkomen. Jongeren zijn druk bezig met hun eigen why ontdekken. Ze komen sneller bij jouw bedrijf of kopen sneller jouw product als jullie waarom aan sluit met wat ze zelf belangrijk vinden. Daarom zien ze graag dat merken en bedrijven een eigen positionering hebben. Eentje met een eigen verhaal en onderscheidend van de markt. Zo kunnen zij zichzelf ook onderscheiden als hun keuze valt op jouw bedrijf of merk.

6. Pictures please!

Jongeren lezen niet veel meer (met uitzondering van verplichte studieboeken), ze bekijken veel liever filmpjes en foto’s op YouTube, Instagram, Facebook, Snapchat of TikTok. Daar kan je als bedrijf op inspelen. Ben jij bijvoorbeeld leverancier van magnetrons of combi-ovens? Maak dan instructiefilmpjes over hoe ze werken en zet deze op je site of op YouTube. Jongeren hebben echt geen zin om het hele instructieboekje door te lezen (dit schrijven wij een beetje uit eigenbelang, want wij hebben daar ook geen zin in). Producten of diensten die uitleg of toelichting nodig hebben, kan je beter toelichten in beeldende elementen. Zo houd je de aandacht van de jongeren meer vast en is de kans groter dat ze jouw product gaan kopen en aanbevelen. Ook foto’s of filmpjes op social media trekken de aandacht van jongeren. Wees creatief en kijk wat werkt voor jouw bedrijf of merk.

(Ohja, en nog een aanvullende tip: zorg bij social mediafilmpjes altijd voor ondertiteling. Niet (alleen) omdat jongeren te lui zijn om het geluid aan te doen – in veel gevallen kan dit ook niet.)

7. Jongeren bereiken, is denken om Moeder Aarde

(Online) trends veranderen razendsnel. Wil je jongeren bereiken, dan is het belangrijk om deze trends goed in kaart te hebben, zodat je hierop kan inspelen. Een grote trend op dit moment is dat jongeren zich zijn er steeds meer bewust van zijn dat er wat moet veranderen om beter voor de aarde te zorgen. Bedrijven en producten die bij dit ideaal aansluiten worden daarom ook steeds populairder onder jongeren.

Jongeren vinden het ‘cool’ om wat om Moeder Aarde te geven (daar zijn wij het trouwens absoluut mee eens), dus laat in je communicatie-uitingen zien dat jullie dat ook cool vinden. Gebruik je bijvoorbeeld duurzame tassen of lever je voor elke aankoop een klein percentage in om bomen te planten? Zorg er dan voor dat iedereen dat te weten komt. Andere trends kan je bijvoorbeeld ontdekken op Google Trends. Speel er snel op in want voor je het weet is er immers alweer een nieuwe trend!

Nu moet het helemaal goed komen met het bereiken van de jongeren, tijd om aan te slag te gaan! Kom je er toch niet helemaal uit? Of wil je zeker weten dat het goed gebeurd? Neem dan contact met ons op.

Lees ook:
https://compion.nl/2018/07/02/treffende-teksten-schrijven-101/
https://compion.nl/2018/10/01/maak-in-10-stappen-je-tekst-seo-proof/

Klaar om jongeren te bereiken?

Geert helpt je graag verder!
Mail Geert of bel 058 – 203 8076