Naar inhoud
contact contact
menu menu
Terug naar cases

Een eigen boek, van manuscript naar promotie

Een boek schrijven, publiceren én onder de aandacht brengen. Veel mensen dromen ervan, weinig mensen doen het.

Peter Frans Oosterbaan, expert in datagedreven werken

Wil je alles weten over data, grafieken en informatie? Dan moet je bij hem zijn! Peter Frans heeft er naar eigen zeggen dan ook zijn levensmissie van gemaakt: anderen leren over datageletterdheid.

Wat is data, hoe ga je er mee om en hoe kun je ervan leren? Hij weet er alles van. Peter Frans is oprichter van Datacompetent en werkt onder andere als docent datageletterdheid bij hogeschool NHL Stenden.

Een echte expert dus!

Het begin: van tekst naar boek

Alle kennis die hij in zijn werk heeft opgedaan, wilde Peter Frans graag met anderen delen. Daarom heeft hij het boek Zó maak je chocola van data geschreven. Met heel veel achtergrondinformatie, handige tips, interviews met diverse experts uit het werkveld en leuke oefeningen om beter met data om te leren gaan.

Super mooi, maar een manuscript alleen maakt natuurlijk nog geen boek. Gelukkig zetten wij onze tanden daar graag in!

Na het schrijfproces namen we daarom de eindredactie uit handen. Dit om er zeker van te zijn dat de spelling, grammatica, tone of voice en structuur helemaal klopten en dat het boek één geheel bleef vormen.

Stap 2: de juiste (chocolade) verpakking

Daarnaast beten we ons tegelijkertijd vast in de vormgeving. Voor het boek, maar ook de andere marketinguitingen.

  • Omdat het boek compleet nieuw was, hebben we een volledig nieuwe huisstijl ontwikkeld. Vol heerlijke elementen. Voor in het boek én alle bijbehorende communicatiemiddelen.
  • We maakten het logo.
  • We ontwikkelden Data-Daniëlle, een mascotte die je gedurende het boek helpt om datageletterder te worden. Ken je die paperclip van Word van vroeger nog, die je hielp als je het even niet meer wist? Precies. Dat idee.
  • We creëerden mooie visuele onderbrekingen met behulp van A.I.

De schitterende (smakelijke, om in het thema te blijven) illustraties in het boek zijn gemaakt door een, door Peter Frans zelf ingeschakelde, illustrator.

Tijdens het schrijven van mijn boek zocht ik een communicatiebureau om mijn werk verder te brengen. Ik had al vaker met Compion samengewerkt en kende hun manier van werken. Ze hebben een grote rol gespeeld in de regie, het design, de ontwikkeling en alle projectmanagementzaken. Dankzij de deskundigheid en volledige service hoefde ik me nergens zorgen over te maken en kon ik vol vertrouwen mijn boek publiceren én onder de aandacht brengen!

Peter Frans Oosterbaan

Stap 3: Door naar de drukker

Tot nu toe waren alle stappen digitaal, nu wordt het voor de meeste mensen echt. Tijd om te drukken! Er is qua drukwerk voor een boek meer mogelijk dan je denkt. Echt veel meer.

Daarom adviseerden we Peter Frans over verschillende papiersoorten en opties. We regelden ook een aantal proefdrukken, zodat de keuze voor de uiteindelijke druk onderbouwd gemaakt kon worden.

Stap 4: De promotie

Tijd om het onder de aandacht te brengen!

Een goed doordachte aanpak is hierbij essentieel. We creëerden een pre-ordercampagne, lanceercampagne en een verkoopcampagne die nauw aansluiten bij de website. Met advertenties die nieuwsgierigheid opwekken en uiteindelijk aanzetten tot het pre-orderen of kopen van het boek. Dat deden we onder andere door een mooi voorproefje van het boek neer te zetten, zodat mensen laagdrempelig kennis kunnen maken met de inhoud van het boek.

En smaakte het naar meer? Dan hebben ze op de website natuurlijk ook de mogelijkheid om het boek direct te bestellen!

En is het boek – in een door ons gemaakte mooie inlay – eenmaal in huis? Dan kunnen lezers eenvoudig via diverse QR-codes naar een oefenpagina waar ze gelijk wat oefeningen kunnen doen. Die pagina is een naslagwerk waar lezers nog allemaal handige extra kennis kunnen vinden.

Zo maken ze van data chocola!

We ontzorgen graag als het gaat om communicatiewerk, zoals ook bij dit boek. Misschien heeft jouw organisatie ook veel kennis en wil je die graag in een boek vastleggen. Gaaf! We denken mee over de mogelijkheden. Er kan vaak meer dan je denkt!

Neem contact op

Ga ook voor een boek naar jouw smaak.

Karinus weet welke ingrediënten nodig zijn
persoon foto

Karinus Rauwerda

Mede-eigenaar, adviseur

Mail naar

[email protected]

Mail naar

[email protected]
Bel naar 058 – 203 8076
Of whatsapp ons 058 – 203 8076

Menu

  • Over ons
  • Ons team
  • Onze expertises
  • Onze werkwijze
  • Cases
  • Nieuws
  • Contact

Altijd welkom

Legedyk 4

8935 DG Leeuwarden

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Eén keer per kwartaal sturen we een Compion-courant

Volg ons

© 2025 Compion. Alle rechten gereserveerd

  • Privacy
  • Disclaimer
  • Cookie statement
sluiten sluiten
  • Home
  • Over ons
  • Onze expertises
  • Werkwijze
  • Cases
  • Nieuws
  • Contact

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]
terug

  • Home
  • Over ons
    • Over ons

      We adviseren, creëren en optimaliseren. Samen met jou!

      Meer informatie Meer informatie
    • Ons team

      Maak kennis met onze vakidioten.

      Meer informatie Meer informatie
    • Werken bij ons

      Krijg ruimte voor je ideeën, gratis lunch en fijne collega’s.

      Meer informatie Meer informatie
  • Onze expertises
    • Strategie en advies

      Krijg overzicht, een duidelijke boodschap en meetbaar resultaat.

      Meer informatie Meer informatie
    • Content en creatie

      Herkenbaar, creatief en altijd passend bij jouw verhaal.

      Meer informatie Meer informatie
    • Activatie en campagne

      Maak iets los met jouw communicatie.

      Meer informatie Meer informatie
    • Databeheer en rapportage

      Goede communicatie maak je beter met data.

      Meer informatie Meer informatie
    • Training en inspiratie

      Soms heb je geen extra handen nodig, maar frisse ideeën.

      Meer informatie Meer informatie
  • Werkwijze
    • Langdurige samenwerking

      Eén aanspreekpunt, een heel team vakidioten

      Meer informatie Meer informatie
    • Interim-samenwerking

      Tijdelijke versterking, langdurig effect

      Meer informatie Meer informatie
    • Samenwerking op projectbasis

      Duidelijke planning, heldere verwachtingen

      Meer informatie Meer informatie
  • Cases
    • Geldhulpcampagne voor Gemeente Leeuwarden doorbreekt taboe rondom schulden

      Gemeente Leeuwarden

      Campagneconcepten Communicatiestrategie
      Bekijk case Bekijk case
    • Een schoongewassen website voor Water Alliance
      Bekijk case Bekijk case
    • Wilhelmina snoepballen zichtbaar door heel Nederland

      Wilhelmina Pepermunt

      Campagneconcepten Communicatiestrategie
      Bekijk case Bekijk case
  • Nieuws
    • Mis geen doelgroep: maak jouw website toegankelijk 
      30 juli 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Een ingenieuze samenwerking met Stemar
      24 april 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Nieuw in het team: contentmarketeer Jamie 
      31 maart 2025
      Lees bericht Lees bericht
  • Contact