Merkbeleving voor Special Wines

Een merk bouwen, dat kunnen wij wel. Graag zelfs! Special Wines verkoopt lokale wijnen, allen met hun unieke verhaal. Dit toverden wij om tot een bijzonder kapstokje: “Het moment centraal waarop de wijn gedronken wordt”. Het leverde onder andere een webshop die eigenlijk meer een blog is. 

Ontmoet Special Wines

Special Wines verkoopt wijnen met een verhaal. Ze leveren wijnen die je niet in de supermarkt vindt, maar die bij de lokale teler geoogst worden. Een rood, wit of mousserend goedje in een beperkte oplage, maar met een uitgebreide achtergrond. Als je wijn wilt proeven die écht met liefde is geteeld, dan moet je bij Special Wines aankloppen.

De Vraag

Hoe bouwen wij een merk dat aansluit bij de doelgroep?

Special Wines is een nieuw concept met de ambitie om lokale wijntelers te verbinden aan potentiële kopers. Ze vroegen Compion om met een platform te komen die dit kan bewerkstelligen. Gezien alles nog in de kinderschoenen stond, was er geen eerder materiaal om op voort te borduren. Aan ons dus de taak om de hele positionering uit te stippelen, en voor hen een merk te bouwen dat aansluit bij de doelgroep!

Het proces

Beleving

Maarja, wat is nou die doelgroep? Onze eerste taak was het uitstippelen van potentiële afnemers van lokale, unieke wijnen. Onderzoek was duidelijk: we moesten ons vooral op wijnkenners richten. Mensen die al het nodige weten van de drank, die gevoelig zijn voor een prachtig verhaal óf enthousiastelingen met een voorliefde voor luxe of unieke wijnen. 

Stap één was gezet. Voor een goede voortgang van deze zogenoemde klantenreis, was het zaak om deze doelgroep om te zetten tot een persona. Dit geeft inzicht in hun persoonlijkheid, en hiermee hun koopgedrag. Want ja, hoe kiest een wijn-enthousiasteling zijn of haar wijn? Hier kwamen vier concrete hoofdmanieren uit (die later ook verweven zijn in de uiteindelijke menubalk van de webshop: kleur, land van herkomst, categorieën (bestsellers, seizoensgebonden) en “lekker bij…”.

De laatste twee categorieën zijn nauw verweven met het stukje beleving dat we wilden creëren bij de aankoop naar die ene special wine. Niet de aankoop of de wijn stond centraal, maar het nuttigen ervan. Het merk Special Wines bouwden we onder de boodschap: “het moment waarop de wijn gedronken wordt.” De plek waar je ‘m drinkt, het gerecht dat je erbij eet of de ambiance die heerst op het moment dat ‘ie gegoten wordt. Dát ene moment waarop je het complete verhaal achter de wijn proeft.

Het resultaat

Het moment waarop de wijn gedronken wordt

Een ondergaande zon kleurt de horizon in een prachtig rood. Langs je benen voel je een licht briesje en de geur van lavendel hangt overal om je heen. Het kleine tafeltje voor je is versierd met stokbrood en andere apéritifs. In je hand een vol glas blinkende rode wijn, die je net van die gepassioneerde wijnteler hebt gekocht. In de verte kun je ‘m nog net bezig zien. Je brengt het glas naar je mond. Heerlijk, zo’n vakantie in Italië.

Deze boodschap, dit moment, lieten we overal terugkomen in de middelen. Het merk Special Wines zelf lieten we op de achtergrond. Zo kleedden we de webshop aan als een wit, leeg canvas, dat het gevoel gaf van luxe. Het verhaal achter de wijn staat centraal. Daarom oogt de site ook meer als een blog, dan als een shop.

Dit kwam ook terug in de afbeeldingen: foto’s laten niet de wijn zien – maar de beleving. Het plukken van druiven, het schenken door de ober… Uiteindelijk maakten we beursmaterialen, een huistijlhandboek, een webshop en nog veel meer.

Dit resulteerde in een blije klant en natuurlijk een hele hoop Special Wines. Á votre santé!

Laat je doelgroep ook jouw merk beleven

Karinus vertelt je er graag met een glas wijn meer over.
Mail Karinus of bel Karinus