Naar inhoud
contact contact
menu menu
Terug naar nieuws

30 januari 2018

Ephemeral content: waarom is het zo populair?

’Ephemeral content’. Grote kans dat je nog nooit van deze ingewikkelde term hebt gehoord, maar het al wel eens voorbij hebt zien komen.

’Ephemeral content’. Grote kans dat je nog nooit van deze ingewikkelde term hebt gehoord, maar het al wel eens voorbij hebt zien komen. Bijvoorbeeld op SnapChat, bij Instagram/Facebook Stories of op een tijdelijke Whatsapp-status. Als de Engelsen in Nederland hadden gewoond, hadden ze het ‘kortstondige content’ genoemd. En die naam verklapt het al wat: dit is de inhoud die je online of via je app tegenkomt waarbij je niet te lang met je ogen moet knipperen, want dan is het alweer weg. Foetsie. Verdwenen.

Je zou misschien zeggen: wat is er leuk aan content dat er straks toch niet meer is? Nou, dat gaan we je vertellen. Want generatie Z, die geboren is tussen ongeveer 1996 en 2010, is gék op dit kortstondige karakter van inhoud. Als je dit leest, hoor je misschien niet tot die generatie, maar werk je misschien wel met of voor de iGeneration. En kan het daarom ook best handig zijn om te weten waarom zij zulke fans zijn van ephemeral content. Wij zetten je hierbij op vier punten even in de schoenen van de jongelui!

1. FOMO (Fear Of Missing Out)

Als je de hele dag online bent, krijg je best veel belangrijke en leuke dingen mee. Je houdt je vrienden, favoriete YouTubers en nieuwszenders strak in de gaten. Maar leg je je telefoon even aan de kant? En moet je het daarom van een klasgenoot horen dat de Derde Wereldoorlog is uitgebroken? Of erger nog: dat je dat ene leuke kattenfilmpje waar iedereen het over hebt gemist? “Wait what? Dat wist ik helemaal niet! Ik ga mijn telefoon dus nu echt niet meer wegleggen.”

De angst om iets belangrijks of leuks te missen voelt zo heel reëel voor Generatie Z. Daarom zijn ze nóg meer gemotiveerd om de content die straks voor altijd verdwenen is nú direct te checken. Pfoe, net op tijd.

2. Ik wil dít zien!

Een beetje automatisch scrollen door Facebook kan je soms het gevoel geven dat al die berichten je wat overkomen. Je vindt alles niet perse heel leuk om te bekijken, maar de FOMO zorgt ervoor dat je toch blijft doorgaan. Voordat je het weet zit je de nieuwe hond van tante Patricia te bestuderen die je op weg naar beneden tegenkomt, terwijl het je eigenlijk voor geen meter boeit.

Bij epheremal content is dit anders, want als gebruiker kies je er heel bewust voor dat je het moment van die afzender wil zien. Je moet er namelijk op klikken om het te kunnen bewonderen. Lijkt een klein detail, is het ook wel. Maar toch ook weer niet. Want de intentie om iets te bekijken heeft veel meer te maken met je interesse in de afzender, dan van het algemenere FOMO-gedreven checken van je socials.

3. Authentieke en creatieve content

Ephemeral content bestaat vaak uit ruwe content, die zo – hups – eventjes snel uit de mouw wordt geschud. Snelle foto’s en filmpjes, aangevuld met een leuk opgemaakt tekstje. Omdat alles zo snel gaat, is deze content niet perfect, maar wel veel echter en vaak ook veel creatiever. In ieder geval een stuk authentieker dan die overperfecte Instagramfoto die 8 keer overnieuw moest worden gemaakt voordat ie online kon.

Ephemeral content is daarmee een verademing voor Generatie Z en daarom vinden ze zélfs reclame verhuld in zo’n authentiek kortstondig jasje leuk. Marketeers onder ons: doe er je voordeel mee, zouden wij zeggen.

4. Momenten delen vs. likes binnen hengelen

De stap om iets te posten op social media kan soms best nog groot zijn. Want wanneer is datgene wat je doet leuk of belangrijk genoeg om te delen? Stel je voor dat je na 3 dagen nog maar 43 likes hebt! Dat zou beschamend zijn.

Bij epheremal content is dat niet zo’n issue. Je bent veel meer gericht op het delen van momenten op het moment zelf, dan op het creëren van een picture perfect foto of een supergrappig tekstje voor een like. Deel je een verhaal op Instagram Stories? Dan is de reactie hierop niet een like (dat is niet eens een optie), maar een direct message van de kijker. Zo wordt jouw moment een stuk specialer en socialer en doet social media op die manier z’n naam ook meer eer aan!

Wij bij Compion zijn natuurlijk ook aan het experimenteren geslagen met epheremal content. Zien hoe wij dat doen? Check Instagram! Maar je moet wel geluk hebben natuurlijk, want het is er niet altijd en het is ook zomaar weer weg. Maar dat wist je inmiddels al.

Menu

  • Over ons

  • Ons team

  • Onze expertises

  • Onze werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Altijd welkom

Legedyk 4

8935 DG Leeuwarden

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Eén keer per kwartaal sturen we een Compion-courant

Volg ons

© 2025 Compion. Alle rechten gereserveerd

  • Privacy

  • Disclaimer

  • Cookie statement

sluiten sluiten
  • Home

  • Over ons

  • Onze expertises

  • Werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]
terug

  • Home

  • Over ons

    • Over ons

      We adviseren, creëren en optimaliseren. Samen met jou!

      Meer informatie Meer informatie
    • Ons team

      Maak kennis met onze vakidioten.

      Meer informatie Meer informatie
    • Werken bij ons

      Krijg ruimte voor je ideeën, gratis lunch en fijne collega’s.

      Meer informatie Meer informatie
  • Onze expertises

    • Strategie en advies

      Krijg overzicht, een duidelijke boodschap en meetbaar resultaat.

      Meer informatie Meer informatie
    • Content en creatie

      Herkenbaar, creatief en altijd passend bij jouw verhaal.

      Meer informatie Meer informatie
    • Activatie en campagne

      Maak iets los met jouw communicatie.

      Meer informatie Meer informatie
    • Databeheer en rapportage

      Goede communicatie maak je beter met data.

      Meer informatie Meer informatie
    • Training en inspiratie

      Soms heb je geen extra handen nodig, maar frisse ideeën.

      Meer informatie Meer informatie
  • Werkwijze

    • Langdurige samenwerking

      Eén aanspreekpunt, een heel team vakidioten

      Meer informatie Meer informatie
    • Interim-samenwerking

      Tijdelijke versterking, langdurig effect

      Meer informatie Meer informatie
    • Samenwerking op projectbasis

      Duidelijke planning, heldere verwachtingen

      Meer informatie Meer informatie
  • Cases

    • Geldhulpcampagne voor Gemeente Leeuwarden doorbreekt taboe rondom schulden

      Gemeente Leeuwarden

      Bekijk case Bekijk case
    • Een schoongewassen website voor Water Alliance

      Bekijk case Bekijk case
    • Wilhelmina snoepballen zichtbaar door heel Nederland

      Wilhelmina Pepermunt

      Bekijk case Bekijk case
  • Nieuws

    • Compion neemt Wettermerk over

      13 oktober 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Mis geen doelgroep: maak jouw website toegankelijk 

      30 juli 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Een ingenieuze samenwerking met Stemar

      24 april 2025
      Lees bericht Lees bericht
  • Contact