Naar inhoud
contact contact
menu menu
Terug naar nieuws

3 december 2018

Met deze 6 tips bereik je senioren

Waar we het in onze vorige blog hadden over jongeren, gaat deze blog een hele andere kant op: het bereiken van senioren! Om even wat recente feiten over deze doelgroep te benoemen: Ze hebben relatief gezien veel tijd, rijden meer kilometers met de auto, kopen steeds vaker online dingen en maken steeds meer gebruik van social media.

seniorenmarketing

Waar we het in onze vorige blog hadden over jongeren, gaat deze blog een hele andere kant op: het bereiken van senioren! Om even wat recente feiten over deze doelgroep te benoemen: Ze hebben relatief gezien veel tijd, rijden meer kilometers met de auto, kopen steeds vaker online dingen en maken steeds meer gebruik van social media. Als je je dan ook nog eens bedenkt dat een huishouden met één 65+er een gemiddeld vermogen heeft van 245 duizend euro (!!)  (bron) kan je er toch echt niet omheen dat dit een goede doelgroep is om jouw marketing op te focussen. Heb jij een product of dienst geschikt voor ouderen of ben jij van plan dit gaan ontwikkelen? Lucky you! Met deze 6 tips bereik je senioren het beste.

Tip 1. Zet hoog in op Facebook
Tip 2. Prikkel ouderen via je webshop
Tip 3. De onmisbare IPad
Tip 4. Kwaliteit boven lage prijzen
Tip 5. Geef iets extra’s
Tip 6. Je aloude reclame is goud waard

Tip 1 Zet hoog in op Facebook  Facebook icoon

Terwijl het Facebook gebruik afneemt onder jongeren, neemt het ontzettend toe onder 65+ers (bron CBR). Facebook is daarmee een slmme tool om deze doelgroep te bereiken. Dit kun je doen door bijvoorbeeld op Facebook te gaan adverteren via Facebook Advertising. Wat enorm handig is aan Facebook advertising is dat je heel specifiek kan instellen welke doelgroep je bericht ontvangt. Je kan de locatie, leeftijd, het opleidingsniveau, geslacht, interesses en de relatiestatus instellen. Heb jij bijvoorbeeld een datingapp ontwikkeld voor single hoger opgeleide 65+ers en wil je deze doelgroep bereiken? Easy peasy op Facebook!

Tip 2 Prikkel senioren via je webshop

Meer dan de helft van de ouderen tussen de 65 en 75 jaar bestelt weleens iets online. Ook van 75-plussers koopt één op de vijf wat ze nodig hebben via internet (CBS). Wees daar als bedrijf alert op en zorg ervoor dat jouw webshop gebruiksvriendelijk is. Als afzender is het belangrijk dat je boodschap helder is. Zorg er daarnaast voor dat je logo goed in zicht is; senioren maken vaker keuzes op basis van merknamen die ze herkennen.

 

Tip 3 De onmisbare iPad

Ligt er bij jou (groot-)ouders ook zo’n hippe iPad op de tafel? De kans is groot, want steeds meer 65+ers hebben er eentje (ouderen gaan zeker mee met de tijd!). En op die iPad kan je veel. Ouderen lezen er online kranten en tijdschriften op, zijn aan het surfen op het internet, lezen mailtjes, bestellen producten en zijn natuurlijk druk aan het Facebooken. Wat we al zeiden in de vorige blog over jongeren gaat hier ook op: zorg ervoor dat jouw website op meerdere media goed te gebruiken is! De teksten moeten helder en duidelijk zijn, gebruik bij voorkeur een iets te groot lettertype als je de oudere doelgroep wil bereiken (tja, ook ogen worden ouder).

Tip 4 Kwaliteit boven lage prijzen

65+ers hebben al de nodige levenservaring. Zo weten ze bijvoorbeeld ook dat ‘goedkoop is duurkoop’ meestal echt opgaat. Ze trappen minder snel in de verkooppraatjes dat producten én goedkoop én van goede kwaliteit zijn. Daarom kan je je om de oudere doelgroep te bereiken beter richten op de kwaliteit van het product of merk. Wek het vertrouwen van de doelgroep door reviews van voorgaande klanten te laten lezen. Ouderen hebben relatief gezien meer tijd. Ze nemen daarom graag de tijd voor het lezen van uitgebreide informatie en het overwegen van beslissingen. Zorg daarom dat er genoeg (positieve) informatie over jouw product of dienst te vinden is.

Tip 5: Geef iets extra’s

Wat het goed blijft doen voor de 65+ doelgroep, zijn speciale aanbiedingen. Die kun je versturen via de mail (ouderen zitten immers veel online!) of meesturen met de post. Proefmonsters en coupons worden bijvoorbeeld ontzettend gewaardeerd onder de senioren. De key om senioren te bereiken is het persoonlijke contact. Vertel je verhaal en help de doelgroep een overwogen beslissing maken. Een brief of mail met persoonlijke aanhef is én blijft effectief.

Tip 6 Je aloude reclamespot is goud waard

De oudere doelgroep is met vlag en wimpel kampioen TV kijken. De gemiddelde 65+er kijkt dagelijks gemiddeld drieënhalf uur naar  de televisie (recent onderzocht door NRC). Vooral lokale en regionale zenders doen het goed onder ouderen. Waar voorheen reclametijd op de televisie alleen was weggelegd voor grote bedrijven met geld, gaat dit tegenwoordig niet meer op. Je kan nu voor een veel kleiner budget reclametijd kopen én door vernieuwde technieken kun je het spotje ook nog eens veel voordeliger laten maken. Als je de oudere doelgroep wil bereiken, is een reclamespotje daarom zeker een goed idee!

Wat we je als laatste nog mee willen geven is dat het altijd een goed idee is om je doelgroep echt te leren kennen. Ga met ze in gesprek. Luister waar ze behoefte aan hebben en hoe ze graag aangesproken willen worden. Daar haal je waarschijnlijk de meeste informatie uit.

Met deze tips trek jij zeker de aandacht van de senioren! Heb jij hulp nodig met deze doelgroep? Wij zijn (ondanks ons nog niet zo oude team) wel goed in seniorenmarketing. Doe ons dus gerust een belletje!

Lees ook:
zo bereik je de doelgroep jongeren

 

 

 

 

Menu

  • Over ons

  • Ons team

  • Onze expertises

  • Onze werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Altijd welkom

Legedyk 4

8935 DG Leeuwarden

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Eén keer per kwartaal sturen we een Compion-courant

Volg ons

© 2025 Compion. Alle rechten gereserveerd

  • Privacy

  • Disclaimer

  • Cookie statement

sluiten sluiten
  • Home

  • Over ons

  • Onze expertises

  • Werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]
terug

  • Home

  • Over ons

    • Over ons

      We adviseren, creëren en optimaliseren. Samen met jou!

      Meer informatie Meer informatie
    • Ons team

      Maak kennis met onze vakidioten.

      Meer informatie Meer informatie
    • Werken bij ons

      Krijg ruimte voor je ideeën, gratis lunch en fijne collega’s.

      Meer informatie Meer informatie
  • Onze expertises

    • Strategie en advies

      Krijg overzicht, een duidelijke boodschap en meetbaar resultaat.

      Meer informatie Meer informatie
    • Content en creatie

      Herkenbaar, creatief en altijd passend bij jouw verhaal.

      Meer informatie Meer informatie
    • Activatie en campagne

      Maak iets los met jouw communicatie.

      Meer informatie Meer informatie
    • Databeheer en rapportage

      Goede communicatie maak je beter met data.

      Meer informatie Meer informatie
    • Training en inspiratie

      Soms heb je geen extra handen nodig, maar frisse ideeën.

      Meer informatie Meer informatie
  • Werkwijze

    • Langdurige samenwerking

      Eén aanspreekpunt, een heel team vakidioten

      Meer informatie Meer informatie
    • Interim-samenwerking

      Tijdelijke versterking, langdurig effect

      Meer informatie Meer informatie
    • Samenwerking op projectbasis

      Duidelijke planning, heldere verwachtingen

      Meer informatie Meer informatie
  • Cases

    • Geldhulpcampagne voor Gemeente Leeuwarden doorbreekt taboe rondom schulden

      Gemeente Leeuwarden

      Bekijk case Bekijk case
    • Een schoongewassen website voor Water Alliance

      Bekijk case Bekijk case
    • Wilhelmina snoepballen zichtbaar door heel Nederland

      Wilhelmina Pepermunt

      Bekijk case Bekijk case
  • Nieuws

    • Compion neemt Wettermerk over

      13 oktober 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Mis geen doelgroep: maak jouw website toegankelijk 

      30 juli 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Een ingenieuze samenwerking met Stemar

      24 april 2025
      Lees bericht Lees bericht
  • Contact