Mail naar
[email protected]Mail naar
[email protected]30 juli 2025
De Europese Toegankelijkheidswet (EAA) in 2025 voor ondernemers? Ontdek wat er is veranderd, hoe te voldoen én waarom het een kans is voor jouw merk.
Geleidelijnen op stations, een traplift in het gemeentehuis; we vinden voorzieningen voor mensen met een beperking in de fysieke wereld allang vanzelfsprekend. Maar online? Daar struikelen miljoenen mensen nog dagelijks. En dat is zonde. Met een toegankelijke website houd je je doelgroep beter vast. Helemaal wanneer de website van de concurrent nog niet toegankelijk is. Bovendien is digitale toegankelijkheid door de Europese toegankelijkheidswet (EAA, of European Accessibility Act) sinds juni verplicht. Dat betekent werk aan de winkel!
De Europese Unie geeft met de EAA een duidelijke boodschap: digitale diensten moeten toegankelijk zijn voor iedereen. Websites, apps, webshops; je digitale voordeur moet openstaan, óók voor wie niet in het standaardplaatje past.
De wetgeving verplicht bedrijven om hun digitale platformen zó in te richten, dat ze bruikbaar zijn voor mensen met bijvoorbeeld een visuele, motorische of cognitieve beperking. In Nederland gaat dit om meer dan 4 miljoen mensen. Dat zijn potentiële klanten, sollicitanten en gebruikers die nu nog vaak vastlopen. Bijvoorbeeld doordat een formulier onbruikbaar is met alleen een toetsenbord. Of omdat je site eruitziet als een optische illusie door slecht kleurcontrast. Niet alleen frustrerend voor de gebruiker, maar ook een directe conversie-killer voor jou.
En hoe pas je ze toe? De Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG 2.1) vormen de basis waaraan je moet voldoen. Wij raden aan om de nieuwere richtlijn WCAG 2.2. te volgen, omdat deze nog beter aandacht besteedt aan doelgroepen met een cognitieve beperking en verminderd zicht.
De nadruk ligt bijvoorbeeld op:
Oftewel: geen onnodige drempels. Zorg voor een heldere menustructuur, een duidelijk bestelproces en alternatieve titels voor afbeeldingen (iedereen wil het weten als er een kattenplaatje te zien is).
Voor overheidsinstellingen geldt de wet al sinds 2019. Nu is het de beurt aan ondernemers. Sinds 28 juni 2025 moeten aanbieders van digitale producten en diensten die zich op consumenten richten voldoen aan de toegankelijkheidseisen.
Denk aan:
Bedrijven met minder dan 10 medewerkers én een jaaromzet onder de 2 miljoen euro vallen officieel buiten de verplichting. Toch is digitale toegankelijkheid geen extraatje, maar een kans die je niet wil laten liggen. Dat zou zonde zijn!
Toegankelijke websites zijn niet alleen netjes, ze zijn slim. Ze:
Kortom: een digitaal toegankelijke website is gewoon goed ondernemerschap. Of zoals onze marketeers het zouden zeggen: het is de UX-boost waar je Google en je klanten blij mee maakt.
Weet je niet waar te beginnen met de naleving van deze nieuwe wet? Er is vaak geen tijd, kennis of capaciteit om zelf uit te zoeken wat er moet gebeuren. Laat staan om deze werkzaamheden uit te voeren. En dat terwijl ondernemingen nu al moeten voldoen aan de EAA.
1. Scan en adviesrapport
We analyseren je website volgens de WCAG 2.2 richtlijnen en geven prioriteiten die je snapt. In duidelijke taal.
2. Aanpak op maat
Geen droge richtlijndocumenten, maar concrete verbeteracties waar je direct mee aan de slag kunt. Voor techniek én content.
3. Uitvoering
Geen ruimte om de verbeteracties uit te voeren? Snappen we. We pakken de uitvoering graag voor je op.
4. Bewijslast en rapportage
Je krijgt een toegankelijkheidsrapport waarin staat hoe jij structureel werkt aan toegankelijkheid. Bewijs in handen = rust in je hoofd.
5. Herhaalonderzoek
Periodiek herhalen we het onderzoek, zodat je ook in de toekomst je doelgroep goed online helpt én blijft voldoen aan de richtlijnen.
Digitale toegankelijkheid is een realiteit waar je als ondernemer nú op moet inspelen. Niet alleen vanwege de nieuwe Europese wetgeving, maar ook om klanten binnen te krijgen en vast te houden. Want zeg nou zelf: wil je echt nog een doelgroep van 4 miljoen mensen onbedoeld buiten de deur houden?
Neem contact op
Laat ook jouw website toetsen
Geert Kuurstra
Mede-eigenaar, adviseur
Mail naar
[email protected]Mail naar
[email protected]