Naar inhoud
contact contact
menu menu
Terug naar nieuws

30 juli 2025

Mis geen doelgroep: maak jouw website toegankelijk 

De Europese Toegankelijkheidswet (EAA) in 2025 voor ondernemers? Ontdek wat er is veranderd, hoe te voldoen én waarom het een kans is voor jouw merk.

Geleidelijnen op stations, een traplift in het gemeentehuis; we vinden voorzieningen voor mensen met een beperking in de fysieke wereld allang vanzelfsprekend. Maar online? Daar struikelen miljoenen mensen nog dagelijks. En dat is zonde. Met een toegankelijke website houd je je doelgroep beter vast. Helemaal wanneer de website van de concurrent nog niet toegankelijk is. Bovendien is digitale toegankelijkheid door de Europese toegankelijkheidswet (EAA, of European Accessibility Act) sinds juni verplicht. Dat betekent werk aan de winkel!  

Wat houdt de Europese toegankelijkheidswet in? 

De Europese Unie geeft met de EAA een duidelijke boodschap: digitale diensten moeten toegankelijk zijn voor iedereen. Websites, apps, webshops; je digitale voordeur moet openstaan, óók voor wie niet in het standaardplaatje past. 

De wetgeving verplicht bedrijven om hun digitale platformen zó in te richten, dat ze bruikbaar zijn voor mensen met bijvoorbeeld een visuele, motorische of cognitieve beperking. In Nederland gaat dit om meer dan 4 miljoen mensen. Dat zijn potentiële klanten, sollicitanten en gebruikers die nu nog vaak vastlopen. Bijvoorbeeld doordat een formulier onbruikbaar is met alleen een toetsenbord. Of omdat je site eruitziet als een optische illusie door slecht kleurcontrast. Niet alleen frustrerend voor de gebruiker, maar ook een directe conversie-killer voor jou. 

Afbeelding met een voorbeeld van een goed kleurcontrast
Goede kleurcontrasten zijn vereist.

Wat zijn de digitale toegankelijkheidseisen? 

En hoe pas je ze toe? De Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG 2.1) vormen de basis waaraan je moet voldoen. Wij raden aan om de nieuwere richtlijn WCAG 2.2. te volgen, omdat deze nog beter aandacht besteedt aan doelgroepen met een cognitieve beperking en verminderd zicht.  

De nadruk ligt bijvoorbeeld op: 

  • duidelijke, waarneembare content; 
  • toetsenbordnavigatie;  
  • alternatieve teksten voor afbeeldingen; 
  • heldere structuur en logische volgorde. 

Oftewel: geen onnodige drempels. Zorg voor een heldere menustructuur, een duidelijk bestelproces en alternatieve titels voor afbeeldingen (iedereen wil het weten als er een kattenplaatje te zien is). 

Deze wet geldt nu ook voor jou 

Voor overheidsinstellingen geldt de wet al sinds 2019. Nu is het de beurt aan ondernemers. Sinds 28 juni 2025 moeten aanbieders van digitale producten en diensten die zich op consumenten richten voldoen aan de toegankelijkheidseisen. 

Denk aan: 

  • webshops 
  • ticketplatforms 
  • bank- en verzekeringsdiensten 
  • energieleveranciers en telecomaanbieders 

Bedrijven met minder dan 10 medewerkers én een jaaromzet onder de 2 miljoen euro vallen officieel buiten de verplichting. Toch is digitale toegankelijkheid geen extraatje, maar een kans die je niet wil laten liggen. Dat zou zonde zijn!  

Waarom je als ondernemer niet wilt achterblijven 

Toegankelijke websites zijn niet alleen netjes, ze zijn slim. Ze: 

  • verbeteren de gebruikerservaring voor álle bezoekers; 
  • leiden tot hogere conversies en klanttevredenheid; 
  • zijn beter vindbaar in zoekmachines (SEO-win!); 
  • stralen inclusiviteit en professionaliteit uit. 

Kortom: een digitaal toegankelijke website is gewoon goed ondernemerschap. Of zoals onze marketeers het zouden zeggen: het is de UX-boost waar je Google en je klanten blij mee maakt. 

Hulp nodig? Compion maakt digitale toegankelijkheid wél behapbaar 

Weet je niet waar te beginnen met de naleving van deze nieuwe wet? Er is vaak geen tijd, kennis of capaciteit om zelf uit te zoeken wat er moet gebeuren. Laat staan om deze werkzaamheden uit te voeren. En dat terwijl ondernemingen nu al moeten voldoen aan de EAA.  

Zo begeleiden wij als Compion van A tot Z: 

1. Scan en adviesrapport 
We analyseren je website volgens de WCAG 2.2 richtlijnen en geven prioriteiten die je snapt. In duidelijke taal.  

2. Aanpak op maat 
Geen droge richtlijndocumenten, maar concrete verbeteracties waar je direct mee aan de slag kunt. Voor techniek én content. 

3. Uitvoering 
Geen ruimte om de verbeteracties uit te voeren? Snappen we. We pakken de uitvoering graag voor je op. 

4. Bewijslast en rapportage 
Je krijgt een toegankelijkheidsrapport waarin staat hoe jij structureel werkt aan toegankelijkheid. Bewijs in handen = rust in je hoofd. 

5. Herhaalonderzoek 
Periodiek herhalen we het onderzoek, zodat je ook in de toekomst je doelgroep goed online helpt én blijft voldoen aan de richtlijnen. 

Digitale toegankelijkheid is een realiteit waar je als ondernemer nú op moet inspelen. Niet alleen vanwege de nieuwe Europese wetgeving, maar ook om klanten binnen te krijgen en vast te houden. Want zeg nou zelf: wil je echt nog een doelgroep van 4 miljoen mensen onbedoeld buiten de deur houden? 

Neem contact op

Laat ook jouw website toetsen

Geert helpt je graag verder!
persoon foto

Geert Kuurstra

Mede-eigenaar, adviseur

Mail naar

[email protected]

Mail naar

[email protected]
Bel naar 06-18044356
Of whatsapp ons 06-18044356

Menu

  • Over ons
  • Ons team
  • Onze expertises
  • Onze werkwijze
  • Cases
  • Nieuws
  • Contact

Altijd welkom

Legedyk 4

8935 DG Leeuwarden

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Eén keer per kwartaal sturen we een Compion-courant

Volg ons

© 2025 Compion. Alle rechten gereserveerd

  • Privacy
  • Disclaimer
  • Cookie statement
sluiten sluiten
  • Home
  • Over ons
  • Onze expertises
  • Werkwijze
  • Cases
  • Nieuws
  • Contact

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]
terug

  • Home
  • Over ons
    • Over ons

      We adviseren, creëren en optimaliseren. Samen met jou!

      Meer informatie Meer informatie
    • Ons team

      Maak kennis met onze vakidioten.

      Meer informatie Meer informatie
    • Werken bij ons

      Krijg ruimte voor je ideeën, gratis lunch en fijne collega’s.

      Meer informatie Meer informatie
  • Onze expertises
    • Strategie en advies

      Krijg overzicht, een duidelijke boodschap en meetbaar resultaat.

      Meer informatie Meer informatie
    • Content en creatie

      Herkenbaar, creatief en altijd passend bij jouw verhaal.

      Meer informatie Meer informatie
    • Activatie en campagne

      Maak iets los met jouw communicatie.

      Meer informatie Meer informatie
    • Databeheer en rapportage

      Goede communicatie maak je beter met data.

      Meer informatie Meer informatie
    • Training en inspiratie

      Soms heb je geen extra handen nodig, maar frisse ideeën.

      Meer informatie Meer informatie
  • Werkwijze
    • Langdurige samenwerking

      Eén aanspreekpunt, een heel team vakidioten

      Meer informatie Meer informatie
    • Interim-samenwerking

      Tijdelijke versterking, langdurig effect

      Meer informatie Meer informatie
    • Samenwerking op projectbasis

      Duidelijke planning, heldere verwachtingen

      Meer informatie Meer informatie
  • Cases
    • Geldhulpcampagne voor Gemeente Leeuwarden doorbreekt taboe rondom schulden

      Gemeente Leeuwarden

      Campagneconcepten Communicatiestrategie
      Bekijk case Bekijk case
    • Een schoongewassen website voor Water Alliance
      Bekijk case Bekijk case
    • Wilhelmina snoepballen zichtbaar door heel Nederland

      Wilhelmina Pepermunt

      Campagneconcepten Communicatiestrategie
      Bekijk case Bekijk case
  • Nieuws
    • Mis geen doelgroep: maak jouw website toegankelijk 
      30 juli 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Een ingenieuze samenwerking met Stemar
      24 april 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Nieuw in het team: contentmarketeer Jamie 
      31 maart 2025
      Lees bericht Lees bericht
  • Contact