Naar inhoud
contact contact
menu menu
Terug naar nieuws

2 juli 2019

Customer journey voor dummies

Er zijn weinig onderwerpen in de marketing- en communicatiewereld die de laatste jaren zoveel zijn besproken als de customer journey. Wij moeten het toegeven: bij het geven van advies komen ook wij er niet omheen.

Er zijn weinig onderwerpen in de marketing- en communicatiewereld die de laatste jaren zoveel zijn besproken als de customer journey. Wij moeten het toegeven: bij het geven van advies komen ook wij er niet omheen. Klinkt het jou echter wat wollig in de oren? Welkom bij Customer Journey voor dummies. Wij leggen je op toegankelijke wijze uit wat het precies is én hoe je deze methodiek het beste inzet aan de hand van vijf makkelijke stappen.

  1. Weet wie je klant is

  2. Defineer je merk

  3. Zoek naar best practices

  4. Benadruk ook de minder leuke kanten

  5. Verleng de reis

Wat is een Customer Journey? 

Om toch maar te beginnen bij het begin: wat is een customer journey precies? Letterlijk vertaald is het de klantreis, wat al behoorlijk veelzeggend klinkt. Het is namelijk het proces dat (potentiële) klanten doorlopen vanaf het moment dat ze voor het eerst met jouw organisatie in contact komen, tot en met een eventuele herhaalaankoop. De journey brengt alle mogelijke aanraakmomenten met de klant in kaart. 

Omdat iedere organisatie en iedere doelgroep anders is, bestaat er niet zoiets als de beste klantreis. Wel zijn er handvatten om deze zo goed mogelijk vorm te geven. We geven je de vijf die wij het belangrijkste vinden!

1. Weet wie je klant is

Het is belangrijk om goed voor ogen te hebben wie jouw klant is, zodat je weet wie de zogenaamde reis gaat maken. Zie jezelf maar als touroperator. De reis die jij organiseert ziet er van begin tot eind heel anders uit wanneer je het bijvoorbeeld voor rijke 60+ers organiseert, dan wanneer het een jongerenreis is. 

Verdiep je dus in jouw doelgroep! Wij gebruiken hier persona’s voor. Dit zijn fictieve personen die binnen jouw doelgroep zouden vallen, ook wel ijkpersonen genoemd. Geef deze een naam, een baan, een privéleven en persoonlijke eigenschappen. Vraag je bij elke stap in de klantreis af of dit bij jouw ijkpersonen past. En of je onderscheidend bent van de concurrent. Verplaats je écht in jouw doelgroep. Een heldere doelgroep is namelijk de basis! 

2. Defineer je merk

Voor jouw customer journey is het belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wie jouw merk is, waar het voor staat en wat de doelen zijn. Als je nog geen merk hebt dat ‘staat’, kunnen wij je helpen om jouw merk goed neer te zetten (bekijk onze expertise). Ook is het uitschrijven van alle aanraakmomenten met de klant (ook wel touchpoints genoemd) verstandig. Een customer journey moet bij jouw merk passen. Ga dus niet zomaar leuke ideeën van andere bedrijven nadoen als dit niet past bij jouw merk of klant. 

3. Zoek naar best practices

Toch is gluren bij de buren in sommige gevallen helemaal niet erg. Integendeel zelfs, in dit geval kun je er zelfs ontzettend veel van leren. Kijk bijvoorbeeld eens hoe de best lopende of hardst groeiende bedrijven in jouw sector de customer journey hebben ingevuld of hoe organisaties uit andere sectoren (met dezelfde doelgroep!) deze aanspreekt en vasthoudt. Misschien ontdek je wel een heel interessante manier om met klanten in contact te komen, of om deze te verleiden tot een herhaalaankoop.

4. Benadruk ook de minder leuke kanten (maar eindig positief!)

Elke klantreis heeft ook minder leuke momenten. Zo moet een klant soms even wachten tot het product of de dienst klaar is om geleverd te worden. Probeer deze stappen van de klantreis óók in kaart te brengen. Kun je ze misschien beter, sneller of aangenamer laten verlopen? Mocht dit niet mogelijk zijn: blijf te allen tijde communiceren met je doelgroep! Leg bijvoorbeeld uit hoe lang iets duurt en waarom dit zo is. Of waarom het nodig is dat de klant weer een formulier in moet vullen. Wees eerlijk en transparant. Zorg vervolgens dat na zo’n mindere stap juist een extra leuk moment wordt gecreëerd. De laatste herinnering van de klant moet positief zijn. 

5. Verleng de reis

Het is niet altijd duidelijk wanneer een customer journey moet eindigen. Vele bedrijven ronden de aankoop af en daar blijft het bij. Dit vinden wij een gemiste kans. Het kost namelijk meer energie om nieuwe klanten te werven, dan om oud-klanten te verleiden tot een herhaalaankoop. Wij maken daarom altijd een plan na de aankoop. Vraag bijvoorbeeld hoe een product bevallen is, stuur aanbiedingen van producten die passen bij de aankoop van de klant en zorg dat jouw klantenservice en garantieservice uitstekend is. Bedenk eens waarom jijzelf opnieuw bij een bedrijf bestelt. Is het vanwege de uitstekende service, de kortingscode of het spaarprogramma? Wees creatief en klantvriendelijk! 

Elke journey is anders 

Dit was onze korte masterclass Customer Journey voor dummies. We hopen dat je er wat wijzer van bent geworden! Een geschikte klantreis is voor ieder merk echter anders. En er zijn ontzettend veel manieren om de reis slim vorm te geven. Vind je dit lastig? Wij helpen je graag. Met onze eigen methodes en ons stappenplan brengen we je identiteit, klant én bijbehorende klantreis in kaart. Zodat jij alles uit je organisatie haalt!

Breng jouw klantenreis in kaart

Met onze Customer Journey Sessie ontdek je welke reis jouw klanten én prospects afleggen. Waar je kansen liggen om meer uit te halen. En krijg grip op jouw salesfunnel.

Wat het je oplevert:

  •  Een duidelijke doelgroepomschrijving
  • Overzicht van jouw totale marketingmix
  •  Grip op je totale salesfunnel
  •  Heldere vervolgstappen & een overzicht van quick-wins

Neem contact op

Breng het in de praktijk

Karinus helpt je graag verder!
persoon foto

Karinus Rauwerda

Mede-eigenaar, adviseur

Mail naar

[email protected]

Mail naar

[email protected]
Bel naar 058 – 203 8076
Of Whatsapp naar 058 – 203 8076

Menu

  • Over ons

  • Ons team

  • Onze expertises

  • Onze werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Altijd welkom

Legedyk 4

8935 DG Leeuwarden

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Eén keer per kwartaal sturen we een Compion-courant

Volg ons

© 2025 Compion. Alle rechten gereserveerd

  • Privacy

  • Disclaimer

  • Cookie statement

sluiten sluiten
  • Home

  • Over ons

  • Onze expertises

  • Werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]
terug

  • Home

  • Over ons

    • Over ons

      We adviseren, creëren en optimaliseren. Samen met jou!

      Meer informatie Meer informatie
    • Ons team

      Maak kennis met onze vakidioten.

      Meer informatie Meer informatie
    • Werken bij ons

      Krijg ruimte voor je ideeën, gratis lunch en fijne collega’s.

      Meer informatie Meer informatie
  • Onze expertises

    • Strategie en advies

      Krijg overzicht, een duidelijke boodschap en meetbaar resultaat.

      Meer informatie Meer informatie
    • Content en creatie

      Herkenbaar, creatief en altijd passend bij jouw verhaal.

      Meer informatie Meer informatie
    • Activatie en campagne

      Maak iets los met jouw communicatie.

      Meer informatie Meer informatie
    • Databeheer en rapportage

      Goede communicatie maak je beter met data.

      Meer informatie Meer informatie
    • Training en inspiratie

      Soms heb je geen extra handen nodig, maar frisse ideeën.

      Meer informatie Meer informatie
  • Werkwijze

    • Langdurige samenwerking

      Eén aanspreekpunt, een heel team vakidioten

      Meer informatie Meer informatie
    • Interim-samenwerking

      Tijdelijke versterking, langdurig effect

      Meer informatie Meer informatie
    • Samenwerking op projectbasis

      Duidelijke planning, heldere verwachtingen

      Meer informatie Meer informatie
  • Cases

    • Geldhulpcampagne voor Gemeente Leeuwarden doorbreekt taboe rondom schulden

      Gemeente Leeuwarden

      Bekijk case Bekijk case
    • Een schoongewassen website voor Water Alliance

      Bekijk case Bekijk case
    • Wilhelmina snoepballen zichtbaar door heel Nederland

      Wilhelmina Pepermunt

      Bekijk case Bekijk case
  • Nieuws

    • Compion neemt Wettermerk over

      13 oktober 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Mis geen doelgroep: maak jouw website toegankelijk 

      30 juli 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Een ingenieuze samenwerking met Stemar

      24 april 2025
      Lees bericht Lees bericht
  • Contact