Naar inhoud
contact contact
menu menu
Terug naar nieuws

1 december 2017

Paspoort van de doelgroep: de buyer persona

Bij het maken van een communicatieplan is het natuurlijk zeer belangrijk om te weten met wie je communiceert: je doelgroep! Ja beste lezer, dit klinkt logisch.

Bij het maken van een communicatieplan is het natuurlijk zeer belangrijk om te weten met wie je communiceert: je doelgroep! Ja beste lezer, dit klinkt logisch. Maar geloof het of niet: het gebeurt toch nog steeds erg vaak dat mensen vanuit zichzelf redeneren en niet vanuit hun doelgroep. Foei!

Wij vinden dat het essentieel is om je doelgroep scherp te hebben. Dit zorgt ervoor dat je gaat scherpschieten in plaats van schieten met hagel. Hierbij lanceren wij het paspoort van de doelgroep, door onze marketing- en communicatiecollega’s ook wel (buyers) persona’s genoemd.

Wat is een persona?

Een persona is een voorbeeldpersoon die jouw doelgroep typeert. Hij of zij bestaat niet echt, maar zou wel echt kunnen bestaan. Deze persoon beschrijf je tot in de kleinste details, zodat je precies weet hoe je jouw product of dienst op hem of haar af moet stemmen.

Laten we de doelgroep van raketijsjes als voorbeeld nemen. Raketijsjes zijn geliefd door heel Nederland, maar de grootste ijsverorberaars zijn kinderen van 7 tot 12 jaar (InfoNu, 2015). Als je ijsjes wilt verkopen, is het een goed idee om je zowel op de kids zelf als op de ouders te richten. Kinderen van 7 tot 12 doen immers meestal niet de boodschappen, maar zijn wel degelijk van invloed op het aankoopproces. Aangezien moeders nog steeds het meest verantwoordelijk zijn voor de boodschappen (Marketingtribune, 2014), zijn moeders en kinderen tussen 7 en 12 jaar een logische keuze. Mooi, we hebben dus een doelgroep!

Even voorstellen: Mariëlle en Kjelle

Laten we de doelgroep nu een gezicht geven. Ontmoet de familie van Dijk, bestaande uit Frank (42), Mariëlle (36) en hun twee kinderen Kjelle (9) en Jaron (7). Omdat onze doelgroep bestaat uit vrouwen en kinderen, hebben we twee paspoorten nodig. Voor iedere doelgroep creëer je namelijk één. We werken daarom Mariëlle en het dochtertje Kjelle van 9 verder uit. De bedoeling is nu om van zowel Mariëlle als Kjelle eerst een aantal algemene kenmerken (leeftijd, geslacht, baan, inkomen, woonplaats, gezinssituatie, etcetera) te beschrijven. Daarna gaan we wat dieper in op de persoonlijkheden van Mariëlle en Kjelle: wat doen ze in hun vrije tijd, wat vinden ze belangrijk in het leven en welke doelen stellen ze zichzelf? Je kan ze nu gaan uitschrijven.. of uittekenen! Door met beeld te werken wek je ze namelijk tot leven (figuurlijk dan, no worries). 

Dus…

Mariëlle en Kjelle zijn fictief, maar hadden zomaar kunnen bestaan. Ze zijn immers een samenvatting of stereotypering van onze totale doelgroep. Nu we een beeld hebben van met wie we communiceren, kunnen we daar onze strategie op aanpassen. Als we kijken naar Mariëlle’s eigenschappen, kunnen we bijvoorbeeld besluiten om in Facebookspelletjes te communiceren over het weinig aantal calorieën van het oer-Hollandse ijsje. Mariëlle vindt gezond leven namelijk erg belangrijk en speelt graag spelletjes op Facebook.

Om Kjelle te kunnen bereiken, zouden we kunnen adviseren om een online kleurplaat te ontwikkelen waarmee je een raketijsje kan pimpen. Of een win-actie organiseren voor het meest originele raketje en dit te laten promoten door YouTubers. Kjelle is immers dol op tekenen en kijkt graag vlogs van YouTubers. Wij zien het voor ons: een roze variant op het raketijsje bedenken! Bosbes, framboos en aardbei. Met regenboog-gekleurde chocolade spikkels. Lezen jullie dit, Ola? In ieder geval raden wij iedere communicant en marketeer aan om – net zoals wij van Wc-eend – altijd een paspoort van je doelgroep te creëren.

Download een gratis paspoort

Een paspoort bij het gemeentehuis is vandaag de dag hartstikke duur. Maar wij geven hier gratis paspoorten weg. Zo zijn wij!

Download het paspoort van je doelgroep hier.


Bronnen

http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/22649-ijs-van-de-raket-en-cornetto-tot-ben-jerrys-en-de-magnum.html

http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/nieuws/2014/11/mannen-vinden-boodschappen-doen-forse-klus/index.xml

Menu

  • Over ons

  • Ons team

  • Onze expertises

  • Onze werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Altijd welkom

Legedyk 4

8935 DG Leeuwarden

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Eén keer per kwartaal sturen we een Compion-courant

Volg ons

© 2025 Compion. Alle rechten gereserveerd

  • Privacy

  • Disclaimer

  • Cookie statement

sluiten sluiten
  • Home

  • Over ons

  • Onze expertises

  • Werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]
terug

  • Home

  • Over ons

    • Over ons

      We adviseren, creëren en optimaliseren. Samen met jou!

      Meer informatie Meer informatie
    • Ons team

      Maak kennis met onze vakidioten.

      Meer informatie Meer informatie
    • Werken bij ons

      Krijg ruimte voor je ideeën, gratis lunch en fijne collega’s.

      Meer informatie Meer informatie
  • Onze expertises

    • Strategie en advies

      Krijg overzicht, een duidelijke boodschap en meetbaar resultaat.

      Meer informatie Meer informatie
    • Content en creatie

      Herkenbaar, creatief en altijd passend bij jouw verhaal.

      Meer informatie Meer informatie
    • Activatie en campagne

      Maak iets los met jouw communicatie.

      Meer informatie Meer informatie
    • Databeheer en rapportage

      Goede communicatie maak je beter met data.

      Meer informatie Meer informatie
    • Training en inspiratie

      Soms heb je geen extra handen nodig, maar frisse ideeën.

      Meer informatie Meer informatie
  • Werkwijze

    • Langdurige samenwerking

      Eén aanspreekpunt, een heel team vakidioten

      Meer informatie Meer informatie
    • Interim-samenwerking

      Tijdelijke versterking, langdurig effect

      Meer informatie Meer informatie
    • Samenwerking op projectbasis

      Duidelijke planning, heldere verwachtingen

      Meer informatie Meer informatie
  • Cases

    • Geldhulpcampagne voor Gemeente Leeuwarden doorbreekt taboe rondom schulden

      Gemeente Leeuwarden

      Bekijk case Bekijk case
    • Een schoongewassen website voor Water Alliance

      Bekijk case Bekijk case
    • Wilhelmina snoepballen zichtbaar door heel Nederland

      Wilhelmina Pepermunt

      Bekijk case Bekijk case
  • Nieuws

    • Compion neemt Wettermerk over

      13 oktober 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Mis geen doelgroep: maak jouw website toegankelijk 

      30 juli 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Een ingenieuze samenwerking met Stemar

      24 april 2025
      Lees bericht Lees bericht
  • Contact