Naar inhoud
contact contact
menu menu
Terug naar nieuws

29 april 2020

Speel effectief in op je doelgroep met het Waarde Propositie Canvas

Inmiddels zitten we alweer een kleine maand in de coronacrisis. Veel organisaties houden hun meetings en sessies tegenwoordig digitaal, horeca massaal maakte massaal de omslag naar bezorgdiensten en aankopen gebeuren ongetwijfeld meer online dan voorheen.

Inmiddels zitten we alweer een kleine maand in de coronacrisis. Veel organisaties houden hun meetings en sessies tegenwoordig digitaal, horeca massaal maakte massaal de omslag naar bezorgdiensten en aankopen gebeuren ongetwijfeld meer online dan voorheen. Wij als mens en bedrijf hebben ons massaal aangepast aan de omstandigheden. Maar: sluiten jouw diensten hier wel op aan? Wat gaat je consument doen zodra de crisis weer over is? In deze blog geven we je waardevolle informatie hoe je het Waarde Propositie Canvas als tool kunt gebruiken om daarop in te spelen. 

Laten we bij het begin beginnen: het Waarde Propositie Canvas. Ken je het Business Model Canvas? Deze twee modellen hebben niet voor niets een naam die overeen komt: het een is namelijk onderdeel van het ander. Het Waarde Propositie Canvas (Value Proposition Canvas in Engelse vaktermen) is ontworpen door de Zwitserse bedrijfswetenschapper Alexander Osterwalder. Dit canvas geeft inzicht in het perfecte meetpunt tussen het probleem van je doelgroep en de oplossing die jij biedt. Oftewel: Waar voeg jij waarde toe aan het leven van je doelgroep? Een onderdeel van het totale plaatje dat het Business Model schetst (ook ontworpen door Alexander, overigens).  

Voorbeeldcase

Stel je hebt een restaurant. Je doelgroep wil graag een avondje heerlijk genieten. Geld speelt geen rol: als het eten maar goed is, er voor elk lid van het gezin wat te smikkelen valt en ze een luxe gevoel krijgen. Daarom heb je een tweesterrenchef in dienst. Maar ook een uitgebreide menukaart met seizoensgebonden producten en een passende wijn voor elk gerecht. Je dinerzaal is aangekleed door een moderne binnenhuisarchitect en straalt in elk detail luxe uit. De behoefte van je doelgroep? Die vervul je perfect!

Pats. Boem. Corona. Een kink in de kabel. Je doelgroep kan niet meer uit eten. Hoe vervul je nou de behoefte van je doelgroep? Pak je (virtuele) pen, download het canvas onderaan het artikel en vul ‘m met ons in!

Het Waarde Propositie Canvas invullen

Het Waarde Propositie Canvas bestaat uit twee delen. Het eerste deel omvat een beschrijving van de doelgroep. Hierin omschrijf je het probleem dat de klant probeert op te lossen en hetgeen dat hij nu moet doen om dit voor elkaar te schrijven (Customer Jobs). Daarnaast geef je weer met welke onplezierige neveneffecten hij daarin te maken krijgt (Customer Pains) en de voordelen waar de klant naar op zoek is om dit op te lossen (Customer Gains). 

We beginnen vanuit de doelgroep.
Jouw product of dienst.

Hoe vervul je met jouw product of dienst de behoefte van je doelgroep?

Het tweede deel ben jij als bedrijf, of beter gezegd: jouw waardepropositie. Dit is in principe een vaag klinkende term voor de volgende vraag: hoe vervul je met jouw product of dienst de behoefte van je doelgroep? Dit baseer je op een aantal factoren. Allereerst een overzicht van de producten en/of diensten die jij aanbiedt aan de klant. Ten tweede heb je de Gain Creators: op welke manier bieden jouw diensten een voordeel voor de potentiële klant? Tot slot bedenk je hoe jouw werkzaamheden de problemen en pijn van klanten oplossen. De Pain Relievers, wordt dit ook wel genoemd. 

De kink uit de kabel

De crux zit ‘m erin dat jij gaat zoeken naar een aansluiting tussen de doelgroep (en zijn of haar probleem) en hoe jij dit met jouw diensten kunt oplossen. Vervolgens is het zaak om te kijken hoe je de aansluiting tot realiteit kunt maken. 

Dat luxe restaurant uit het begin van deze handleiding? Zij kwamen erachter dat hun doelgroep nog steeds hetzelfde luxe genot wilden beleven, alleen dan zonder de deur uit te moeten. De oplossing? Een bezorgservice! Ze pasten het het menu aan op gerechten die het beste thuis genuttigd kunnen worden (zonder hun veelzijdigheid uit het oog te verliezen), maar bleven ook die gepaste fles wijn bij een bestelling meegeven voor die extra beleving. Maar voor hetzelfde geld hadden ze een passend tafelkleed, gevouwen servetten mee of andere gain creators meegegeven. De mogelijkheden zijn eindeloos. De uiteindelijke waardepropositie: “Zorgeloos genieten zoals u gewend bent, maar dan aan eigen tafel!” was dan ook een kat in het bakkie.

Download ons canvas en ga aan de slag!

Kortom: het Waarde Propositie Canvas is een prachtig instrument om in kaart te brengen hoe jij in kunt spelen op de behoeften van je doelgroep – zelfs als die veranderd zijn door acute omstandigheden.

Geïnteresseerd? Download hier het Waarde Propositie Canvas. Wil je er graag meer uithalen? In onze (digitale) positioneringssessies vullen we ‘m graag met je in en helpen we jou en je organisatie vooruit!

Nieuwsbrief CTA nieuws archief

Neem contact op

De toegevoegde waarde van jouw organisatie vinden?

Geert helpt je graag verder!
persoon foto

Geert Kuurstra

Mede-eigenaar, adviseur

Mail naar

[email protected]

Mail naar

[email protected]
Bel naar 06-18044356
Of Whatsapp naar 06-18044356

Menu

  • Over ons

  • Ons team

  • Onze expertises

  • Onze werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Altijd welkom

Legedyk 4

8935 DG Leeuwarden

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Eén keer per kwartaal sturen we een Compion-courant

Volg ons

© 2025 Compion. Alle rechten gereserveerd

  • Privacy

  • Disclaimer

  • Cookie statement

sluiten sluiten
  • Home

  • Over ons

  • Onze expertises

  • Werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]
terug

  • Home

  • Over ons

    • Over ons

      We adviseren, creëren en optimaliseren. Samen met jou!

      Meer informatie Meer informatie
    • Ons team

      Maak kennis met onze vakidioten.

      Meer informatie Meer informatie
    • Werken bij ons

      Krijg ruimte voor je ideeën, gratis lunch en fijne collega’s.

      Meer informatie Meer informatie
  • Onze expertises

    • Strategie en advies

      Krijg overzicht, een duidelijke boodschap en meetbaar resultaat.

      Meer informatie Meer informatie
    • Content en creatie

      Herkenbaar, creatief en altijd passend bij jouw verhaal.

      Meer informatie Meer informatie
    • Activatie en campagne

      Maak iets los met jouw communicatie.

      Meer informatie Meer informatie
    • Databeheer en rapportage

      Goede communicatie maak je beter met data.

      Meer informatie Meer informatie
    • Training en inspiratie

      Soms heb je geen extra handen nodig, maar frisse ideeën.

      Meer informatie Meer informatie
  • Werkwijze

    • Langdurige samenwerking

      Eén aanspreekpunt, een heel team vakidioten

      Meer informatie Meer informatie
    • Interim-samenwerking

      Tijdelijke versterking, langdurig effect

      Meer informatie Meer informatie
    • Samenwerking op projectbasis

      Duidelijke planning, heldere verwachtingen

      Meer informatie Meer informatie
  • Cases

    • Geldhulpcampagne voor Gemeente Leeuwarden doorbreekt taboe rondom schulden

      Gemeente Leeuwarden

      Bekijk case Bekijk case
    • Een schoongewassen website voor Water Alliance

      Bekijk case Bekijk case
    • Wilhelmina snoepballen zichtbaar door heel Nederland

      Wilhelmina Pepermunt

      Bekijk case Bekijk case
  • Nieuws

    • Compion neemt Wettermerk over

      13 oktober 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Mis geen doelgroep: maak jouw website toegankelijk 

      30 juli 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Een ingenieuze samenwerking met Stemar

      24 april 2025
      Lees bericht Lees bericht
  • Contact