Online Media Koffer wordt Compion

We hebben groot nieuws voor je! Vol trots (en met een beetje spanning) onthullen we dat Online Media Koffer vanaf 1 juni opereert onder een nieuwe naam: Compion. Ook vindt er een volledige rebranding plaats. Alles over de rebranding lees je in deze blog, die we van tijd tot tijd aanvullen. Zo blijf jij op de hoogte van de laatste stand van zaken. Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuws en ontwikkelingen omtrent OMK en Compion? Schrijf je dan in om updates per e-mail te ontvangen.

Laten we beginnen bij het begin. Waarom wilden we ook alweer op een andere tour? Deze verandering is voor ons een stap vooruit en ligt in het verlengde van onze nieuw verschoven koers naar online- als offline communicatie (lees hier de blog). De naam ONLINE Media Koffer dekt hierom niet meer de lading en met Compion hebben we een merknaam die krachtig bij onze hernieuwde positionering past.

Ode aan ons testpanel

We hadden het al beloofd, maar bij deze nog eenmaal zwart op wit: testpanel, hierbij verklaren wij onze eeuwige dank. Jullie zijn daadwerkelijk onze rots in de ‘branding’. Even een stapje terug: om te testen of wij op de goede weg zijn, stelden we een testpanel samen. Dit enthousiaste panel vroegen we gedurende de rebranding om input. De leden hielpen bijvoorbeeld al onze nieuwe kernwaarden glashelder te krijgen en een logo te creëren dat de juiste boodschap uitstraalt. En we zijn nog niet klaar met ze!

Een transparante aanpak

Hoewel het gebruikelijk is om met een nieuwe naam direct een nieuwe huisstijl te presenteren, besloten wij dit stap voor stap te doen en het proces zo transparant mogelijk te maken. We willen onze doelgroep meenemenin de werkwijze naar een volledige branding. Daarom hebben we eerst de naam Compion zonder enige aankleding of merkbeleving gepresenteerd. Terwijl iedereen rustig kon wennen aan de toekomstige naam, gingen wij aan de slag met het nieuwe logo. Deze hebben we vervolgens bekendgemaakt. De komende weken zullen we onze branding verder realiseren, zodat we medio mei het complete merk kunnen presenteren!

Richting bepalen

De kernwaarden zijn de basis van een merk. Daarom was het belangrijk om deze helder te krijgen, voordat we verdere stappen maakten in de rebranding. Door middel van brainstormsessies en met behulp van het testpanel hadden we de nieuwe waarden al vrij vlot scherp. Op basis van de kernwaarden schreven we het nieuwe manifest. De basis was gelegd. We konden een naam gaan bedenken.

De naam: Compion

De naam Compion is een compacte, soepel over de tong lopende verbastering op het woord compagnon. Compion is namelijk jouw compagnon, of beter gezegd: vaste communicatiepartner. We staan voor betrouwbare samenwerkingen, voor samen successen vieren en voor elkaar door het vuur gaan. Deze samenwerkingen gaan we het liefst aan voor een hele lange tijd, misschien zelfs wel voor áltijd. We hebben de afgelopen tien jaren ervaren dat dit dé manier is waarop de grootste successen worden geboekt.

Het logo

Bij een nieuwe naam hoort ook een nieuw logo. Een nieuw logo creëren is een proces en was er ook niet zomaar; het was een kwestie van creëren, testen en finetunen. Hoe dat in z’n werk gaat? Dat leggen we je uit!

Onderzoeksfase
We wilden eerst graag weten wat grote bureaus, waar wij wel stiekem een beetje naar opkijken, voor logo’s hebben. Het was een oprechte helden-analyse. Zo kwamen we tot de conclusie dat we drie categorieën konden onderscheiden: de logo’s die laten zien wie ze zijn of wat ze doen, een logo dat iets zegt over de naam van een bedrijf (logo met een aapje, als er monkey in de naam staat), of een woordmerk (de naam uitgeschreven, met eventueel een subtiele visuele uiting). Wij besloten al snel dat dit eerste niet paste bij wat Compion gaat zijn. De tweede optie werd met onze naam en de achterliggende gedachte al snel ietwat afgezaagd. Wij waren er dus direct al van overtuigd dat we een woordmerk moesten gebruiken, omdat we dit het beste neer konden zetten als een logo dat past bij onze nieuwe wij.

Conceptfase
De volgende stap was bepalen welke fonts passen bij Compion. In deze fase vielen er enorm veel lettertypes af – de ene was te romantisch, de ander juist weer te ouderwets… Maar zelfs toen bleven er nog heel veel over! Daarom was het wederom tijd om een knoop door te hakken: gaan we voor Sans Serif of voor Serif? In normale mensentaal: gaan we voor een lettertype met schreef of zonder schreef? In nog normalere mensentaal: willen we stokjes aan onze letters (zoals in de krant) of niet? We besloten dat we dit niet wilden. Wij gaan voor een moderne uitstraling, in plaats van een klassieke. Er vielen weer honderdduizenden lettertypes af, maar ook nu waren er nog duizenden over.

Ontwerpfase
En toen? Tja, een kwestie van uitproberen. De naam Compion hebben we in nagenoeg elke font gezet die nog overbleef, waarna er door onze branding-expert Karinus een selectie is gemaakt van 150 overgebleven fonts. Hier hebben wij ons met het hele team over gebogen. Om de haverklap gooide Karinus weer een stapel fonts voor ons neus, die we met krulletjes en kruisjes indeelden in de categorieën geschikt en ongeschikt. Uiteindelijk hebben we met het hele team drie mooie fonts gekozen. Wat een proces hè?

Nu was het testpanel aan zet. Hierboven zie je de drie logo’s waar zij over mochten oordelen. En dat deden ze. Ze gingen los op onze concepten en strooiden met meningen en feedback. Gelukkig waren ze het grotendeels met ons eens! Máár we werden ook door ze uitgedaagd. Het logo met het infinity-symbool daarin verwerkt was favoriet, maar ze waren nog niet helemaal tevreden over de leesbaarheid van het logo.

Realisatiefase
Finetunen, dat was wat ons te doen stond. Hieronder zie je wat wij tijdens het finetunen hebben gedaan, in de loop van het realisatieproces.

Met onze kleuren wilden we een statement maken. Er zit namelijk een verloop in; de kleuren bewegen met je mee, want: ‘we go with the flow’. Dit is dan ook hoe wij werken. Er zijn geen standaard oplossingen: wij leren onze opdrachtgevers kennen en zoeken op basis daarvan een oplossing. Ook hebben we qua kleur nog twee basisvarianten: wit en antraciet. Er is voor antraciet gekozen omdat we graag een stijlvolle, zakelijke variant wilden, maar niet zo hard en standaard als zwart. Wit past goed bij onze gevarieerde huisstijlkleuren, als tegenhanger.

Resultaat
Het logo is dikgedrukt en compact. Het staat als een huis, is herkenbaar en heeft een eigen karakter. Het straalt een sfeer uit die bij ons past. Wij zijn ontzettend blij met het eindresultaat. We hopen dat jij het even mooi vindt!

Doorvoeren van de huisstijl

Maar wat gaan we doen met dat mooie logo en de nieuwe huisstijl? Verwerken in onze middelen natuurlijk! Hierover binnenkort meer…