10 belangrijkste online trends van nu (en straks)

Wat zijn de – volgens ons – belangrijkste 10 online trends voor de komende tijd? Sommige trends zullen je misschien niet heel erg verbazen, maar wist je bijvoorbeeld al dat augmented reality een steeds grotere rol gaat spelen in communicatie? En dat podcasts als paddenstoelen uit de grond schieten? Nee? Lees dan snel verder!

De 10 belangrijkste trends in 2018

1. Personalisatie
2. Go video!
3. Augmented reality
4. Mobile first
5. Chatbots
6. Ephemeral content
7. Content engagement
8. Podcasts
9. Google Reviews
10. Bloggen

1. Personalisatie

In 2018 draait álles op online marketingvlak om personalisatie. Mensen worden overspoeld met content, waardoor gepersonaliseerde content steeds belangrijker wordt. Online bezoekers zijn alleen nog maar gevoelig voor custom made marketing: toegespitste content waar ze echt iets aan hebben. Wil je de aandacht van je doelgroep trekken en blijven vasthouden, overweeg dan deze middelen: een site die zich aanpast aan de bezoeker, gerichte campagnes, gepersonaliseerde landingspagina’s en persoonlijke kortingsacties. Er moet gepresteerd worden online en dit is wat werkt. De tijd van alleen een relatie opbouwen met je publiek is voorbij, maatwerk moet er komen!

2. Go video!

Het komt misschien niet helemaal als een verrassing dat video content steeds belangrijker wordt. De kenners verwachten dat in 2019 maar liefst 80% van alle content op social media uit video bestaat. Op dit moment is video zelfs de snelst groeiende advertentievorm. Toch blijft het een uitdaging de kijker in de eerste 3 seconden aan je te binden. De nieuwe algoritmes van onder andere Facebook belonen daarbij lange en unieke videocontent. Vergeet dus niet om video mee te nemen in je content planning!

3. Augmented reality

Naast video is er nog een andere ontwikkeling: de opkomst van augmented reality. Waarschijnlijk ken je virtual reality al wel, maar augmented reality bleef tot nu toe nog een beetje achter qua bekendheid. Augmented reality betekent in het Nederlands letterlijk: verrijkte werkelijkheid. Hierbij lopen de virtuele en de realistische wereld in elkaar over. Via je smartphone of tablet wordt de virtuele laag over de werkelijkheid geprojecteerd. Zo tover je bijvoorbeeld een leeg perceel in een handomdraai om in een droomhuis. Snapchat en Instagram haken met nieuwe AR-filters zelfs al in op deze trend.

4. Mobile first

We zijn tegenwoordig nog meer mobiel dan ooit tevoren en toch zijn er zijn nog steeds genoeg bedrijven die de mobiele revolutie onderschatten. In 80% van de tijd op social media gebruiken we de mobiele telefoon en dus moet alles op mobiel afgestemd zijn. Is jouw website eigenlijk wel mobiel vriendelijk? Dit is een hele belangrijke vraag om aan jezelf te stellen.

5. Chatbots worden steeds normaler

We leven in een tijd waarin de consument zelf altijd en overal online is en dit ook verwacht van de bedrijven bij wie hij producten of diensten afneemt. Direct chatcontact is hierdoor immens populair. Het is daarom ook niet zo gek dat steeds meer bedrijven overwegen om Whatsapp in te zetten om met haar klanten te kunnen communiceren. Ook zetten steeds meer bedrijven chatbots in. Als je met een chatbot praat, ben je eigenlijk in gesprek met een computerprogramma, die zich gedraagt als mens. De bot blijft altijd persoonlijk en is altijd beschikbaar. Chatbots zijn aantrekkelijk voor bedrijven met grote hoeveelheden klanten, zij kunnen namelijk een groot deel van de klantenservice oppakken.

 6. Ephemeral content

Grote kans dat je nog nooit van deze ingewikkelde term hebt gehoord, maar het al wel eens voorbij hebt zien komen. Bijvoorbeeld op Snapchat, Instagram Stories en Facebook Stories of op een tijdelijke Whatsapp-status. Ephemeral content betekent inhoud die je online of via je app tegenkomt waarbij je niet te lang met je ogen moet knipperen, want dan is het alweer weg. Het triggert de nieuwsgierigheid zonder te pushen en is daardoor ook heel geschikt voor marketing.

7. Content moet engaging zijn

De verbinding tussen merken en consumenten is nog nooit zó belangrijk geweest als vandaag de dag. Merken beseffen opeens de impact van engagement op social media en hoe belangrijk dit is. Met engagement bedoelen we: een duurzame relatie opbouwen met je klanten. Content is king en engagement is queen. Engaging content moet gevoelens losmaken en dat betekent dat je content persoonlijk moet zijn. Het is belangrijk om je content zoveel mogelijk af te stemmen op de interesses van je klanten. Stel eens een vraag, start een discussie of laat wat grappigs zien. You can do it!

8. Podcasts

Podcasts? Bestaan die nog? Jazeker! Ze bestaan al heel erg lang, maar tot voor kort deed niemand er echt iets mee. Tegenwoordig schiet zowel de vraag als het aanbod naar podcasts omhoog en beginnen ze steeds populairder te worden. Je kunt deze geluidsbestanden waar en wanneer je maar wilt beluisteren en dat spreekt veel mensen aan. Wie weet zijn podcasts ook interessant voor jouw bedrijf? Ontdek het hier.

9. Google Reviews worden steeds belangrijker

Een hele makkelijke manier om aan marketing te doen is om actief aanbevelingen voor jouw bedrijf te verzamelen. Dit is zelfs de belangrijkste trust-factor online. Toch zijn er nog genoeg bedrijven die dit niet doen en voor hen is het misschien tijd om zich even achter hun oren te krabben. Vraag in het vervolg elke opdrachtgever om een recensie op Google achter te laten. Je zult er geen spijt van krijgen!

10. Bedrijven gaan steeds meer bloggen

Ken jij de voordelen van bloggen voor je bedrijf nog niet? Dan gaan wij die nu met je delen. Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven met een actieve blog de omzet sinds de start met bloggen hebben zien stijgen met gemiddeld vijf tot tien procent. Naast dat je omzet erdoor kan gaan groeien, is bloggen ook goed voor jezelf. Door te bloggen dwing je jezelf namelijk om na te denken over je vakgebied. Bovendien kun je met bloggen je doelgroep op een andere manier aanspreken, door verhalen te creëren waar de lezer zichzelf in kan herkennen.

En, zitten er trends tussen die relevant zijn voor jouw bedrijf of organisatie? Doe er dan je voordeel mee, ga experimenteren! Mochten we je ergens mee kunnen helpen, dan mag je altijd contact  met ons opnemen. Good luck!