Design Thinking – Denk als een ontwerp

Heb je nog nooit gehoord van de term Design Thinking? We willen nog net niet roepen dat je onder een steen geleefd hebt, maar geloof ons: deze term ga je zo vaak horen dat je er nachtmerries van krijgt. En daar helpen wij aan mee!

Het doel van Design Thinking is om innovatieve oplossingen te bedenken waarbij de eindgebruiker centraal staat (zoals het hoort #1). Door non-stop rekening te houden met de doelgroep (zoals het hoort #2), wordt er uiteindelijk een oplossing gevormd die heel goed bij ze aansluit (zoals het hoort #3).

Ontwerp denken?

Voordat we in de materie duiken, ontrafelen we eerst het mysterie achter de naam Design Thinking. Want wat bedoelen ze daar nou mee? Nadenken over design? Nee nee. Gedachten ontwerpen? Ook niet. Wat er mee bedoeld wordt, is dat je moet leren denken alsof je een ontwerper bent. Lees verder en begrijp!

De vijf fases van Design Thinking
Design Thinking is een creatief proces die te verdelen is in vijf verschillende fases. Deze vijf fases zijn als volgt:

 

 

1. Empathize

Je kunt pas een heel succesvol idee uit de grond stampen, als je volledig snapt hoe het leven van de (potentiële) klant eruit ziet. Tijdens de empathize-fase dompel je je dan ook onder in de doelgroep. Het hoofddoel van deze fase is om je doelgroep zo goed mogelijk te leren kennen en om het probleem daarnaast zo goed mogelijk te ontleden. Vragen die je hier kunt stellen zijn: ‘Wat is het probleem?’, ‘Wie zijn de betrokkenen?’, ‘Hoeveel tijd is er beschikbaar?’

Pak de artikelen Paspoort van je doelgroep of Get out of the Building er bjj, organiseer een focusgroep of houd een interview. Of loop zelfs een dag mee met je doelgroep.. Niets is te gek, zo lang je maar meer te weten komt over de doelgroep én het probleem dat je probeert op te lossen!

2. Define 

Tijdens de definefase kijk je of er een rode draad te vinden is in alle informatie die je in de eerste fase hebt verzameld. Tijdens deze fase vallen de eerste foute conclusies en ideeën al af en kun je heel goed een ‘design gap’ formuleren. De design gap is het gat tussen de huidige en de gewenste situatie. Met de design gap formuleer je het probleem!

3. Ideation

Onze favoriete fase (maar je hoeft het niet met ons eens te zijn). Tijdens de ideation-fase bedenk je zoveel mogelijk oplossingen en ideeën om de design gap te dichten (tip: in het hoofdstuk Beter Brainstormen vind je allerlei brainstormtechnieken die je kunnen helpen bij het bedenken van ideeën en oplossingen.)

In de ideation-fase beoordeel je ook welke ideeën realiseerbaar zijn en welke niet. Is een idee niet haalbaar? Veeg ‘m niet direct van tafel. Je kunt hem ook kneden zodat hij wél haalbaar is.

4. Prototyping

Hoog tijd om een (of meerdere) prototype(s) te maken! Een prototype is een eerste uitwerking van een idee en hoeft helemaal niet perfect te zijn. Steek er een minimum aan tijd, moeite en geld in. Want het doel van een prototype is niet om iets heel moois te maken, maar om de sterktes en zwaktes van een idee te achterhalen. Maak bijvoorbeeld een prototype van papier of van klei of van touw. Als je prototype je idee overbrengt is het een goed prototype! Wij vinden het altijd leuk om een idee bij onze opa’s en oma’s te testen. Als die het snappen, is het begrijpelijk genoeg. Niet dat onze opa’s en oma’s zo onnozel zijn hoor (sorry, opa’s en oma’s).

5. Test

Hartstikke leuk, zo’n prototype.. maar wat doe je daar nou eigenlijk mee? Testen natuurlijk! Het idee van Design Thinking is dat je de gebruiker centraal stelt. Daarom is het uitermate belangrijk dat je je ideeën test bij de doelgroep. Vergeet opa en oma, ga de wijde wereld in (of opa en oma moeten je doelgroep zijn, dan houden wij ons verder stil)! Organiseer bijvoorbeeld een focusgroep of houd een A-B-test.

Vergeet opa en oma, ga de wijde wereld in

6. Nog een keer, nog een keer!

De bovengenoemde fasen worden niet maar één keer doorgelopen. Design Thinking is een iteratief proces. Itera-wat? Iteratief! Dit is een mooi woord voor ‘herhalend’.

Hoezo herhalend? Nou, nadat je alle fasen een keer hebt doorgelopen, ga je weer terug naar de empathize-fase (of de define-fase/ideation-fase/prototype fase, afhankelijk van waar behoefte aan is). Daarna loop je alle fases weer door. Er is dus geen vaste volgorde die je aan hoeft te houden, maar doe wat op dat moment nodig is. Voel je vrij (zoals het hoort #4)!

(Deze tekst inc. tekening in een soort zijkader)

Dé vijf karaktertrekken van een Design Thinker, volgens Tim Brown van IDEO (die heeft er verstand van hoor). Vink de vaardigheden af die je bezit!

  • Empathie. Design Thinkers moeten de wereld vanuit verschillende invalshoeken kunnen zien.
  • Integratief denken. Design Thinkers kunnen tegenstrijdige ideeën samenbrengen en zo tot een passende oplossing komen.
  • Optimisme. Design Thinkers zijn ervan overtuigd dat er altijd een oplossing is en er altijd één oplossing beter is dan alle anderen.
  • Experimentalisme. Design Thinkers zijn niet bang om vernieuwende dingen uit te proberen.
  • Samenwerking. Design Thinkers werken graag samen met mensen uit verschillende disciplines.