Zijn podcasts iets voor jouw organisatie?

Daar heb je het al, weer zo’n hippe term. Podcasts kun je het beste zien als een talkshow of een serie zonder beeld, wat betekent dat je alleen luistert naar een gesprek, interview of verhaal. Op deze manier hoef je geen aandacht te besteden aan het lezen en kun je dus terwijl je aan het luisteren bent naar een podcast allerlei andere dingen doen, ideaal! Podcasts bestaan al een tijdje, maar zijn de laatste tijd weer helemaal terug van weggeweest.

Daarom nu wel

Een podcast is een combinatie van het nieuwerwetse internet en het ouderwetse luisterspel op de radio. Zo langzaam en ingewikkeld als dat vroeger was, is dat natuurlijk niet meer. Tegenwoordig luister je al met twee taps en een swipe op je scherm naar een podcast over een onderwerp waar je op dat moment in geïnteresseerd bent. Het kost nu bijna nog meer moeite om de radio aan te zetten. Daarnaast zorgen onze drukke levens er tegenwoordig voor dat we graag zaken willen combineren om efficiënter met onze tijd om te gaan. Podcasts zijn goed te combineren met je autorit, het wachten bij de kapper, je werk achter het bureau of een lange wandeling.

Voor ieder wat wils

Op iTunes zijn vandaag de dag al meer dan 250,000 podcasts te vinden. Van het laatste nieuws en koken tot gadgets en tuinieren, voor elke luisteraar is er wel een podcast te vinden over een onderwerp wat hem of haar aanspreekt. De kwaliteit van al die podcasts verschilt echter wel erg veel. Zo worden sommige podcasts opgenomen in dure geluidsstudio’s, maar kunnen ze ook via een telefoon worden opgenomen en daardoor kwalitatief minder goed zijn.

Commerciële mogelijkheden

Ook voor bedrijven zijn podcasts interessant. Je zou het misschien niet meteen verwachten, maar net zoals veel media kent ook podcast advertenties. Het grote verschil met visuele advertenties is dat de luisteraar van een podcast zijn aandacht bij het luisteren heeft en dus ook bewuster zal luisteren naar de boodschap die de adverteerder over wil dragen. Daarnaast is het dankzij het grote aanbod aan podcasts goed mogelijk om een hele specifieke groep luisteraars te benaderen.

Aanraders

We kunnen het natuurlijk niet hebben over podcasts zonder er een aantal aan te raden. Daarom bij deze onze top 3:

  1. 99% invisible, een podcast over design in elke tak van sport.
  2. Stuff you should know, over alledaagse dingen die je gewoon moet weten.
  3. Radio Diaries, verhalen uit mensen hun persoonlijke dagboek…

Kortom

Podcasts zijn de ideale manier om op een leuke en vlotte manier nieuwe kennis op te doen en ook nog een dosis vermaak binnen te krijgen! Luister daarom nog vandaag een podcast, bijvoorbeeld via de standaard podcast app op je telefoon of download er een gratis uit de Google Play of App Store.