Treffende teksten schrijven: 101

Hoe komt een treffende (web)tekst nou tot stand? Wij geloven dat we met deze zes stappen de beste mogelijke tekst op tafel krijgen. Dit is dus hoe wij het doen! Van plan om zelf ook in de pen te kruipen? Lees dan vooral verder en wie weet kunnen wij jou hiermee een duwtje in de rug geven!

Stap 1: Inventariseer en leer

Zoals we in een eerder blog over WireFrames ook schreven: Alles begint bij het goed in beeld krijgen wat je precies gaat schrijven. Begin daarom bij het begin: wat voor soort teksten moeten er komen? Voor welk middel is het bestemd? Aan welk stramien moet het voldoen? Wie is de doelgroep? Hoeveel ruimte is er voor je teksten? Deze kaders vormen je eerste houvast.

 

Stap 2: Wie zijt gij?

Na het optuigen van de kaders is het heel belangrijk om in de huid te kruipen van de afzender. Misschien ben je dat zelf of is dat jouw bedrijf, maar misschien schrijf je ook wel in naam van een ander. In any case, je kunt niet een herkenbare tekst schrijven zonder precies te weten wie de zender is, wat deze doet, waarom ie doet wat ie doet en wat voor boodschap deze wil overbrengen. Stel in een interview de vragen waarop jij antwoord nodig hebt of duik dieper in jezelf: wat zijn mijn kernwaarden, wat is het karakter van het bedrijf, wat doe ik precies, voor wie en waarom? Als je nog verder wilt gaan, kun je ook met de doelgroep in gesprek gaan. Wat willen zij weten? En hoe willen zij worden aangesproken?

 

Stap 3: De tone of voice bepalen

Copywriters onder ons zullen deze term ongetwijfeld kennen: de tone of voice. Voor de tekstuele groentjes onder ons: de tone of voice is de stijl waarin je communiceert met je doelgroep. Dit is eigenlijk een voortvloeisel uit het karakter van een bedrijf. Is een bedrijf zakelijk en formeel? Dan is zijn tone of voice dat ook. Maar aan een frivole tekst waarin de klant met ‘je’ aangesproken wordt, kun je zien dat dit bedrijf waarschijnlijk heel informeel en jong is. Nu je via stap 2 weet wat voor karakter de afzender heeft, weet je ook wat voor tone of voice hierbij past. Deskundig, uitgebreid en zakelijk? Of laagdrempelig, kort en joviaal? Bespreek (samen) de tone of voice, zodat je zeker weet dat de stijl waarin je gaat schrijven past bij de afzender.

 

Stap 4: SEO-onderzoek

De laatste stap in het verzamelen van input: op SEO-onderzoek uit gaan. Dat je teksten straks goed gevonden worden door Google, is natuurlijk niet onbelangrijk. Nu je weet welke teksten er gaan komen, ga je kijken hoe je deze optimaal vindbaar kunt maken. Welke woorden het goed doen online? Waar zoeken mensen op? Er wordt bijvoorbeeld veel vaker gezocht op het woord ‘auto’ dan op het woord ‘voertuig’. Wij analyseren het zoekgedrag in Google en daar houden we rekening mee in onze woordkeuze.

 

Stap 5: Schrijven maar!

Er gaat heel wat vooraf aan daadwerkelijk gaan schrijven hè? Bij stap 5 bespring je namelijk pas echt het toetsenbord. Kijk goed naar alle input die je op de plank hebt liggen. Wat ga je waar vertellen en op welke manier? Deze stap voelt een beetje als puzzelen. Je gaat net zo lang door totdat je weet hoe de puzzelstukjes in elkaar moeten vallen.

 

Stap 6: Voorbeeldtekst

Ben je lekker op dreef? Mooi! Maar loop niet té hard van stapel. Stuur, om er zeker van te zijn dat je op dezelfde lijn zit als je opdrachtgever (als je die hebt), eerst een voorbeeld op van je eerste tekst. Vaak sturen wij de meest typerende tekst van alle teksten toe. Een ‘over ons’-tekst bijvoorbeeld, of een beschrijving van de belangrijkste dienst. Als je goed zit qua inhoud, toon en stijl, kun je met een gerust hart verder met de rest.

 

Stap 7: Alle teksten schrijven

Na groen licht op de voorbeeldtekst, ga je verder met het schrijven van alle teksten. Type away!

 

Stap 8: Feedback verwerken, et voilà!

Alles af? Stuur dan alle conceptteksten op naar je opdrachtgever (nogmaals, als je die hebt) en vraag om feedback. Nu kun je de laatste beetjes nog glad te strijken. Alle feedback aangepast? Dan zijn de teksten klaar voor gebruik. Joepie!

Good luck met schrijven!

Lukt het je toch nog niet helemaal? Of heb je nog vragen? Dan willen we je met alle liefde verder helpen. Neem in dat geval gerust contact met ons op.