Een eigen boek, van manuscript naar promotie

Een boek schrijven, publiceren én onder de aandacht brengen. Veel mensen dromen ervan, weinig mensen doen het. En toch is het Peter Frans Oosterbaan met een beetje hulp van ons maar mooi gelukt!

Peter Frans Oosterbaan, expert in datagedreven werken

Wil je alles weten over data, grafieken en informatie? Dan moet je bij hem zijn! Peter Frans heeft er naar eigen zeggen dan ook zijn levensmissie van gemaakt: anderen leren over datageletterdheid.

Wat is data, hoe ga je er mee om en hoe kun je ervan leren? Hij weet er alles van. Peter Frans is oprichter van Datacompetent en werkt onder andere als docent datageletterdheid bij hogeschool NHL Stenden.

Een echte expert dus!

Het begin: van tekst naar boek

Alle kennis die hij in zijn werk heeft opgedaan, wilde Peter Frans graag met anderen delen. Daarom heeft hij het boek Zó maak je chocola van data geschreven. Met heel veel achtergrondinformatie, handige tips, interviews met diverse experts uit het werkveld en leuke oefeningen om beter met data om te leren gaan.

Super mooi, maar een manuscript alleen maakt natuurlijk nog geen boek. Gelukkig zetten wij onze tanden daar graag in!

Na het schrijfproces namen we daarom de eindredactie uit handen. Dit om er zeker van te zijn dat de spelling, grammatica, tone of voice en structuur helemaal klopten en dat het boek één geheel bleef vormen.

Stap 2: de juiste (chocolade) verpakking

Daarnaast beten we ons tegelijkertijd vast in de vormgeving. Voor het boek, maar ook de andere marketinguitingen.

  • Omdat het boek compleet nieuw was, hebben we een volledig nieuwe huisstijl ontwikkeld. Vol heerlijke elementen. Voor in het boek én alle bijbehorende communicatiemiddelen.
  • We maakten het logo.
  • We ontwikkelden Data-Daniëlle, een mascotte die je gedurende het boek helpt om datageletterder te worden. Ken je die paperclip van Word van vroeger nog, die je hielp als je het even niet meer wist? Precies. Dat idee.
  • We creëerden mooie visuele onderbrekingen met behulp van A.I.

De schitterende (smakelijke, om in het thema te blijven) illustraties in het boek zijn gemaakt door een, door Peter Frans zelf ingeschakelde, illustrator.

Tijdens het schrijven van mijn boek zocht ik een communicatiebureau om mijn werk verder te brengen. Ik had al vaker met Compion samengewerkt en kende hun manier van werken. Ze hebben een grote rol gespeeld in de regie, het design, de ontwikkeling en alle projectmanagementzaken. Dankzij de deskundigheid en volledige service hoefde ik me nergens zorgen over te maken en kon ik vol vertrouwen mijn boek publiceren én onder de aandacht brengen!

Peter Frans Oosterbaan

Stap 3: Door naar de drukker

Tot nu toe waren alle stappen digitaal, nu wordt het voor de meeste mensen echt. Tijd om te drukken! Er is qua drukwerk voor een boek meer mogelijk dan je denkt. Echt veel meer.

Daarom adviseerden we Peter Frans over verschillende papiersoorten en opties. We regelden ook een aantal proefdrukken, zodat de keuze voor de uiteindelijke druk onderbouwd gemaakt kon worden.

Stap 4: De promotie

Tijd om het onder de aandacht te brengen!

Een goed doordachte aanpak is hierbij essentieel. We creëerden een pre-ordercampagne, lanceercampagne en een verkoopcampagne die nauw aansluiten bij de website. Met advertenties die nieuwsgierigheid opwekken en uiteindelijk aanzetten tot het pre-orderen of kopen van het boek. Dat deden we onder andere door een mooi voorproefje van het boek neer te zetten, zodat mensen laagdrempelig kennis kunnen maken met de inhoud van het boek.

En smaakte het naar meer? Dan hebben ze op de website natuurlijk ook de mogelijkheid om het boek direct te bestellen!

En is het boek – in een door ons gemaakte mooie inlay – eenmaal in huis? Dan kunnen lezers eenvoudig via diverse QR-codes naar een oefenpagina waar ze gelijk wat oefeningen kunnen doen. Die pagina is een naslagwerk waar lezers nog allemaal handige extra kennis kunnen vinden.

Zo maken ze van data chocola!

We ontzorgen graag als het gaat om communicatiewerk, zoals ook bij dit boek. Misschien heeft jouw organisatie ook veel kennis en wil je die graag in een boek vastleggen. Gaaf! We denken mee over de mogelijkheden. Er kan vaak meer dan je denkt!

Ga ook voor een boek naar jouw smaak.

Karinus weet welke ingrediënten nodig zijn
Mail Karinus of bel 058 – 203 8076