Foar Fryske Bern blikt terug en kijkt vooruit met eigen magazine  

Actieprogramma Foar Fryske Bern zette zich drie jaar lang in om kinderen in Friesland gezond en kansrijk op te laten groeien, door betere zorg voor jeugdigen te stimuleren. Ter afsluiting van het programma maakten wij samen met hen een magazine met de belangrijkste ontwikkelingen.

Het was fijn sparren en samenwerken. De lijntjes waren kort en als het moest kon Compion een tandje bijzetten om deadlines alsnog te halen.

Veilig opgroeien is niet vanzelfsprekend. Een leven vol liefde, kansen en mogelijkheden is er niet voor iedereen. Weet ook Foar Fryske Bern. Zij zetten zich drie jaar lang in om kinderen in Friesland gezond en kansrijk op te laten groeien, door betere zorg voor jeugdigen te stimuleren. Ter afsluiting van het programma maakten wij samen met hen een magazine met de belangrijkste ontwikkelingen.

Over Foar Fryske Bern

Foar Fryske Bern is een ontwikkelprogramma van alle Friese gemeenten gericht op het onderzoeken en verbeteren van de Friese Jeugdzorg. Foar Fryske Bern faciliteert in het verbinden van verschillende partijen om samen de problemen in de jeugdzorg te onderzoeken en om te zetten naar praktische oplossingen. 

Tijd voor een terugblik 

Hoe breng je nou drie jaar van een programma terug tot 42 pagina’s? We deden het samen met het team van FFB, projectleiders uit het werkveld en belangrijke stakeholders binnen de Friese jeugdzorg. Samen verzamelden we alle belangrijke projecten, achtergronden en verhalen. Het resultaat is een magazine dat aanzet tot denken.

Daarbij hielden we het doel van het actieprogramma; gezond en kansrijk opgroeien voor Friese kinderen, tijdens het redactieproces natuurlijk nauwlettend in de gaten. In het magazine zie je dan ook in verschillende artikelen terug wat er goed ging in de jeugdzorg, maar ook wat er beter kan. Heel concreet in een interview met programmaleiders Sander Rispens en Pieter van der Zwan (Pieter en Sander blikken terug) maar ook indirecter door bijvoorbeeld te laten zien welke webinars er de afgelopen periode zijn geweest (‘Is scheiden de norm?’).

Volop interviews en achtergrondverhalen  

Blader je door het magazine dan zie je veel interviews en achtergrondverhalen maar ook projectpagina’s. Deze ontwikkelden we samen met het team van Foar Fryske Bern van start tot finish.  

Het programma bestond uit vier programmalijnen en deze brachten we ook in de vormgeving van het magazine duidelijk terug. Als communicatiepartner van FFB zijn we al nauw betrokken bij alle uitingen van FFB en was de doorvertaling naar een magazine dan ook snel gemaakt. 

Fysieke en online verspreiding  

Het magazine is fysiek verspreid en tegelijkertijd ook online te lezen. Omdat er in de content relatief veel verwijzingen naar projecten, webpagina’s en andere online middelen worden genoemd, hebben we ervoor gekozen veel gebruik te maken van QR-codes en linkjes. Op die manier weet je als lezer snel en makkelijk waar je moet zijn wanneer je meer informatie wilt. 

Voor ons is dit magazine direct ook het laatste werk voor Foar Fryske Bern, nu het actieprogramma in 2022 afgerond is. Als communicatiepartner mochten we in 1,5 jaar tijd ontzettend veel middelen en inhoudelijke content realiseren, waaronder webinars, nieuwsbrieven, rapporten, campagnes en het grote platform scheideninfriesland.nl. Dit in nauwe en prettige samenwerking met het team van FFB, waaronder Thamara Gerrits. Ook zij was enthousiast over de samenwerking, blijkt uit haar kijk op deze periode:  

Compion heeft ons twee jaar lang ondersteund op verschillende gebieden van communicatie. Van de propositie van het programma tot aan het maken van nieuwsbrieven. Wekelijks had ik een overlegmoment met Compion en was het fijn om op deze manier een communicatiecollega te hebben. Naast de reguliere communicatiewerkzaamheden, hebben we in samenwerking met Compion mooie projecten gedaan, zoals de ontwikkeling van het platform scheideninfriesland.nl, de organisatie van verschillende live webinars, de buddycampagne in samenwerking met Villa Pinedo en het slotstuk van het programma het FFB Magazine. Het was fijn sparren en samenwerken. De lijntjes waren kort en als het moest kon Compion een tandje bijzetten om deadlines alsnog te halen. Ik ben trots op hoe we het programma Foar Fryske Bern op de kaart hebben gezet in Friesland! 

Thamara Gerrits

Jouw merk verdient het ook om zichtbaar te worden

Geert vertelt je graag hoe wij dit aanpakken!
Mail Geert of bel 058 – 203 8076