Gratis communicatieadvies voor De Vakantiebank

Binnen Compion werken we vol enthousiasme veel voor betaalde opdrachtgevers. Tegelijkertijd zien we dat juist goede doelen met weinig tot geen budget onze communicatiehulp goed kunnen gebruiken. Daarom organiseerden we een 404-avond voor De Vakantiebank!

"Opvallend was de prachtige vormgeving van de adviezen en het bedachte materiaal. Prachtig hoe in één lange avond deze professionals zich inleefden in De Vakantiebank en tot plannen kwamen.” - Pim Loeff

Over Stichting De Vakantiebank

De Vakantiebank is een organisatie die is voortgekomen uit de Vrijbuiter in Roden (tegenwoordig Kampeerhal Roden). De Vakantiebank maakt het voor mensen met een inkomen rond de bijstandsnorm mogelijk om in Nederland op vakantie te kunnen. Zo zijn vooral gezinnen even los van de thuissituatie en doen ze nieuwe energie op.

Om deze vakanties mogelijk te maken, heeft De Vakantiebank genoeg vakantiehuisjes en locaties nodig. Daarom schrijven ze fondsen aan en werken ze samen met onder andere hotelketens en vakantieparken. Ook bieden ze de mogelijkheid om geld te doneren om deze vakanties mogelijk te maken.

Tijdens onze avond overwerken dachten we na over manieren waarop ze meer accommodaties of donateurs zouden kunnen werven.

Dit is een 404-avond

Tijdens een zogenoemde 404-avond helpen wij als team in 404 minuten (6 uur en 45 minuten) een goed doel dat wel wat communicatiehulp kan gebruiken, maar hier doorgaans de middelen niet voor heeft. Dit kan van alles zijn: een voetbalvereniging die geld inzamelt voor armere gezinnen, een organisatie die zich inzet voor eenzame ouderen of een regionale stichting die strijdt voor gelijkheid. Dit keer gingen we dus aan de slag voor De Vakantiebank.

De gezellige sfeer, strakke deadlines én de focus op één opdrachtgever voor het hele team, maakten de avond wat ons betreft extra de moeite waard!

Na een volledige werkdag gaan we gelijk door met het overwerken. Dat ziet er als volgt uit:

  • We bellen in met de opdrachtgever, die maakt kennis met het hele team.
  • Eten, even een klein moment van rust om de magen goed te vullen.
  • Brainstormsessie om tot veel en goede ideeën te komen.
  • Convergeren. We voegen alle ideeën samen en bedenken het plan voor de rest van de avond.
  • We werken de middelen uit.
  • We bereiden de presentatie voor en brengen documentatie op orde, zodat het goede doel er direct mee aan de slag kan gaan.

Uitkomsten van de avond

Voor De Vakantiebank hadden we twee vraagstukken. Hoe vergroten we de kans op donaties en hoe zorgen we ervoor dat mensen accommodaties beschikbaar willen stellen?

Uit de brainstormen die we gehad hebben op de 404-avond zijn veel ideeën gekomen. We hebben hieruit als team twee routes gekozen die direct uitvoerbaar waren. Voor deze routes zijn de plannen gemaakt waarin we beschrijven hoe De Vakantiebank dit aan kan pakken en met wat voor communicatiemiddelen ze dat zouden kunnen doen. Deze middelen hebben we ook al in de basis voor ze uitgewerkt. Alle overige ideeën die tijdens de brainstorm naar voren kwamen, vragen meer voorbereiding en geven we mee ter inspiratie.

Route 1: Uitbreiding informatiepakket 

Enerzijds hebben we een uitbreiding op het bestaande informatiepakket ontwikkeld. In dit pakket zitten verschillende middelen om nieuwe partners binnen te halen. Een voorbeeld hiervan is een beursstand die ze tijdens vakantiebeurzen kunnen gebruiken. Daarmee kunnen ze De Vakantiebank onder de aandacht brengen bij bezoekers en aanbieders van vakantiewoningen. 

Route 2: Uitbreiding donatiemogelijkheden

De tweede route is de uitbreiding op het gebied van donaties. We bieden ze een aantal extra opties om nog meer te halen uit de donatiemogelijkheden die ze al hebben. Zo is er momenteel 1 optie om €7,50 te doneren. Dit zouden we uitbreiden naar drie verschillende donatiemogelijkheden en bijbehorende bedragen. Bij dit plan spelen we ook meer in op de empathie van mensen waardoor ze sneller geneigd zijn iets te doneren. Zo gaan we voor meer donaties en krijgen de mensen die doneren bevestiging van hun goede keuze.

Deze twee routes hebben we uiteraard aan De Vakantiebank gepresenteerd. Zij ontvingen de voorstellen vol enthousiasme en gaven aan er graag mee verder te willen. Zij kijken, net als ons, vol enthousiasme terug:

“In een prima georganiseerde samenwerking met Compion, voelden we ons gehoord en begrepen door de eerste medewerkers die het contact met ons – en hun eigen collega’s onderhielden. De resultaten en adviezen zijn om daadwerkelijk iets mee te gaan doen. Opvallend was de prachtige vormgeving van de adviezen en het bedachte materiaal. Prachtig hoe in één lange avond deze professionals zich inleefden in De Vakantiebank en tot plannen kwamen.”

Pim Loeff, Projectleider De Vakantiebank 

Werken we de volgende keer voor jouw goede doel?

Zo’n avond als deze vinden wij zeker voor herhaling vatbaar. Ken jij of werk jij voor een goed doel dat ook een communicatievraagstuk heeft? De 404-avond komt regelmatig terug, dus laat het ons vooral weten.  

Laat ons voor jou overwerken

  • Denk aan: optimalisatie van de website, merkpositionering, naamsbekendheid. Licht ook toe waarom dit vraagstuk belangrijk voor jullie is.

Meer informatie?

Geert helpt je graag!
Mail Geert of bel 058 – 203 8076