Mail naar
[email protected]Mail naar
[email protected]Een merk bouwen, dat kunnen wij wel. Graag zelfs!
Special Wines verkoopt wijnen met een verhaal. Ze leveren wijnen die je niet in de supermarkt vindt, maar die bij de lokale teler geoogst worden. Een rood, wit of mousserend goedje in een beperkte oplage, maar met een uitgebreide achtergrond. Als je wijn wilt proeven die écht met liefde is geteeld, dan moet je bij Special Wines aankloppen.
Special Wines is een nieuw concept met de ambitie om lokale wijntelers te verbinden aan potentiële kopers. Ze vroegen Compion om met een platform te komen die dit kan bewerkstelligen. Gezien alles nog in de kinderschoenen stond, was er geen eerder materiaal om op voort te borduren. Aan ons dus de taak om de hele positionering uit te stippelen, en voor hen een merk te bouwen dat aansluit bij de doelgroep!
Maarja, wat is nou die doelgroep? Onze eerste taak was het uitstippelen van potentiële afnemers van lokale, unieke wijnen. Onderzoek was duidelijk: we moesten ons vooral op wijnkenners richten. Mensen die al het nodige weten van de drank, die gevoelig zijn voor een prachtig verhaal óf enthousiastelingen met een voorliefde voor luxe of unieke wijnen.
Stap één wasgezet. Voor een goede voortgang van deze zogenoemde klantenreis, was het zaakom deze doelgroep om te zetten tot een persona. Dit geeft inzicht in hunpersoonlijkheid, en hiermee hun koopgedrag. Want ja, hoe kiest eenwijn-enthousiasteling zijn of haar wijn? Hier kwamen vier concrete hoofdmanierenuit (die later ook verweven zijn in de uiteindelijke menubalk van de webshop:kleur, land van herkomst, categorieën (bestsellers, seizoensgebonden) en“lekker bij…”.
De laatste twee categorieënzijn nauw verweven met het stukje beleving dat we wilden creëren bij de aankoopnaar die ene special wine. Niet de aankoop of de wijn stond centraal, maar hetnuttigen ervan. Het merk Special Wines bouwden we onder de boodschap: “hetmoment waarop de wijn gedronken wordt.” De plek waar je ‘m drinkt, het gerechtdat je erbij eet of de ambiance die heerst op het moment dat ‘ie gegoten wordt.Dát ene moment waarop je het complete verhaal achter de wijn proeft.
Een ondergaande zon kleurt de horizon in een prachtig rood. Langs je benen voel je een licht briesje en de geur van lavendel hangt overal om je heen. Het kleine tafeltje voor je is versierd met stokbrood en andere apéritifs. In je hand een vol glas blinkende rode wijn, die je net van die gepassioneerde wijnteler hebt gekocht. In de verte kun je ‘m nog net bezig zien. Je brengt het glas naar je mond. Heerlijk, zo’n vakantie in Italië.
Deze boodschap, dit moment, lieten we overal terugkomen in de middelen. Het merk Special Wines zelf lieten we op de achtergrond. Zo kleedden we de webshop aan als een wit, leeg canvas, dat het gevoel gaf van luxe. Het verhaal achter de wijn staat centraal. Daarom oogt de site ook meer als een blog, dan als een shop.
Dit kwam ook terug in de afbeeldingen: foto’s laten niet de wijn zien – maar de beleving. Het plukken van druiven, het schenken door de ober… Uiteindelijk maakten we beursmaterialen, een huistijlhandboek, een webshop en nog veel meer.
Dit resulteerde in een blije klant en natuurlijk een hele hoop Special Wines. Á votre santé!
Neem contact op
Laat je doelgroep ook jouw merk beleven
Karinus Rauwerda
Mede-eigenaar, adviseur
Mail naar
[email protected]Mail naar
[email protected]