Nieuwe visuele identiteit en positionering voor EuropaPact Fryslân

EuropaPact Fryslân (EPF) is er voor bedrijven, instanties en gemeenten in Friesland die op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden. EPF helpt hen ontdekken hoe fondsen en kennis vanuit Europa hierbij kan helpen. Aangezien de route naar Europese ondersteuning nog niet bij iedere organisatie in Friesland bekend is, gingen wij aan de slag met het neerzetten van de positionering, de visuele identiteit en het maken van bijpassende communicatiemiddelen.

Over EuropaPact Fryslân

EuropaPact Fryslân bestaat om Friesland dichter bij Europa te brengen en Europa dicht(er) bij Friesland. EPF helpt partijen, bedrijven en instanties om hun projectideeën te laten slagen, deelt kennis over Europa en verbindt het netwerk. Zo helpen ze deze partijen om zelf aan de slag te gaan met projecten, zodat dat zij hier in de toekomst zonder ondersteuning mee verder kunnen.

De organisatie wil daarmee voorkomen dat:

  • bedrijven en instanties in Friesland kansen mislopen;
  • de kwaliteit van de (vaak maatschappelijke) projecten lager is dan nodig;
    projecten in zijn geheel blijven liggen.
  • Dat is zonde, want daardoor blijven bepaalde (maatschappelijke) uitdagingen onopgelost. Terwijl er juist met hulp uit Europa veel meer mogelijk is.

Samen meer mogelijk maken

Wat ons meteen opviel, was de stevige kern van EuropaPact Fryslân. EPF beschikt over een hele grote hoeveelheid aan kennis en kunde over Europa. Als sparringpartner van andere Friese organisaties, laten ze zien welke mogelijkheden er in Europa zijn. En om dit goed over te brengen, werd onze hulp ingeschakeld om samen een passende positionering, huisstijl en visuele identiteit neer te zetten.

Om een nieuwe en passende positionering vast te stellen, is eerst onderzoek gedaan. Zo zijn we in gesprek gegaan met stakeholders van EuropaPact Fryslân en de doelgroepen van de organisatie. In deze sessies gebruikten we verschillende canvassen om alle informatie gestructureerd te verzamelen. Daarmee kregen we een zo compleet mogelijk beeld van de identiteit en diensten van EuropaPact Fryslân en informatiebehoeftes van de doelgroepen.

Hieruit kwam als kern naar voren dat EuropaPact Fryslân meer mogelijk maakt. Voor organisaties, Friesland én Europa. Dat betekent dat de organisatie net dat beetje extra kan betekenen voor jouw organisatie in Europa.

Sterker nog, EuropaPact Fryslân:

  • maakt de Europese Unie toegankelijker;
  • signaleert en informeert proactief over mogelijkheden;
  • communiceert transparant over de mogelijkheden;
  • verbindt de doelgroep(en) met elkaar.

Pay-off

Bij een goede positionering hoort natuurlijk een goede pay-off. Deze moet passen bij de kernboodschap van de organisatie. De pay-off voor EuropaPact Fryslân moest daarom meteen duidelijk maken dat met EuropaPact Fryslân meer mogelijk te maken is.

Die nadruk leggen we dan ook heel expliciet in de pay-off. Deze is daarom geworden: Maakt meer mogelijk. In de uitvoer zal het gedeelte ‘meer’ steeds vervangen worden door het thema waarover gecommuniceerd wordt. Je kunt dan denken aan bijvoorbeeld: EuropaPact maakt financiering mogelijk, EuropaPact maakt jouw project mogelijk, EuropaPact maakt Europa mogelijk.

Logo en kleur

We ontwierpen vervolgens de visuele identiteit van de organisatie. Het maken van een logo was het eerste waar wij mee begonnen voor het vaststellen van deze identiteit. Het embleem moest bestaan uit een aantal componenten: Friesland, Europa en verbinding.

Friesland zetten wij in het logo centraal. Eromheen de mogelijkheden die Europa biedt, met een aantal kansen die groter zijn en zich op die manier verspreiden. Waarmee de door EuropaPact Fryslân gestimuleerde groei wordt gesymboliseerd. De oplettende kijker ziet in de rondjes, rondom het pompeblêd, de verwijzing naar de cirkel met sterren uit de vlag voor een verenigd Europa.

De dominante huisstijlkleur is bepaald op basis van de kleuren die symbool staan voor Friesland (rood) en de Europese Unie (blauw). Door deze kleuren samen te smelten, krijg je de kleur voor EuropaPact Fryslân, deze unieke kleur paars. Die wordt geassocieerd met wijsheid, ambitie en waardigheid.

Het paars wordt vergezeld door de steunkleur geel. Deze kleuren versterken elkaar, zoals EuropaPact Fryslân ook versterkend werkt. Om alles in balans te houden, is een donkere variant van het paars toegevoegd. Hier ontstaat een evenwichtig kleurenpallet voor EPF.

Lettertype

Ook het kiezen van een lettertype is belangrijk als je een visuele identiteit neerzet. Als font kozen wij voor ‘Inter’. ‘Inter’ past namelijk het best bij de organisatie. Het is veelzijdig, werkt goed voor titels en maakt langere stukken tekst goed leesbaar. Vooral in combinatie met het vernieuwde beeldmerk. ‘Inter’ zorgt voor de balans doordat het strak en krachtig is. Hierdoor versterkt het de autoriteit van het merk.

Beeldbank

Om het merk te vangen in beeld, hebben we meerdere fotoshoots gehouden. Daarin brachten we de teamleden en hun werksituaties in beeld. Steeds in een energieke, actieve en verbindende houding. Je kijkt mee hoe het team ‘meer mogelijk maakt’. Deze uitgebreide beeldbank geeft voeding voor social media content, drukwerk of nieuwsberichten.

Middelenmix

Met de positionering en huisstijl in de hand, realiseerden we daarna alle communicatiemiddelen die voortkomen uit de strategie. Denk hierbij aan de website, visitekaartjes, flyers en banners. Dit wordt de komende periode verder uitgebreid naar het schrijven van nieuwsbrieven en het bijhouden van sociale media.

Zó maken wij voor EuropaPact Fryslân meer mogelijk.

Maak ook meer mogelijk met jouw merk

Geert pakt het met je aan!
Mail Geert of bel 058 – 203 8076