Van social media advies tot full-service communicatiebureau: 10 jaar Compion

Bij Compion houden we van taart en dit jaar hebben we er écht alle reden toe. Het communicatiebureau bestaat dit jaar namelijk tien jaar, en daar staan we graag bij stil. Samen met huidige eigenaren Geert Kuurstra en Karinus Rauwerda blikken we terug op de afgelopen periode. Hoe is het bedrijf ontstaan, wat is er veranderd, waar staat Compion nu en waar willen we naartoe?

Geert, jij was er vrij vroeg na de start van het bedrijf bij. Vertel eens! 

“De oorsprong van Compion ligt in 2011 toen studiegenoten Mitchel Laros en Friso Visser het bedrijf startten onder de naam Social Media Koffer. Dat sloot goed aan bij de dienst die ze toen boden: social media adviezen. Na een jaar trad ik aan als medevennoot en bracht ik mijn eigen bestaande bedrijf in dat zich richtte op websiterealisaties. Naast social media advies voor bijvoorbeeld NHL Stenden en FBTO, konden we nu ook in huis meer online projecten aanpakken. Een mooie uitbreiding op het bedrijf.

In die periode besloot Mitchel het bedrijf te verlaten en bouwden Friso en ik het bedrijf om naar Online Media Koffer. We lieten daarmee de naam weer goed aansluiten op onze online dienstverlening. We begonnen steeds verder te groeien in het aantal opdrachtgevers, teamleden en we verhuisden ongeveer elk jaar naar een grotere kantoorruimte.”  

Na deze mooie start, volgde in 2019 nog een naamsverandering. Drie namen voor eenzelfde bedrijf. Was dat nodig?  

Geert: “Gelukkig zijn dit er nog geen tien! Zowel bij Social Media Koffer als Online Media Koffer hebben we bewust de naam op de dienstverlening laten aansluiten. Dit gaf direct een goede herkenning van wat we deden als bedrijf. In 2019 sloot Karinus bij mij aan als mede-eigenaar en met hem een enorm pallet aan kennis en diensten in het ‘offline’ deel van communicatie. Dit keer besloten we niet te kiezen voor een naam die aansluit bij een bepaalde dienst, hype, medium of kanaal. De naam Compion sluit juist aan bij onze kernwaarde ‘Betrokken’, dat zit ongeacht alle wijzigingen rotsvast in ons DNA.” 

Karinus vult aan: “Toen ik bij Compion kwam, was de naam van het bedrijf inderdaad ‘Online Media Koffer’. Leuk en aardig, maar ik hield mij met veel meer bezig dan enkel online media. Offline communicatie en strategie werden ook een belangrijk onderdeel van de nieuwe dienstverlening. Met de uitgebreide rebranding richting Compion maakten we ook naar onze doelgroep duidelijk tot wat ze van ons konden verwachten. Namelijk een betrokken, professioneel en full-service communicatiebureau.” 

Wat in alle jaren overeind is gebleven, is de hoeveelheid taart die op kantoor terug te vinden is. Hoe komt dat?  

“We zeggen regelmatig ‘Successen vieren we samen’, het is niet voor niets één van de waarden van Compion. Dit zit diep in de genen. We houden van gezelligheid en succes. Taart is daar dé verbindende factor voor. Iedereen houdt van taart!” legt Karinus uit. Geert, lachend: “Veel meer aansporing hebben we echt niet nodig.” 

Jullie zijn samen nu al een tijdje onderweg. Hoe kwam dat eigenlijk samen? 

Geert: “De eerste 6-7 jaren waren voor mij echt een speeltuin. Hard werken, ambities najagen en vooral veel met het vak bezig zijn. Zonder al teveel met begrotingen bezig te zijn, namen we verschillende mensen aan omdat het goed klikte en werkten we aan verschillende klantprojecten en eigen interne proeftuintjes zoals een onderwijsplatform en een eigen boek.  

Een ander voorbeeld was een nieuw eigen project: Brain Fuel. De groei van dit project liep enorm goed, maar zorgde ook voor veel hectiek intern. Als ondernemers werkten Friso en ik lange dagen en projectvoortgangen begonnen te rommelen. Het roer moest om en in 2018 kochten Friso en ik elkaar daarom uit om meer focus aan te brengen. Friso ging verder met Brain Fuel dat daarmee een volwaardig bedrijf werd en ik richtte mij weer volledig op Online Media Koffer. 

Inmiddels werkten Karinus en ik al in meerdere projecten samen en al snel startte ik met hem de gesprekken om onze bedrijven samen te voegen. Daarmee wilden we nog meer kwaliteit bieden, het plezier in het team behouden, hard werken binnen dit mooie vakgebied en het liefst nog steeds voor die fijne opdrachtgevers. En dat is gelukkig goed gelukt!”   

Karinus haakt in: “Zelf kan ik voor Compion natuurlijk maar spreken over de afgelopen 3 jaar. En die waren in één woord fantastisch. Ik moet eerlijk zeggen dat de hele transformatie en de tijd dat ik ben ingestapt ook wel hele spannende tijden waren. Kunnen we het waarmaken? Komen er genoeg opdrachtgevers? Verdienen we de investeringen terug? Het waren in het begin misschien wel magere jaren, daarom ben ik op dit moment extra trots op alle lange samenwerkingen én alle nieuwe opdrachtgevers. 

10 jaar geleden zat ik in mijn eigen kantoortje te designen voor sommige opdrachtgevers waar ik nog steeds voor mag werken, waaronder Ferucom. Er zo over pratende besef ik mij dat dit waarschijnlijk onze langslopende klant is, omdat ik daar zelf al 12 jaar voor werk.” 

Waar denk je nog altijd met veel plezier aan terug? 

Geert: “Wat ik erg mooi vind, is de persoonlijke groei die ik door mocht maken. Van zzp-er op een studeerkamer naar leidinggevende aan 7 personen. De verschillende rollen en tussenrollen die hierin nodig zijn, is voor mij een hele leuke en spannende groei geweest. En neem daarbij ook de groei als persoon in je ervaring en kwaliteit. We voegen nu als adviseurs ook echt iets toe aan de strategiegesprekken en visie voor opdrachtgevers. Dat vind ik misschien ook wel het leukste van mijn vak; het spel van het ondernemerschap. Zorgen dat we goede spelers in huis hebben om te kunnen winnen, meespelen in de juiste wedstrijden, strategische partnerschappen aangaan of andere spelers overnemen zoals we deden met onze overname van Branddogs. Op naar level 11!” 

Karinus: “Aansluitend op dit verhaal vind ik de ontwikkeling van mijzelf én die van het team ook echt mooi om te zien. We zijn niet alleen als organisatie aan het groeien, maar absoluut ook als personen. Grote highlights in opdrachten zijn er met iedere klant. Ik vind nog iedere lancering en oplevering even tof. Of het nu gaat om drukwerk voor een campagne, een website of een live-event. Het eindresultaat en een tevreden opdrachtgever verveelt nooit! Zeker niet als je weken later hoort en ziet welke impact opdrachtgevers er mee maken.” 

In tien jaar is niet alleen Compion maar ook het communicatievak veranderd. 

Karinus: “Dat klopt, het communicatievak staat nooit stil. Wat fijn is, is dat door de versnelling in digitalisering waar we nu inzitten de meeste impact nu misschien wel van offline middelen komt. Het drukwerk wordt bijvoorbeeld steeds specialistischer en unieker. Daarnaast worden communicatiemiddelen steeds persoonlijker en sluiten deze preciezer aan bij diens plaats in de customer journey. Video en bewegende ontwerpen worden steeds groter, websites zijn al jaren geen statische plaatjes meer. 

De toekomst brengt voor iedereen meer op maat gemaakte campagnes, strak aangesloten bij de plek die het inneemt in de customer journey. Er wordt steeds meer meetbaar, ook al schuift er nu van alles op gebied van privacy, er zullen nieuwe oplossingen komen voor het bedienen van de doelgroep op de plek waar ze op dat moment staan.” 

Van social media adviesbureau naar full-service communicatiebureau. Het is nogal een stap. Wat hopen jullie dat de toekomst brengt?  

Karinus: “We hopen dat Compion groeit als full-service communicatiebureau en impact blijft maken voor al haar compionschappen. We blijven werken aan professionalisering en dat meer organisaties én specialisten ons weten te vinden. Daarbij blijven we natuurlijk korte lijntjes houden en strakke communicatiemiddelen maken. Dat alles als onszelf. En oja, ook in de toekomst blijven we onze successen natuurlijk samen vieren!” 

Geert: “Ik denk dat iedereen wel het gevoel herkent dat je een gave mijlpaal hebt bereikt, maar je aan alles merkt dat dit slechts het begin is van nog zoveel meer. Dat gevoel heb ik nu. Als ik kijk hoe snel het bedrijf volwassen wordt, het team groeit en opdrachtgevers zich aan ons binden, dan geeft dat zo veel energie! Het is mooi om samen met Karinus aan ons creatieve en ambitieuze team leiding te mogen geven, om ook zelf als ondernemers mee te veren en vooruit te lopen op waar het bedrijf naartoe gaat. Op naar de volgende 10 jaar!” 

Successen vieren jullie dus graag samen. Hoe gaan jullie dat dit jubileumjaar doen?  

Karinus: “Goed dat je het vraagt! Komend jaar gaan we dat door het hele jaar heen met verschillende acties doen. Onder andere door het weggeven van gratis adviesuren van het team, hulp aan goede doelen en –als het coronatechnisch natuurlijk kan- een feest voor opdrachtgevers en relaties. Als je wilt weten wanneer we dit precies gaan doen dan is het goed ons te volgen via de website en sociale media. Daar maken we alle feestmomenten binnenkort bekend.” 

Meer weten over de feestmomenten? Je vindt ze op onze speciale traktatiepagina.

Heb je vragen over Comp10n?

Karinus helpt je graag verder!
Mail Karinus of bel Karinus