Naar inhoud
contact contact
menu menu
Terug naar nieuws

22 oktober 2019

Zo bouw je een sterk merk – deel 2

Om binding te krijgen met je doelgroep is het belangrijk om je merk zo sterk mogelijk neer te zetten. Branding bestaat uit een verzameling van veel verschillende aspecten.

Om binding te krijgen met je doelgroep is het belangrijk om je merk zo sterk mogelijk neer te zetten. Branding bestaat uit een verzameling van veel verschillende aspecten. Een organisatie is een sterk merk als ze haar identiteit en doelgroep scherp heeft en consistent is in de marketing en communicatie. Met deze onderdelen bouw je een sterk merk:

  1. Concretiseer je identiteit

  2. Kies je plaats op de markt

  3. Bepaal je strategie

  4. Aan de slag met je communicatie

Verder bouwen aan jouw sterke merk

In de vorige blog begonnen we met het concretiseren van je identiteit. We hebben gekeken naar de Golden Circle en de Corporate Identity Mix en als het goed is, heb je nu de identiteit van je organisatie scherp. Gefeliciteerd, je kunt verder!

In dit deelvan de serie blogs duiken we vast een stukje in het hoofd van de doelgroep enpassen we de identiteit toe in de positionering.

Kies je positie in de markt

Het kiezen van je plaats op de markt noemen we ook wel positionering; de plaats op de markt, ten opzichte van de concurrentie, in het hoofd (de perceptie) van de consument (Communicatie Handboek, W. Michels, 2016). Dus waar je wilt dat de doelgroep jouw merk ziet, ten opzichte van de concurrentie, en welke gedachte of associatie de doelgroep hierbij heeft. Bijvoorbeeld dat consumenten de Lidl als goedkope supermarkt zien, ten opzichte van de Albert Heijn.

Positioneringbestaat uit drie onderdelen: de identiteit van het merk, de perceptie van dedoelgroep over het merk en de gewenste positionering.Een sterke positionering is uniek, zorgt voor een consistente uitstraling vanje bedrijf én is relevant voor de gekozen doelgroep. Daarnaast geeft het internfocus en motivatie voor jou en je medewerkers.

Om jouw plaats op de markt te kiezen is het allereerst belangrijk om je bewust te zijn waar je actief bent. Je kunt dan makkelijk bepalen wie je concurrenten zijn en wie de doelgroep is. Als we bijvoorbeeld kijken naar de identiteit van Compion, komen we al snel tot de conclusie dat Compion goed past in de markt voor b2b (business to business), in de zakelijke dienstverlening. Hiermee zijn dienstverlenende bedrijven met een (marketing-)communicatiebudget de doelgroep. 

Belofte aan je klant

Als je je bewust bent van de markt en de concurrenten, kun je bepalen hoe je wilt dat de doelgroep jou ziet. Ben je bijvoorbeeld veel goedkoper dan anderen in jouw markt? Dan kun je dit als onderscheidend vermogen kiezen en jezelf bijvoorbeeld als voordeligste of meest betaalbare ‘plaatsen’ in de perceptie van de doelgroep. Als het goed is, heb je bij het concretiseren van je identiteit al een onderscheidend vermogen en belofte gekozen. Dit kun je dus nu toepassen, om zo de positionering te creëren.

Een goede manier om je positionering concreet te krijgen, is om de belofte te vertalen naar een ‘-ste’. Beslis wat jou onderscheidt van de concurrenten en verwerk dit in een woord dat eindigt op ‘-ste’. Leukste, veiligste, gezondste, grappigste en ga zo maar door. Voorbeelden hiervan zijn Lidl met de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs, Jumbo met de laagste prijsgarantie en Douwe Egberts Zakelijk: de beste koffie voor op het werk. Zoals we bij stap één al noemden, zijn wij het meest betrokken (betrokkenste) communicatiebureau.

Bepaalde gewenste positionering

De gewenstepositionering realiseer je door een verzameling van eigenschappen en kenmerkente verbinden aan je merk. Hierbij is het belangrijk dat de doelgroep erassociaties mee heeft. Deze ontstaan niet zomaar; hiervoor moet de doelgroepvaak en op consistente wijze in contact komen met je merk. Door telkens eenconsistente boodschap naar buiten te sturen én deze boodschap vaak te herhalen,zul je uiteindelijk een vaste plek in de gedachten van de doelgroep innemen. Herhalingis hierbij key. Iedereen kent bijvoorbeeld de slogan van Interpolis, omdat dezeal jaren hetzelfde is en altijd op dezelfde manier wordt gecommuniceerd.

Bij Compion realiseren we de gewenste positionering door eigenschappen als betrokken, vriendschappelijk en professioneel aan ons te koppelen. De naam Compion, die voelt en klinkt als partnerschap, versterkt deze positionering. Hiermee sturen we in alle uitingen een consistente boodschap naar buiten, namelijk dat we altijd voor vriendschappelijke en professionele partnerschappen gaan.

Een ander duidelijk voorbeeld van een positionering is die van Vos Opmaat Consultancy. Vos Opmaat gelooft dat iedereen talent heeft en is gespecialiseerd in het tastbaar maken hiervan. De belofte van Vos Opmaat is dan ook het bevlogen maken van medewerkers; iets wat elke werkgever graag wil. Dit realiseren ze door, op een soortgelijke manier als wij, partnerschappen aan te gaan met de doelgroep. Zo kunnen ze de opdrachtgever goed leren kennen en een goed inzicht in motivatie, drijfveren en talenten bieden. Ze onderscheiden zich hiermee, omdat concurrenten juist inzetten op een kort traject, of zich maar op één of twee specifieke onderdelen van organisaties richten. Vos Opmaat Consultancy biedt inzichten op zowel organisatie-, team-, als persoonlijk niveau en gaat voor het sámen tastbaar maken van talent.

Je merkpositioneren wil niet meteen zeggen dat dit ook echt is hoe de doelgroep jouziet. Vandaar ook de term ‘gewenste’ positionering. Het is niet vanzelfsprekenddat de positionering en de identiteit overeenkomen met het imago van je merk.Het kan bijvoorbeeld best zo zijn dat je creativiteit uit wilt stralen, maardat de doelgroep dat als chaotisch of kinderachtig ervaart. Om je merk zo goedmogelijk te positioneren is het dus belangrijk om je identiteit vaak enconsistent uit te stralen in je uitingen, zodat mensen precies weten wat ze vanjouw merk kunnen verwachten.

Advies

Zoals je merkt, is het best lastig om de goede positioneringsstrategie te kiezen. Er komen heel veel keuzes bij kijken; markt, concurrentie, doelgroep, ‘-ste’, eigenschappen. Wij kunnen je heel goed helpen om deze keuzes te maken, met ons positioneringsadvies!

Zoals we in deel één ook al aangaven: het doorlopen van deze onderdelen helpt je bij het bouwen van een sterk merk, maar is geen doel op zich. Wat je er uiteindelijk mee doet is net zo belangrijk als het doorlopen van de onderdelen zelf. Volgende keer gaan we verder met de wensen en behoeften van je doelgroep, de strategie én de marketing en communicatie!

Menu

  • Over ons

  • Ons team

  • Onze expertises

  • Onze werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Altijd welkom

Legedyk 4

8935 DG Leeuwarden

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Eén keer per kwartaal sturen we een Compion-courant

Volg ons

© 2025 Compion. Alle rechten gereserveerd

  • Privacy

  • Disclaimer

  • Cookie statement

sluiten sluiten
  • Home

  • Over ons

  • Onze expertises

  • Werkwijze

  • Cases

  • Nieuws

  • Contact

Bel ons

058-2038076

Mail ons

[email protected]
terug

  • Home

  • Over ons

    • Over ons

      We adviseren, creëren en optimaliseren. Samen met jou!

      Meer informatie Meer informatie
    • Ons team

      Maak kennis met onze vakidioten.

      Meer informatie Meer informatie
    • Werken bij ons

      Krijg ruimte voor je ideeën, gratis lunch en fijne collega’s.

      Meer informatie Meer informatie
  • Onze expertises

    • Strategie en advies

      Krijg overzicht, een duidelijke boodschap en meetbaar resultaat.

      Meer informatie Meer informatie
    • Content en creatie

      Herkenbaar, creatief en altijd passend bij jouw verhaal.

      Meer informatie Meer informatie
    • Activatie en campagne

      Maak iets los met jouw communicatie.

      Meer informatie Meer informatie
    • Databeheer en rapportage

      Goede communicatie maak je beter met data.

      Meer informatie Meer informatie
    • Training en inspiratie

      Soms heb je geen extra handen nodig, maar frisse ideeën.

      Meer informatie Meer informatie
  • Werkwijze

    • Langdurige samenwerking

      Eén aanspreekpunt, een heel team vakidioten

      Meer informatie Meer informatie
    • Interim-samenwerking

      Tijdelijke versterking, langdurig effect

      Meer informatie Meer informatie
    • Samenwerking op projectbasis

      Duidelijke planning, heldere verwachtingen

      Meer informatie Meer informatie
  • Cases

    • Geldhulpcampagne voor Gemeente Leeuwarden doorbreekt taboe rondom schulden

      Gemeente Leeuwarden

      Bekijk case Bekijk case
    • Een schoongewassen website voor Water Alliance

      Bekijk case Bekijk case
    • Wilhelmina snoepballen zichtbaar door heel Nederland

      Wilhelmina Pepermunt

      Bekijk case Bekijk case
  • Nieuws

    • Compion neemt Wettermerk over

      13 oktober 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Mis geen doelgroep: maak jouw website toegankelijk 

      30 juli 2025
      Lees bericht Lees bericht
    • Een ingenieuze samenwerking met Stemar

      24 april 2025
      Lees bericht Lees bericht
  • Contact