Waarom wij een communicatiebureau zijn (en geen reclamebureau)

Bij Compion noemen we onszelf een corporate communicatiebureau. Toch maken we ook reclame-uitingen als drukwerk en advertenties. Zou ons dit eigenlijk niet een reclamebureau maken? Zeker niet! Hoewel de terminologie op elkaar lijkt, zijn er  verschillen. In deze blog een uitleg over waarom wij een communicatiebureau zijn.

Reclame

Reclame is een term die gemakkelijk te visualiseren valt. Bij het woord denk je misschien wel aan een poster in een bushokje, een commercial op de televisie of aan een banner op een website. Logisch dat veel bedrijven die iets met deze dienst doen, zichzelf een reclamebureau noemen. Het is een gangbare term, die direct aanspreekt bij een potentiële doelgroep. 

Reclamebureaus zijn vooral op de uitvoering gericht, de laatste stap in de marketingcommunicatie. Sommige houden zich specifiek bezig met webdesign of copywriting, terwijl andere zich met alle aspecten van realisatie bezighouden. Ze leveren een website op, een poster of een commercial. De boodschap die je wilt over brengen, is hierbij doorgaans al bepaald. 

Communicatie

Communicatie, aan de andere kant, gaat echter om de bepaling én uitvoer van een boodschap. Ook hierbij is er verschil in takken van sport. Zo houden sommige zich louter bezig met marketingcommunicatie, terwijl andere zich specificeren op overheidscommunicatie of online vraagstukken. Communicatiebureaus krijgen doorgaans vraagstukken op hun bordje waarbij de positionering, de strategie van een bedrijf, merk of product nog niet helemaal duidelijk is. Of misschien is deze wel duidelijk, maar past deze niet helemaal meer bij de huidige identiteit. Aan een communicatieadviseur om dit te bepalen. 

Als Compion willen we hierom zowel de identiteit als positionering goed in kaart brengen, en waar nodig advies geven op knelpunten waar het (nog) beter kan. Daarnaast schrijven we een communicatieplan met onze bevindingen en advies. Wij voegen echter de toevoeging ‘corporate’ aan communicatiebureau toe. Niet alleen vinden we dat deze term bij onze identiteit past, het legt ook uit waar onze expertise ligt: de communicatie vanuit een organisatie. Wij zijn of versterken het liefst de communicatieafdeling van een organisatie, waarbij we zowel interne als externe processen voor onze rekening nemen. Zo doen we dit voor Vos Opmaat en TWST. Jij en wij, als Compions.