Welke taal spreekt jouw merk? – Tone of voice

Wat straalt jouw merk uit en is dit herkenbaar voor de doelgroep? Vertel jij je verhaal overal op dezelfde manier? In beeld, in video maar ook in tekst? Met dat laatste kan een goede tone of voice je helpen. Hierbij hebben we het niet over de inhoud van je verhaal, maar de manier waaróp je iets vertelt. Hoe druk je het gevoel of de sfeer die je als bedrijf wilt uitstralen uit in woorden? Om hier consistent in te zijn, is het belangrijk om met een goede tone of voice te werken. Maar wat is een goede tone of voice?

Laten we bij het begin beginnen. Een tone of voice is de manier waarop het DNA van je merk tot uiting komt in tekst. Een goede tone of voice past bij jouw bedrijf en de manier waarop je intern en extern communiceert. Het zorgt ervoor dat je publiek en/of klanten zich met je kunnen identificeren. Die herkenbaarheid zorgt voor vertrouwen bij je publiek.

De belangrijkste elementen van een tone of voice zijn jouw merkidentiteit en je doelgroep. Precies daarom maken we bij Compion gebruik van positioneringssessies. Hierin stellen we samen met onze opdrachtgevers verschillende aspecten vast zoals:

  • het DNA van je merk
  • je doelgroep
  • je doelen.

Vind de persoonlijkheid van jouw merk

Om een tone of voice te bepalen, is het eerst van belang om erachter te komen wie jouw merk nou echt is. Alle platformen en daarmee manieren van communiceren verschillen. Toch is het belangrijk om jezelf als bedrijf te kennen en vanuit hier consistent te communiceren. Dat maakt het maken en plaatsen van berichten een stuk makkelijker.

Wie jij echt bent en wat jij uit wilt stralen, bepaal je met je merkidentiteit; je missie, visie en kernwaarden.

Het Brand Personality Spectrum kan je hierbij helpen. Dit model is het best te vergelijken met de Big Five persoonlijkheidstest, maar dan afgestemd op bedrijven.

Kijk eens goed naar je eigen organisatie
en vervolgens naar dit model.

Het is de bedoeling dat je een keuze maakt tussen links en rechts, zonder hier te lang bij na te denken. Staan de woorden die je gekozen hebt vooral aan de linkerkant? Dan is je merk meer modern, dynamisch en innovatief. Zit je meer aan de rechterkant? Dan is je bedrijf conservatief, traditioneel of exclusief.

Tof. Je hebt je persoonlijkheid gevonden! 

Maar hoe geef je die persoonlijkheid nu een echte stem, hoe maak je hem concreet?

Kies de woorden die je in de praktijk ook vaak gebruikt. Als Compion ontzorgen wij bijvoorbeeld graag onze opdrachtgevers en werken wij graag samen. Daarom kiezen wij voor een benadering die persoonlijk en vriendelijk is en zijn we tegelijkertijd serieus maar ook toegankelijk. Wij kiezen daarom voor woorden als opdrachtgevers in plaats van klanten, ‘je’ in plaats van ‘u’ en we spreken vaak van ‘wij’ om het gevoel van samenwerking te versterken. Dit soort keuzes helpen je bij een consistente tone of voice. Door deze keuzes vast te leggen, schrijft iedereen binnen je communicatieafdeling op dezelfde manier je content.

Dat zie je ook bij andere organisaties. Coolblue herken je bijvoorbeeld aan de slogan ‘alles voor een glimlach’. Dat merk je ook aan de informele en humoristische tone of voice. Op de bezorgbus staat bijvoorbeeld ‘Seriebezorger’ en op sociale media maken ze reclame op een humoristische manier. Door deze tone of voice niet alleen door te voeren in de sociale media maar zelfs op de bezorgbus creëeren ze herkenning.

Wie is jouw doelgroep?  

Op basis van wie je bent als bedrijf en wat je wilt bereiken, spreek je je doelgroep aan. In positioneringssessies stel je deze doelgroep vast. Om je beter in te kunnen leven in een doelgroep, kan je gebruikmaken van persona’s. Hierbij ga je in op hoe oud iemand uit je doelgroep is, welke hobby’s diegene heeft en waar diegene voor staat. Zo krijg je jouw klanten beter in beeld. Je kunt gebruikmaken van verschillende persona’s om op deze manier verschillende perspectieven te bekijken.  

Een tone of voice past bij je merk. Ook als je verschillende persona’s hebt, spreek je met dezelfde stem. Je past alleen de inhoud soms aan om nog beter aan te kunnen sluiten. Als je weet hoe je je doelgroep kunt bereiken en daarbij bij je eigen merkidentiteit blijft, zit je goed.  

Wat zijn jouw doelen? 

Je tone-of-voice kan soms ook een beetje wisselen per doel. Wil je meer aandacht genereren om daarmee meer conversie te behalen? Je doelgroep activeren? Of wil je meer herkenbaarheid of zichtbaarheid? Je tone of voice speelt hierbij een belangrijke rol. Kies bijvoorbeeld voor ‘Je bestelt de nieuwe X eenvoudig via onze website’ op een landingspagina of ‘Wilt u de nieuwe X snel thuis? Bestel hem dan nu makkelijk online’. Je zegt hetzelfde maar dan net even anders.

De keuze tussen ‘u’ of ‘jij’ is nu waarschijnlijk een stuk makkelijker. Duik eens in je eigen persoonlijkheid en vind de tone-of-voice passend bij jouw merk.

Succes!

De taal van jouw merk vinden?

Geert helpt je graag verder!
Mail Geert of bel Geert