Zo overtuig jij jouw websitebezoekers

Een website is een mooie manier om je merk te presenteren. Maar hoe raak je de juiste snaar? Welk doel jouw website ook heeft, het is goed om te weten welk type bezoeker er op jouw website komt. Door net als veel andere grote merken hierop in te spelen, kun jij jouw klanten beter helpen bij hun beslissing.

Verschillende soorten bezoekers van je website

Bij het realiseren van een website ben je geneigd vaak naar je eigen bezoekersgedrag te kijken. Wat jij prettig vindt. Maar niet iedereen bezoekt het web zoals jij dat doet. We onderscheiden in totaal 4 verschillende soorten bezoekers:  

Deze vier soorten bezoekers van je website zijn gebaseerd op de Myers-Briggs typeindicator (MBTI) persoonlijkheidstypen. We kijken hierbij naar de manier waarop een bezoeker een beslissing neemt. Doet hij of zij dat snel, of juist langzaam? Emotioneel of juist heel rationeel? Door duidelijk in te spelen op deze verschillende bezoekers behaal je: 

  • Meer conversie omdat de competitieve en spontane bezoeker sneller hun beslissing kunnen nemen.  
  • Meer conversie omdat de humanistische en methodische bezoeker een doorgronde beslissing kunnen nemen.  
  • Een hoger tevredenheidsgehalte omdat bezoekers zich aangesproken voelen in hun behoeften.  

Aan jou de taak om deze 4 websitebezoekers aan te spreken en te overtuigen. Wij zetten onze tips voor je op een rijtje.  

De competitieve bezoeker  

Klaar voor de start? Go! Deze bezoeker is snel en is op feitenjacht. Je trekt de aandacht van deze competitieve bezoeker door belangrijke feiten gelijk zichtbaar te maken. De competitieve bezoeker stelt vragen die beginnen met ‘wat’. Bijvoorbeeld: “Wat is dit product of deze dienst en wat levert mij dit op?”. Je kunt hierop inspelen door informatie over prijzen, levertijden, verzendkosten, etc snel en duidelijk in beeld te brengen. Als deze feiten voldoen aan de verwachtingen is de kans op actie groot.  

Zo overtuig je de competitieve bezoeker: 

  • Som snel en duidelijk de belangrijkste feiten en voordelen op. 
  • Waarvoor bezoekt een klant jouw site? Geef hier in één oogopslag antwoord op.  
  • Plaats deze informatie boven in je content. Deze bezoeker houdt niet van scrollen. 
  • Een goede call to action is de laatste stap om deze hardloper naar jouw winkelmand of klantenbestand te krijgen.   
Door een goede call to action activeer jij de competitieve bezoeker om een bepaalde beslissing te nemen.  

De spontane bezoeker  

De spontane bezoeker is ook erg snel, maar minder gericht op feiten. Deze bezoeker volgt zijn of haar gevoel, handelt vanuit emotie en stelt vragen die beginnen met ‘waarom’. Bijvoorbeeld: “waarom heb ik dit nodig?”. 

Maar hoe laat jij het hart van deze klant sneller kloppen? Maak duidelijk waarom de spontane bezoeker dit product of deze dienst nodig heeft. Daarnaast is deze bezoeker gevoelig voor voordelen, kortingen en een goede service.  

Zo overtuig je de spontane bezoeker: 

  • Trek aandacht en maak het bestellen zo gemakkelijk mogelijk. Een spontane bezoeker kan ook spontaan verdwijnen.  
  • Je overtuigt de spontane bezoeker door kortingen, cadeaus en voordelen te geven. 
  • Maak gebruik van emoties. Dit kan je doen met tekst maar ook met afbeeldingen. Een lach werkt aanstekelijk, vooral bij deze doelgroep. Of juist door schaarste aan te geven.  
  • Verwerk deze informatie boven in je content. Ook deze bezoeker scrolt liever niet teveel. 
Jij overtuigt de spontane bezoeker door korting, voordelen en een makkelijke bestelwijze.

De humanistische bezoeker  

De humanistische bezoeker handelt net als de spontane bezoeker uit emotie. Een groot verschil is dat deze bezoeker niet snel een beslissing maakt en erg let op de mening van een ander in plaats van feiten. Deze bezoeker stelt vooral vragen die met ‘wie’ beginnen. Bijvoorbeeld: “Wie is dit bedrijf en wie heeft dit product al gekocht?”. De humanistische bezoeker leest graag reviews over het product en het bedrijf.  

Zo overtuig je de humanistische bezoeker: 

  • Laat zien dat andere mensen positief zijn over jouw product of dienst.  
  • Breng één of meerdere keurmerken in beeld.  
  • Laat zien hoeveel klanten de bezoeker al voor gingen.  
  • Zorg voor representatieve sociale media.  
  • Wees bereikbaar en toegankelijk.  
  • De content voor deze bezoeker mag best iets verder op je pagina staan. De humanistische bezoeker neemt meer tijd voor de inhoud. 
Jij overtuigt de humanistische bezoeker door te laten zien dat andere mensen positief zijn over jouw product of dienst. 

De methodische bezoeker

Ook de methodische bezoeker beslist niet zomaar over een aankoop of een handeling, en laat zich zeker niet leiden door emotie. Deze bezoeker neemt zijn tijd bij het zoeken naar feiten, feiten en nog meer feiten en stelt vragen die beginnen met ‘hoe’. Bijvoorbeeld: “Hoe werkt dit?”. De methodische bezoeker heeft oog voor detail en een goede portie geduld. Deze informatieverzamelaar onderzoekt, vergelijkt, controleert en maakt dan pas een keuze.  

Zo overtuig je de methodische bezoeker: 

  • Bied naast een opsomming van feiten ook een uitgebreide en gedetailleerde informatie aan.  
  • Prove it! Laat de bezoeker garantie en bewijzen zien.  
  • Laat de bezoeker je product of dienst zelf ervaren aan de hand van een gratis proefperiode, gratis gesprek of bedenktijd.  
  • Plaats de gedetailleerde inhoud verder onderaan je pagina. De methodische bezoeker heeft het geduld even te scrollen om de juiste informatie te vinden. Wel is het prettig bovenin de pagina knoppen te zetten die direct naar de langere content linken. 
Jij overtuigt de methodische bezoeker met diepere informatie over jouw product of dienst.

Je weet nu hoe je alle soorten websitebezoekers overtuigt!  

Ga voor de belangrijke pagina’s van je website na of je voor elke type bezoeker de juiste informatie biedt en of deze informatie op de goede plek op de pagina staat.  

Heb je hierbij hulp nodig?

Geert helpt je graag verder!
Mail Geert of bel 058 – 203 8076