Aan de slag met marketing automation

Een e-mail krijgen met de herinnering dat je nog schoenen in je winkelmandje hebt zitten of een advertentie tegenkomen van een laptop die je net online hebt bekeken. Er is hier sprake van marketing automation, iets dat je dagelijks tegenkomt. In dit blog leggen we je hier meer over uit, vertellen we welke voordelen marketing automation voor jou kan hebben én delen we onze aanpak.

Automatiseren van marketing? 

Marketing automation wordt ook wel automatische marketingcommunicatie of marketing automatisering genoemd. Het draait hierbij om het automatisch creëren van waardevolle contactmomenten met de doelgroep. Dit wordt vaak ingezet door middel van berichten via e-mail, social media en websites. Hoe meer je als bedrijf weet over je doelgroep, hoe effectiever deze marketing automatisering wordt.

Voordelen van marketing automation

Wanneer je je marketing op de juiste manier automatiseert, geeft dit veel voordelen:

  • Je bespaart tijd, omdat veel voorkomende handelingen geautomatiseerd worden.
  • Je marketingopvolging versnelt, omdat de automatisering zelf de volgende stap oppakt.
  • Je bespaart kosten, omdat je marketing veel gerichter aangepakt wordt.
  • Je helpt je doelgroep, omdat je hen nog meer op maat kunt ondersteunen in hun keuzeproces.

Mogelijkheden van marketing automatisering

Er zijn veel mogelijkheden binnen je marketing om acties te automatiseren. We sommen een paar veelgebruikte toepassingen hieronder op, zodat je hier een beter beeld bij krijgt:

Geautomatiseerde e-mails
De bekendste vorm is e-mail marketing. Deze mogelijkheid zorgt ervoor dat je in plaats van massa e-mails, automatische en persoonlijke e-mails kunt sturen naar geïnteresseerden in je bedrijf. Deze mails worden afgestemd op het gedrag van de klant. Op basis van de reactie van de klant, kan er een extra vervolgmail gestuurd worden met een extra overtuiging om de volgende stap te zetten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een kortingscode voor de webshop.

Online advertenties
Online advertentie platformen bieden ook automatiseringsmogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Een van deze mogelijkheden is re-marketing of re-targeting. Dit houdt in dat je eerdere bezoekers van je website, gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties kunt laten zien. Deze advertenties worden bijvoorbeeld afgestemd op het product dat op de website is bekeken door de bezoeker. 

Formulier inzendingen
Het is op veel websites mogelijk om via een formulier meer informatie op te vragen. Hierin zijn de vervolgstappen heel goed te automatiseren. Zo kan een formulier automatisch naar een interne collega gestuurd worden die een belactie in zijn of haar agenda te zien krijgt. Of iemand geeft aan een nieuwsbrief te willen en het systeem schrijft hem of haar dan automatisch in.

Er zijn hiernaast nog veel meer mogelijkheden op het gebied van marketing automatisering. Wanneer je wilt, kijken we graag met je mee naar slimme automatiseringen in jouw marketing. Met onze aanpak werken we doelgericht en doelgroepgericht. 

Zo start je met het automatiseren van je marketing

Om te starten met marketing automation is het eerst slim om zoveel mogelijk informatie over je doelgroep te weten. Hoe meer informatie, hoe gerichter de aanpak. Want hoewel het proces geautomatiseerd wordt en afstandelijk kan lijken, wil je de bezoeker juist een helpende hand bieden in het maken van keuzes of het vinden van informatie.

Welke hulp precies nodig is, is afhankelijk van de verschillende fasen waarin de doelgroep zich bevindt. De verschillende stappen door deze fasen heen, vormen samen de marketingfunnel. Met marketing automation kun je inspelen op de verschillende stappen van dit model. Maar wat is deze marketingfunnel? 

De marketingfunnel
De marketingfunnel is een model waarin de reis van jouw klant wordt weergegeven, van bewustwording tot aankoop. Het model heeft een trechtervorm, omdat er bij elke stap een kleinere groep mensen overblijft. Als bedrijf moet je ervoor zorgen dat mensen niet halverwege de funnel al afhaken. Met marketing automation zorg je ervoor dat ze van het begin tot het eind  de informatie krijgen die ze nodig hebben. Door de juiste content op het juiste moment te bieden, vergroot je de kans op een aankoop.

Een advertentiecampagne kan bijvoorbeeld zorgen voor bewustwording. Wanneer de klant geïnteresseerd is of zelfs gaat overwegen om iets te kopen, kan email marketing net dat extra duwtje in de rug zijn. En na een aankoop kan re-marketing zelfs bijdragen aan herhalingsaankopen.

Met één vorm van marketing automatisering ben je er dus nog niet. Het combineren van de verschillende vormen werkt het beste en zorgt ervoor dat je je klant zo goed mogelijk door de marketingfunnel heen helpt.

Dit is onze aanpak stap voor stap:

  • Samen in kaart brengen van de marketingfunnel
  • Bepalen welke informatie er nodig is in elke fase
  • Bepalen welke informatie of acties er geautomatiseerd kunnen worden
  • Automatisering uitwerken en inrichten
  • Het meten van de data uit de automatisering om te bepalen of de automatiseringen succesvol zijn en optimalisaties door te voeren.

Marketing automation in de praktijk

Uiteindelijk werkt het combineren van de verschillende mogelijkheden dus het beste. Dit hebben wij in de praktijk al ondervonden. Recent hielpen wij onze klant TWST bijvoorbeeld met het automatiseren van hun inschrijfproces voor onlineopleidingen. We zorgden na een aanmelding voor het automatisch opslaan van de juiste gegevens, genereren van inloggegevens, een persoonlijke leeromgeving én een kant en klaar certificaat met de gegevens van de deelnemer. Een automatisering die onze opdrachtgever veel tijd bespaarde. Je kunt hier meer over lezen in de case: Automatisering met een TWST (zie rechts).

Wil jij ook aan de slag met marketing automation? We helpen je graag op weg! Neem contact met ons op, dan plannen we een vrijblijvende kennismaking om de mogelijkheden met je te bespreken. 

Tijd voor automatisering van jouw marketing?

Wilmer helpt je graag!
Mail Wilmer of bel 058 – 203 8076