Zo bouw je een sterk merk – deel 1

In onze blog over de customer journey kwam het al even voorbij; het belang van een sterk merk. Om verbintenis te krijgen met je doelgroep (én de medewerkers) is het belangrijk om concreet te hebben waar je organisatie voor staat, wat je doet en wat je wilt uitstralen. Je wilt namelijk de juiste indruk achterlaten, en dit kan alleen als je weet wie je bent als organisatie. 

Een organisatie die haar identiteit scherp heeft en consistent hanteert, is pas een merk. Dan kun je namelijk pas je plaats in de markt kiezen, de doelgroep bepalen en nadenken over de klantreis van deze doelgroep. Weten hoe je van je merk een sterk merk maakt? Wij schrijven een serie van drie blogs. Het doorlopen van de onderdelen in deze blogs helpt je bij het bouwen van een sterk merk, maar is geen doel op zich. Wat je er uiteindelijk mee doet is net zo belangrijk als het doorlopen van de stappen zelf. In deze blog gaan we in op het concretiseren van je identiteit. De andere drie onderdelen volgen in de komende blogs. Een sterk merk bouw je met de volgende onderdelen:

1. Concretiseer je identiteit
2. Kies je plaats op de markt
3. Bepaal je strategie
4. Marketing en communicatie

Concretiseer je identiteit

De identiteit van een organisatie gaat over de vragen ‘wie zijn we en waar staan we voor?’ Het merk gaat over hoe je dat uitstraalt. Om succesvol te worden moet je eerst goed weten wie je bent, en dan komt pas waar je staat, wat je wilt uitstralen en hoe je dat gaat doen. Om te bepalen wie je bent als organisatie hanteren wij vaak dezelfde stappen als Simon Sinec in de Golden Circle en de Corporate Identity Mix van Birgkit en Stadler. 

The Golden Circle

Volgens Sinec is het het allerbelangrijkst om te omschrijven wáárom je doet wat je doet, wat het bestaansrecht van je organisatie is. Als duidelijk wordt waarom je doet wat je doet, gaan mensen erin geloven. De Golden Circle is een model waarmee je deze why, en de how en what van de organisatie kunt bepalen. 

De why is de kern van de cirkel en dus ook het belangrijkst. Why gaat over waarom je merk doet wat ‘ie doet. (meestal) Niet om geld te verdienen, maar de échte reden dat je merk bestaat. Eigenlijk is het hier belangrijker om je doel, geloof of overtuiging te beschrijven, dan het waarom. Wij willen bijvoorbeeld organisaties de uitstraling geven die ze verdienen en ze verbinden met hun doelgroep. Dat is ons doel en dus de why. Uit de why komen de kernwaarden naar voren. Bij ons zijn dit betrokkenheid, blik op de toekomst, kritisch maar eerlijk en kwaliteit. 

De how gaat over hóe je precies doet wat je doet. Hier komt ook het onderscheidende vermogen naar voren. Wij realiseren onze why door met een betrokken en eerlijke werkwijze organisaties volledig te ontzorgen op het gebied van communicatie. Onze beschrijving is dan ook: “Betrokken corporate communicatiebureau in Leeuwarden, met een sterke focus op branding, strategie en creatie. Wij werken samen. Jij en wij, als Compions”. 

Design

Als laatste beschrijf je de what. Wat is je belofte en met welk(e) product of dienst realiseer je dit? Wij beloven doeltreffende communicatieoplossingen, en dit realiseren we door de meest betrokken communicatiepartner te zijn. Hierbij spelen we in op wat de klant nodig heeft en kijken we vooral sámen naar een goede invulling van het partnerschap. 

Naast het beschrijven van de stappen uit de Golden Circle is het ook handig om de Corporate Identity Mix erbij te pakken. De identiteit van een merk is een verzameling van persoonlijkheid, communicatie, gedrag en symboliek. De Corporate Identity Mix zorgt voor eenheid in alle aspecten van de identiteit. 

De Corporate Identity Mix

Bij persoonlijkheid noem je de kernwaarden van het merk. Bijvoorbeeld veiligheid, gezondheid of doelgericht. Het is maar net wat bij jouw organisatie past. Bij Compion is dit dus betrokkenheid, blik op de toekomst, kritisch maar eerlijk en kwaliteit. Uit deze waarden komt de belofte naar de klant voort. Eigenlijk is de persoonlijkheid bij de Golden Circle al bepaald. 

Communicatie is de manier waarop je deze persoonlijkheid uitdraagt: wat je in de persoonlijkheid beschreven hebt, moet ook in de middelen te zien zijn. Een voorbeeld vind je in onze case voor Vos Opmaat Consultancy; zij willen talent tastbaar maken door te bouwen aan succes. In alle middelen is daarom een variatie van de pay-off verwerkt, afhankelijk van de doelgroep: bouwen aan een succesvolle organisatie, bouwen aan een succesvol team of bouwen aan jouw succes. Zo zorgt Vos Opmaat ervoor dat de persoonlijkheid op een consistente manier uitgedragen wordt. Het gedrag moet hier ook bij passen. Vos Opmaat deelt bijvoorbeeld succesverhalen op social media en laat op de website feitelijke resultaten van hun diensten zien. 

Huisstijl

De symboliek is de visuele identiteit van het merk; ook wel de huisstijl. Dit is een goede manier om jezelf nóg meer te onderscheiden. Wij hebben bij Compion ervoor gekozen om voor een moderne, professionele en vooral zakelijke uitstraling te gaan. Op onze website zie je meteen het team, omdat we graag willen dat je ons écht leert kennen. Al onze uitingen zijn in dezelfde huisstijl en we hebben zelfs ons kantoor erop aangepast. Ook aspecten als fotografie en kleur zijn erg belangrijk voor de visuele identiteit. Lees meer over dé kleur voor jou in deze blog

Als er is nagedacht over de Golden Circle en de aspecten van de Corporate Idenitity Mix duidelijk geformuleerd zijn, weet je precies wie je bent als organisatie. Dit is waar je merk van binnen en van buiten vorm begint te krijgen. De volgende stap is het bepalen van je plaats in de markt, hier gaan we je in de volgende blog bij helpen!