Marketing automation voor Werkprikkel

Werkprikkel hielp mensen vooruit op de arbeidsmarkt, die door coronarestricties in moeilijkheden zaten. De organisatie moest daarvoor duizenden inschrijvingen voor coachtrajecten verwerken. Met een geavanceerde strategie automatiseerden wij het gehele proces; van inschrijfformulier en activatiemails tot veilige informatieverwerking.

Over Werkprikkel

Werkprikkel is een initiatief van vakbond De Unie, in samenwerking met Value9. Deze partijen boorden de NL Leert Door subsidieregeling aan, die het mogelijk maakte om een gratis coachtraject bij Werkprikkel te volgen.

NL Leert Door werd in het leven geroepen vanwege de impact van corona op de arbeidsmarkt. Verschillende sectoren hadden het zwaar, terwijl er in andere branches juist werk ontstond.

Mensen konden bij Werkprikkel met een jobcoach aan de slag, om zo een interessante en passende baan te vinden. Sommige deelnemers hadden al concrete doelen, terwijl anderen zich aanmeldden met een vaag onderbuikgevoel. Hoe dan ook, de coaches van Werkprikkel hielpen ze vooruit.

De opdrachtgevers

Vakbond De Unie staat klaar voor mensen die te maken hebben met een onverwachte wending in hun loopbaan. Bij ziekte of een conflict op de werkvloer, kan er bij deze partij worden aangeklopt.

Consultantbureau Value9 helpt bedrijven op allerlei vlakken met beweging in een werkproces. Of het nu gaat om een communicatiestrategie of een organisatieverandering; Value9 is erbij en ondersteunt.

Vraag vanuit De Unie en Value9

Na goede berichten over ons automatiseringswerk voor organisatieadvies- en trainingsbureau TWST, kwamen de Unie en Value9 met de vraag of wij het inschrijfproces voor Werkprikkel konden inrichten en automatiseren. Ook wilden de partijen graag activatiemails automatiseren, die ervoor moesten zorgen dat mensen zich ook daadwerkelijk zouden inschrijven voor een traject.

  • De vakbond en het consultantbureau hadden verschillende wensen bij deze vragen.
  • Inschrijven moest eenvoudig zijn.
  • Het moest mogelijk zijn om op voorhand vrijblijvend informatie op te vragen via de mail.
  • De ingevulde informatie uit het inschrijfformulier moest automatisch worden verwerkt.

Wat we hebben gedaan

Het inschrijfproces in kaart brengen was natuurlijk stap één. We wilden weten welke informatie er nodig was van deelnemers en geïnteresseerden, waar dit verwerkt moest worden en hoe we alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk konden inrichten.

Omdat het om een door de overheid gesubsidieerd project ging, was een stukje bureaucratie onvermijdelijk. Deelnemers moesten in het inschrijfformulier onder andere een kopie van een geldig ID-bewijs kunnen bijvoegen en er moest ruimte zijn voor een getekende verklaring.

Het ging dus niet om een simpel contactformuliertje met naam en e-mailadres. Maar voor wat uitzoekwerk en technisch sleutelen draaien wij onze handen natuurlijk niet om.

Door verschillende softwaresystemen slim aan elkaar te koppelen, kwam alle informatie veilig op de plek waar deze nodig was. Ook kregen deelnemers en geïnteresseerden op het juiste moment automatisch informatie per mail toegestuurd. Na definitieve aanmelding via het inschrijfformulier, werden ze automatisch geregistreerd in het online coachingsportaal. De nodige gegevens werden doorgezet naar het CRM-systeem om overzicht op alle inschrijvingen te houden.

Succesvol resultaa(r)t

Een goed lopend systeem en tevreden opdrachtgevers; het resultaat mocht er zijn. Van januari tot en met oktober 2022 hebben meer dan 4000 mensen gebruik gemaakt van het inschrijfformulier. Dat succes vierden wij natuurlijk met taart!

Het was nog een flinke uitdaging om zover te komen, gezien dit project liep in een periode van coronarestricties. Door de fysieke afstand tussen de betrokken partijen, was dit het eerste project dat volledig remote is gedaan. Met de ontwikkeling van nieuwe communicatiemiddelen en oprechte betrokkenheid is het mogelijk geweest om ook zonder fysieke bijeenkomsten een zeer succesvol automatiseringsproject af te ronden.

Benieuwd hoe marketing automation jouw bedrijf kan helpen?

Wilmer denkt graag met je mee!
Mail Wilmer of bel 058 – 203 8076