Ons werk voor Wilhelmina

Rol de loper maar vast uit: deze case heeft een koninklijk tintje! We brachten voor Wilhelmina de gewenste positionering in kaart, realiseerden een verfrissende nieuwe website en een uniek online evenement. Proef in deze case van onze werkwijze.

Over Wilhelmina

Het merk Wilhelmina heeft een rijke historie en is in heel Nederland bekend. Zo bekend zelfs, dat uit een breed doelgroeponderzoek blijkt dat de naamsbekendheid maar liefst 95% is. Niet alleen opa neemt een pepermuntje wanneer hij in een restaurant lekker heeft gegeten, ook kleinzoons Naud en Milan nemen nog snel een lekkere verfrissing mee.

De naam Wilhelmina ontstond toen de destijds 12-jarige koningin Wilhelmina het pepermuntje cadeau kreeg voor haar verjaardag. Het eerste kistje Wilhelmina pepermunt werd aangeboden aan het Koninklijk Huis. Dit viel zo in de smaak bij de Koninklijke familie, dat het ervoor zorgde dat ze in 1896 hofleverancier werden. Met recht een koninklijk muntje dus!

De vraag – Hoe brengen we onze innovaties ook in communicatie goed naar voren?

Bij Wilhelmina hing het gevoel dat het merk vooral bekend was bij de oude generaties, maar dat bleek uit doelgroeponderzoek niet het geval. Wilhelmina valt in de smaak en is bekend bij alle leeftijden. Een mooi uitgangspunt om vooruit te kunnen kijken en verder met innovatie aan de slag te gaan. Wilhelmina vernieuwt producten namelijk regelmatig en heeft nu ook een vegan en suikervrije variant. Ook speelt duurzaamheid, bijvoorbeeld op het gebied van verpakkingen bij het merk een steeds belangrijkere rol.

Tijd om deze innovatieve en verfrissende ideeën ook in de communicatie de aandacht te geven die ze verdienen. Wist je bijvoorbeeld dat Wilhelmina met haar singlepacks in papieren verpakkingen inmiddels een plasticreductie van 14.512 kg per jaar realiseert? 14.512 kilo minder plastic. Per jaar. Dat is niet niks! Redenen genoeg dus om ook dit soort feitjes met de wereld en nieuwe doelgroep te gaan delen!

In deze uitnodigingstrailer ontdek je een compleet vernieuwde Wilhelmina.

Tijd voor een nieuwe positionering

Bij de innovatieve vernieuwingen van het merk hoorde ook een nieuwe positionering. Tijdens een positioneringssessie keken we samen met Wilhelmina naar de unieke waarden van het merk.

Wat is écht de kern van Wilhelmina en wat zijn de wensen van de beoogde doelgroep? , wat is ontzettend waardevol en bijzonder maar vertellen we nog niet?

Samen convergeerden we richting vier kernwaarden en vervolgens zorgden wij voor de bijpassende communicatie.

De nieuwe positionering van Wilhelmina is uniek én is relevant voor de doelgroep. Voor Wilhelmina betekent dit dat er niet alleen in de praktijk maar ook in de communicatie meer aandacht komt voor duurzaamheid, innovatie en vooruitgang. Uiteraard met aandacht voor de verfrissing die het merk op spannende en leuke momenten te bieden heeft en dat alles met een klein koninklijk tintje.

Nieuwe uitstraling voor een passende look-and-feel

De nieuwe positionering stond, en het werd het tijd deze ook toe te passen in concrete middelen. Wilhelmina verdient een nieuwe website die aansluit bij deze en volgende generaties. Tijd om aan de slag te gaan!

Daarvoor keken we naar:

  • Alle online media-uitingen, van mail tot bedankpagina
  • De indeling van de pagina’s op de website
  • Het ontwerp van de site
  • De inrichting van de website, welke pagina’s nodig zijn voor de perfecte klantbeleving.
  • De tone-of-voice van Wilhelmina, de huidige stem van het merk

We creëerden daarvoor:

  • Online bestelmogelijkheden, een platform richting alle verkoopkanalen
  • Een compleet nieuw design, geen button bleef hetzelfde
  • Een passende tone-of-voice, om ook de jongere generaties meer aan te spreken

We gingen nog een stapje verder

Om mensen kennis te laten maken met de nieuwe producten, toekomstgerichte innovaties en de mogelijkheden van het pepermuntmerk organiseerden we samen met het bedrijf een speciaal online evenement; Verfrissend Wilhelmina!

De vraag vanuit Wilhelmina: “Hoe kunnen we onze toekomstplannen delen en ook in coronatijd in gesprek blijven met onze klanten?”

Ons antwoord? Met Verfrissend Wilhelmina! Een uniek online evenement live uitgezonden vanuit onze eigen studio’s. Meer over dit bijzondere evenement vind je in de uitgebreide case.

Zelf ook je merk herpositioneren?

Als betrokken communicatiebureau ondersteunen we je hierbij graag, zoals we dat eerder deden voor de merken Hellema, Vos Opmaat en bijvoorbeeld Wonen aan water!

Klaar voor de volgende stap in jouw communicatie?

Karinus helpt je graag verder!
Mail Karinus of bel Karinus